یکشنبه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۳ / 30 June, 2024
آشنایی با روانشناسی یادگیری
یادگیری معمولاً به عنوان «یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار در نتیجه تجربه به دست آمده» تعریف میشود. در مکتب فکری رفتارگرایی در روانشناسی، سه نظریه عمده در مورد یادگیری ارائه شده است: شرطیسازی کلاسیک، شرطیسازی عامل و یادگیری مشاهدهای. این مقاله به درک شما از یادگیری و آشنایی با سه نظریه فوق کمک میکند.
مقدمه
یادگیری چیست؟
یادگیری عبارت است از یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار که در نتیجه تجربه به دست میآید. مکتب فکری رفتارگرایی که در خلال نیمه نخست قرن بیستم پدید آمد به تشریح فرایند یادگیری پرداخته است. سه نوع مهم یادگیری که در روانشناسی رفتارگرا توصیف شدهاند عبارتند از شرطیسازی کلاسیک، شرطیسازی عامل و یادگیری مشاهدهای.
رفتارگرایی چیست؟
رفتارگرایی یک مکتب فکری در روانشناسی است که تنها به ارزیابی رفتارهای قابل مشاهده میپردازد. این مکتب توسط جان واتسون بنیاد گذاشته شد. او در مقاله معروف خود به نام «روانشناسی از دیدگاه رفتارگرایی» که در سال ۱۹۱۳ منتشر ساخت، روانشناسی را علمی تجربی و عینی معرفی میکند و میگویند فرایندهای ذهنی درونی را نباید مورد نظر قرار داد زیرا آنها مستقیماً قابل مشاهده و ارزیابی نیستند.
شرطیسازی کلاسیک
شرطیسازی کلاسیک یک فرایند یادگیری است که در آن، نوعی تداعی بین یک محرک قبلاً بیاثر (خنثی) و محرک دیگری که به طور طبیعی موجب واکنش میشود برقرار میگردد. به طور مثال، در آزمایش پاولوف، بوی غذا یک محرک طبیعی بود که با صدای زنگ که قبلاً محرک بیاثری بود، همراه گشت. پس از برقراری تداعی بین این دو، صدای زنگ نیز به تنهایی موجب واکنش میگردید.
شرطیسازی عامل
شرطیسازی عامل یک فرایند یادگیری است که در آن احتمال بروز واکنش بر حسب تشویق یا تنبیه افزایش یا کاهش مییابد. ایدهای که در پشت شرطیسازی عامل قرار دارد و ابتدا توسط ادوارد تورن دایک و سپس بیاف اسکینر مورد مطالعه قرار گرفته است این است که پیامدهای اعمال ما، رفتار ارادی ما را شکل میدهد.
یادگیری مشاهدهای
یادگیری مشاهدهای فرایندی است که در آن، یادگیری از طریق مشاهده و تقلید رفتار دیگران اتفاق میافتد. همان گونه که در آزمایش «عروسک بوبو» آلبرت بندورا نشان داده شده است، مردم رفتار دیگران را بدون تقویت مستقیم تقلید می کنند. چهار عنصر مهم برای یادگیری مشاهدهای اثر بخش ضرورت دارند: توجه، مهارت حرکتی، انگیزه و حافظه.
افراد مهم
افراد زیر برخی از تأثیرگذاران عمده در مکتب فکری رفتارگرایی و نظریه یادگیری هستند:
ادوارد تورن دایک
ایوان پاولوف
جان واتسون
بیاف اسکینر
آلبرت بندورا
منبع
"Psychology of Learning Study Guide", Kendra Van Wagner.
http://psychology.about.com
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور قالیباف
هواشناسی تهران فضای مجازی قتل آموزش و پرورش طلاق پلیس بارش باران سازمان هواشناسی سیل سلامت قوه قضاییه
بانک مرکزی بازنشستگان قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار حقوق بازنشستگان خودرو بازار خودرو بورس دولت سیزدهم دلار قیمت سکه
تلویزیون کتاب پردیس احمدیه رسانه ملی سینمای ایران سینما سید ابراهیم رئیسی رامبد جوان تئاتر فیلم سریال هنرمندان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه جو بایدن روسیه فلسطین دونالد ترامپ جنگ غزه ترامپ ترکیه چین انتخابات آمریکا
یورو 2024 پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند بازی لیگ برتر آلمان تیم ملی فوتبال ایران باشگاه استقلال جواد نکونام
اینترنت عیسی زارع پور نمایشگاه الکامپ هوش مصنوعی وزیر ارتباطات فناوری فیبر نوری گوگل فیبرنوری مایکروسافت ایرانسل سامسونگ
پوست حافظه سکته مغزی فشار خون ویتامین بارداری ریزش مو