شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا

همه را به وحدت فرا بخوانیم


خداوندا! چه درد بی درمانی است غرور و نخوت و چه زشت است فخر فروشی و نازپراکنی. چرا پاره ای مردمان برای مطرح ساختن خویش حتی حقایق را به زنگاری می آلایند و نیز از فرمان تو سرباز می …

خداوندا! چه درد بی درمانی است غرور و نخوت و چه زشت است فخر فروشی و نازپراکنی. چرا پاره ای مردمان برای مطرح ساختن خویش حتی حقایق را به زنگاری می آلایند و نیز از فرمان تو سرباز می نهند؟ آنانی که برای مطرح ساختن خویش به هر وسیله ای تمسک می جویند.

اندیشمندانی که توانستند نامی در صفحه تاریخ به نیکی از خود به یادگار نهند یک نکته را هماره رعایت نموده اند و آن اینکه حرمت قوانین الهی و انسان ها را پاس داشته و از هزل و هجو نامربوط دست برداشته اند. آنان آنچه را که باید، دریافته، نوشته و یا بر زبان آورده اند، تا به رسالت خویش به عنوان یک انسان جامه عمل پوشانده باشند. آنانی که نوع بشر را به نیکی ها فراخوانده، بر حدود الهی و راه انبیا اصرار ورزیده و از هرگونه بدی و ستم دوری گزیده اند همانا که رستگارانند. انبیا برگزیده خداوند متعال اند و نه برگزیده انسان ها و آنانی که در حق انبیا جفا می رانند حدود الهی و عدل الهی را زیر پا می نهند. ارسطو در ۲۳۰۰ سال پیش می گوید: آنانی که عدالت را نادیده گرفته و قوانین اجتماعی را زیر پا می نهند از پست ترین حیوانات پست ترند.

حال من از خود می پرسم، مگر نه اینکه انبیای الهی برای احیای عدالت و برقراری آن در میان انسان ها مبعوث گردیده اند؟ پس چه شده که پاره ای از حیوانات ناطق این اصل را نادیده می انگارند، روح حاکم بر زمان را در نیافته و هر آنچه را که دلشان می خواهد بر زبان جاری می سازند؟ رکن اصلی تمامی ادیان الهی عدالت محوری آنان بود و آنچه که در مقابل آنان سر بر می افراشت صف صاحبان زر و زور و تزویر بود که از خدا غافل بوده و در هراس از دست دادن جایگاه خویش از تمامی ابزارهای موجود بهره می جستند تا نقش پیامبران را کمرنگ سازند.

زیرا طبعا انسان راحت طلب و دیر تفکر است. برای آنکه بتوانیم حتی در مورد اشخاص و نحوه اندیشه و عمل آنان سخنی جاری سازیم اول باید روح حاکم بر زمان آنان را دریابیم والا هرگونه تفسیری ناآگاهانه است. در این زمانه که انسانها از درک جایگاه و مقام انسانی و رسالت خویش فرسنگها به دور افتاده اند و به از خود بیگانگی مبتلا گشته اند خواندن آیه یاس هنر نیست، هنر آن است که بتوانی کوهی از ناامیدی و یاس را به کاهی از امید ونشاط بدل کنی تا جوانه های عشق و امید و دوستی در دلها پدیدار گردد. آنانی که امروز را استمرار دیروز و فردا را استمرار امروز ترویج نمایند، ستمکارترین مرد مانند آن چه که سبب پیروزی ادیان الهی و علی الخصوص دین اسلا م بر سایر مکتبها و ادیان زمان خویش گردید همانا عدالت محوری و اقتصاد توحیدی آن بود. آن چه که امروزه موجبات یاس و ناامیدی و فاصله مردم از یکدیگر گردیده عدم توجه خاص مسوولین مربوطه به این امر مهم است. باید توجه داشته باشیم که اولین اصل حفظ یک ملت داشتن اقتصاد سالم و فرهنگ سازی برای رسیدن به یکدلی و یکرنگی است. مردمان نیازمند احترام به یکدیگرند. بیاییم از تفرقه و تشتت بپرهیزیم و همه را به وحدت و برادری و برابری اجتماعی فرا بخوانیم تا به رسالت انسانی خویش عمل کرده باشیم. سرانجام آنارشیسم همان گونه که خود جوزف پرودون بدان معترف بود فروپاشی و از هم گسیختگی است.

نویسنده : عباس سیدکریمی