پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
دور دنیا در ۸۰ روز
بازی دور دنیا در ۸۰ روز در سال ۲۰۰۵ برای کامپیوترهای شخصی توسط Matrix Games و Frogwares ساخته شد. سبک این بازی معمائی و ماجراجویانه میباشد و برای گروههای سنی ده سال به بالا ردهبندی شده است. داستان باز حکایت از مردی ثروتمند را میکند که قصد دارد با کشتی دور دنیا را در ۸۰ روز طی کند، همان داستان معروف دور دنیا در ۸۰ روز ژولورن و در این بازی حوادثی پیش میآید و به نقاطی سفر میکنید که باید با داریت و نیزهوشی به حل معماها و مشکلات سفر بپردازید .....
یک توصیه: چون در دموی آغاز بازی ممکن است سیستم شما از نظر گرافیکی دچار اشکال و یا کندی کار گردد میتوانید پچ ۱/۱ بازی را از سایت http://videogames.yahoo.com/download?eid=۴۴۴۶۷۹ یا سایتهای دیگری که این پچ را در اختیار کاربران میگذارند دانلود کنید و آن را پس از نصب بازی، نصب کنید.
برای انجام بازی به نکات زیر توجه کنید:
● منوی اصلی شامل گزینههای: بازی جدید New، اجرای بازیهای قبل Load، شرح Resume، کلیدهای کنترل بازی Controls، انتخابها Options، و خروج از بازی Exit میباشد.
هنگامی که بازی جدید را انتخاب میکنید با سه شیوه بازی روبهرو میشوید:
▪ Tourist: شیوه توریست است که مراحل آسان، با محدودیت زمانی و دسترسی به پول بیشتر است.
▪ Globe - Trotter: شیوه جهانگردی است که مراحل متوسط، محدودیت زمانی کمتر و دسترسی به پول نرمال است.
▪ Adventure: شیوه ماجراجوئی است که زمان محدود، حرکتهای سریع و پول در کمترین مقدار قرار دارد.
ذخیره بازیها بعد از اعلام Check Point انجام میگیرد و زمان آن پایان هر مأموریت میباشد. تغییر عملکرد کلیدها در قسمت Controls صورت میگیرد. کلید W به جلو، S به عقب، A به چپ و D رفتن به راست Oliver میباشد. در ضمن کلید فلشهای چهار طرفه نیز اعمال قبل را انجام میدهد. کلید X حرکت دولا، Shift چپ برای دویدن و Space جهت پریدن است. همچنین کلید I یا راست کلیک ماوس، موجودی را نشان میدهد، برای تغییر اقلام نیز میتوانید از کلیدهای O و P و یا Scroll ماوس استفاده کرد. کلید Tab نیز شرح مأموریت جاری را نشان میدهد. در صفحه Option میتوانید برای تنظیم بیشتر سخت افزارها استفاده کنید.
در طی بازی، گوشه بالا سمت چپ یک نقشه کوچک قرار دارد که برای تعیین مسیر و رسیدن به مقصد خیلی مهم است. در نقشهٔ شما، فلش نارنجی، هتل محل اقامت قرمز و فلشهای سبز، آبی و بنفش محل مأموریت شما را در سطوح مختلف نشان میدهد و زمانیکه هر مأموریت را انجام دادید در نقشه محو میشوند. وقتی فلش محل مأموریت سبز است شما در همان طبقه و محل قرار دارید، فلش آبی رنگ یعنی در طبقه یا طبقات پائینتر از آن قرار دارید و فلش بنفش یعنی در طبقه یا طبقات بالاتر قرار دارید. نوار افقی پائین سمت چپ مقداری انرژی اُلیور Oliver را در طول بازی نشان میدهد که میتوانید با خریدن غذا و یا کرایه یک شب اتاق در هتل به انرژیتان بیفزائید. اگر هتل پول بیشتری نسبت به غذا میخواهد انرژی بیشتری نیز به شما میدهد. کیسه پول پائین سمت راست که عددی روی آن نوشته، مقدار ذخیره مالی شما را نشان میدهد.
ساعت موجود در گوشه بالا سمت راست، نشان دهنده موقعیت روز و شب، ساعت و روزهای سپری شده سفر میباشد. کلید T پیشرفت بازی را نشان میدهد. حال پس از توضیح موارد و کاربرد کلیدها به آغاز سفر میپردازیم:
● لندن ۲ اکتبر ۱۸۹۹:
اُلیور در حال بحث با عموی خود، ماتیو Mathew میباشد. او به عموی خود قول داد که دور دنیا را با فیلیس فاگ در ۸۰ روز طی کنند، در غیر اینصورت آنها عنوان مهندسی را از او میگیرند. عموی او در این راه او را کمک خواهد کرد.
