جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

آلونسو كابوس جدید شوماخر


اگر كوچكترین تردیدی در مورد توانایی فرناندو آلونسو در مورد رقابت طولانی قهرمانی تا پایان فصل وجود داشت با قهرمانی یكشنبه راننده اسپانیایی از بین رفت

هرچند قهرمانی آلونسو در گرندپری سن مارینو تحت تأثیر بازگشت میشائل شوماخر قرار گرفت، اما نمایش او نشان داد كه شوماخر برای تكرار قهرمانی در این فصل چه كار دشواری درپیش دارد. این تنها به این دلیل نبود كه آلونسو با سومین قهرمانی متوالی اش اختلافش با شوماخر را به ۲۶ امتیاز رساند، بلكه نوع رانندگی او در ایمولا گویای مسائل زیادی بود. به قول آلونسو این بهترین پیروزی اش در فرمول یك بود و می توان نتایج زیادی را از آن استخراج كرد.

اول از همه این نشان داد كه او به خوبی آگاه است كه وارد كردن یك شوك روحی در ابتدای این رقابت سخت و طولانی تا چه اندازه مؤثر خواهد بود. به علاوه این نشان می دهد كه آلونسو حالا می داند كه می تواند حتی بهتر از این عمل كند. آلونسو با وجود تنها ۲۳ سال سن، پختگی فوق العاده یی به نمایش گذاشت و در ۱۳ دور پایانی توانست اتومبیلی را كه سریعتر بود، كنترل كند و اجازه سبقت به آن ندهد. به علاوه با موتوری كه در گرمای بحرین كم آورده بود تا انتهای مسابقه ادامه داد. او برخلاف ینسن باتن كه در برابر فشار شوماخر كم آورد و عرصه را برای او خالی كرد تا آخر برتری اش را حفظ كرد.

حالا مشخص می شود كه چرا بسیاری از كارشناسان فرمول یك معتقدند كه باوجود توانایی های كیمی رایكونن، خوان پابلو مونتویا و باتن، آلونسو سردمدار رانندگان نسل جدید است. با توجه به شروع رؤیایی آلونسو در سه مسابقه نخست، بدون شك شوماخر می دانست كه چه كار دشواری را پیش رو دارد. این دو در فصل ۲۰۰۳ نیز سابقه چندین نبرد سنگین را داشتند و برخی از آنها نزدیك بود پایان خطرناكی داشته باشد. خطرناك ترین آنها حمله شوماخر به آلونسو در نخستین دور گرندپری بریتانیا بود كه موجب شد اتومبیل رنو با سرعت بیش از ۳۰۰ كیلومتر در ساعت به داخل چمن ها منحرف شود. این حركتی است كه آلونسو فراموش نكرده و بدون شك یك روز آن را پاسخ خواهد داد.

اما این تنها دفاع یك راننده از موقعیت اش نبود. شوماخر می دانست كه این حریفی است كه آینده او را به خطر می اندازد و تلاش می كرد تا اقتدارش را به رخ ستاره جوان بكشد. نمایش یكشنبه آلونسو نشان داد كه شوماخر برخلاف حریفان قبلی اش، نمی تواند راننده اسپانیایی را به راحتی كنار بزند.

رس براون، مدیر فنی فراری پس از پایان گرندپری سن مارینو گفت: «احتمالاً این دشوارترین رقابتی است كه شوماخر تاكنون با آن روبرو شده است. رانندگی آلونسو فوق العاده است، بسیار بهتر از چیزی كه قبلاً از او دیده ایم. فكر می كنم كه شكست دادن او در سال جاری كار بسیار سختی باشد.»

با توجه به سیستم جدید امتیاز دهی فرمول یك كه از سال ۲۰۰۳ اعمال می شود، جبران امتیازات زیاد بسیار دشوار است و این موردی است كه در این فصل به وجود آمده. البته سرعت فوق العاده شوماخر در ایمولا نشان داد كه او می تواند مسابقات زیادی در این فصل را ببرد. فراری جدید بی نظیر است، ولی بعید است كه بتواند در هر دور یك ثانیه با سایر اتومبیل ها فاصله بیاندازد. رنو مجبور شده كه دور موتور اتومبیل آلونسو را كم كند تا مشكل بحرین تكرار نشود.

اما قوانین جدید كه طبق آن از یك موتور باید برای دو مسابقه استفاده كرد برای شوماخر چندان نگران كننده نیست.

در این مسابقه تایرهای بریجستون فراری نیز به خوبی جواب داد و به نظر می رسد كه شركت ژاپنی مشكلاتش را برطرف كرده است. به نظر می رسد مك لارن نیز توانسته با شرایط جدید تطبیق پیدا كند و از این پس یك مدعی جدی خواهد بود.

با آمادگی بار، تویوتای جدید سریع و امیدوارهای ویلیامز، فرمول یك در فصل ۲۰۰۵ می تواند بسیاری از زیان هایی را كه ناشی از برتری یكطرفه فراری در سالیان اخیر بود، جبران كند.