● جزیره Cairo:
با نگهبان سمت چپ نزدیک جرثقیل صحبت کنید، به گوشه جرثقیل رفته و اهرم را از روی زمین بردارید. به سمت صخره سنگی رفته و از پلههای کنار آن پائین بروید.
برای بازیابی انرژیتان از فروشگاه سمت راست غذا بخرید. به سمت فلش سبز که یک قایق طلائی رنگ است حرکت کنید و با استفاده از اهرم زنجیر آن را پاره کنید. سوار شوید و با استفاده از کلیدهای چهار طرفه، سکان را کنترل کنید و به سمت قایقهائی که تور پهن کردهاند بروید، باید طوری از میان آنها حرکت کنید که به بندرگاه برسید.
● بندر Cairo:
با استفاده از کلیدهای چهار طرفه و نقشه به سمت فلش سبز بروید. در آب به قایقهائی میرسید که تور پهن کردهاند، باید طوری از بین آنها عبور کنید که به بندر برسید. در آنجا سه مأمور پلیس نگهبانی میدهند که شما را نباید ببینند. با زدن کلید X بهصورت دولا حرکت کنید و از پشت جعبهها به طرف خروجی سمت راست فرار کنید. روبهرویتان اداره گمرک است که الان نیازی به مراجعه به آنجا نیست.
وقتی از خروجی سمت راست عبور کردید میتوانید وسیلهای اجاره کنید تا سریعتر به مقصد برسید. به سمت هتل محل اقامتتان حرکت کنید، هتل در نقشه با فلش قرمز رنگ مشخص شده است. داخل هتل شده و با پرداخت پول به مسئول پذیرش، کارت هتل و پیام عمو ماتیو را دریافت کنید. با قرار دادن آن در دستگاه پیام مستقر در سمت چپ پذیرش، آن را گوش کنید. سپس از پلهها بالا رفته و در یکی از اتاقها استراحت کنید تا انرژی از دست رفته را بازیابید. اینک باید یوسف بازرگان را پیدا کنید. هنگام خروج از هتل به مکهارنوی Mac Harnoy مرد اسکاتلندی برخورد میکنید. او قول میدهد به شما کمک کند به شرطیکه ۴ مرد اسکاتلندی عضو GPAK را بیابید. مردان را پیدا کنید و با انتخاب کتاب راهنمای Kilts با آنها صحبت کنید. برای یافتن چهارمین مرد باید از پلههای بزرگ معبد بالا رفته و از سمت راست از راهروی کوچک ادامه دهید تا به یک محوطه باز که سمت دریاست برسید. از پلهها پائین بروید رنگ فلش موقعیت شما را با مرد در سطح نشان میدهد. به سمت او بروید تا شما را به ورودی یک دخمه برساند و آنجا اُتو باستانشناس را پیدا کنید. او کلیدی را به شما میدهد.
با استفاده از کلید، در آرامگاه را باز کنید و به سمت سالن داخل حرکت کنید. به سمت سالن داخل حرکت کنید تا به صحبتهای دزدان گوش دهید. سپس بهطور دولا به سمت راست حرکت کنید و از اولین ورودی داخل شوید. در راهرو به سمت راست بروید تا به یک نردبان برسید، روبهروی نردبان قرار گرفته و Space را بزنید و بالا بروید، چرخ را بچرخانید تا در بسته شود. پائین آمده و به جلو ادامه دهید تا به یک سه راه برسید که سمت راست آن بسته و چپ به یک خروجی میرسد.مجدداً از روبهرو ادامه دهید تا به اتاقی برسید که از سمت راست آن اجازه ورود ندارید مگر تمام درها را بسته و دزدان را زندانی کنید. سمت چپ، تخته سنگهائی وجود دارد، به آنها نزدیک شده و بالا بروید. در انتهای داربست یک پل چوبی متحرک وجود دارد، روبهروی آن قرار گیرید و آن را هل دهید. از آن گذشته و چرخ روبهرو را ببندید تا در دوم نیز بسته شود. به پائین بپرید، سمت راست شما کنار تخته سنگهائی که بالا رفتید یک تورفتگی و یک شکاف بزرگ وجود دارد. به پائین بپرید و از آن عبور کنید و از سربالائی به سمت چرخ دیگر بروید و آن را نیز ببندید. مجدداً به اتاق قبل برگردید جائیکه داربستها وجود دارند، از زیر آنها گذشته و وارد دالان روبهرو شوید. در ادامه به یک سه راهی میرسید که سمت چپ شما یک راهروی مسدود وجود دارد. به جلو ادامه دهید تا به سه راهی که سمت راست آن به وسیله سنگ مسدود است و سمت چپ آن به محل تجمع دزدان است برسید. بر روی سنگهای مسدود کننده یک سنگ کروی وجود دارد که توسط چوب زیر آن نگه داشته شده است. چوب را از زیر سنگ برداشته و آن را هل دهید. بالاتر بروید، به سمت چپ و دیوار بروید و به لبه دیوار بپرید و به اتاق بعدی بروید. سمت راست یک ستون سنگی قرار دارد. به روبهروی آن رفته و از آن بالا بروید. وقتی روی لبه دیوار قرار گرفتید به سمت چپ رفته تا به شکستگی برسید. نیازی به دویدن برای پریدن نیست. ابتدای شکستگی بایستید و سپس بپرید. برای عبور از شکستگی سوم و چهارم مثل قبل عمل کنید تا به چرخ برسید و آن را بچرخانید تا در چهارم بسته شود و ۲۵ امتیاز بگیرید. با استفاده از نقشه به سمت اُتو Otto بروید او سوار یک ویلچر است. با او صحبت کنید، او شما را با دستیارش اشتباه میگیرد. غذای روی میز سمت چپ را بخورید و به چادرش بروید و استراحت کنید. کلاه ایمنی را از روی جعبه کنار چادر بردارید. چون او از شما میخواهد ۷ جام را از خرابهها پیدا کنید. با هر بار راست کلیک کردن کلاه برداشته شده و یا روی سرتان قرار میگیرد. البته باید کلاه سرتان باشد تا بتوانید روی علامت چشم کلیک کنید و جامها را بیابید. به اتاق سمت راست بروید و در موقعیت علامت سبز قرار بگیرید و اولین جام را از روی ستون بردارید. به چپ بروید تا به یک پل چوبی برسید. به پائین بپرید و دسته گردون آن را بچرخانید و با استفاده از دالان بیرون آمده و از پله بالا بیائید. از روی پل عبور کنید، به سمت چپ و مجدداً به چپ و به اولین اتاق سمت چپ بروید تا علامت چشم را دیده و جام را بردارید.
از همان پل برگردید و مستقیم به جلو بروید تا سمت چپ یک تخته ببینید. ستون سنگی سمت راست آن را هُل دهید تا روی تخته بیفتد. از روی تخته عبور کنید تا به انتها برسید و به آن طرف بپرید. مواظب باشید به پائین سقوط نکنید. به انتهای سالن به سمت دیواری که شکستگی دارد رفته و از سنگها پائین بروید. در دومین اتاق سمت راست یک چشم دیگر وجود دارد، کلیک کنید و جام را بردارید. از همان سنگها بالا بروید تا به یک ستون شکسته برسید. روی آن رفته و دورخیز کنید و به چهاردیواری که سقف ندارد بپرید. روی چشم کلیک کرده و جام را بردارید و از در خارج شوید. لازم به ذکر است کهاز بیرون نمیتوانید توسط در داخل شوید. به سمت چپ بروید تا به روبهروی پلههای سمت راست برسید. سمت چپ یک ستون چهارگوش بلند وجود دارد. پشت آن علامت چشم را بیابید و جام ششم را بردارید. از پلههای روبهروی اتاقی که سقف نداشت بالا بروید و از چهارراه به سمت چپ بروید. از گذرگاه کنار دیوار سنگ چین شده در سمت چپ حرکت کنید و با انتخاب اهرم از مجموعه، پل چوبی را آزاد کنید. روی آن پریده و به عقب برگردید تا وارد یک سالن شوید.
سمت راست روی چشم کلیک کنید و آخرین جام را بردارید و ۳۰ امتیاز بگیرید. از روی پل چوبی گذشته و از پلههای سمت چپ بالا بروید. سپس به پائین بروید و پیش اُتو برگردید. جامها را به او بدهید و راه مخفی خروج را از او بپرسید. به سمت خرابهها برگردید و به مجسمه روبهرویتان نگاه کنید. از پلهها پائین بروید و از سمت راست یا چپ به مجسمهها میرسید. از تخته سنگ سمت چپ که بین دو مجسمه قرار دارد بالا بروید تا به در رسیده و با استفاده از کلید مجموعه آن را باز کنید.
شما زیر یک پل قرار دارید. به وسیله یکی از پلهها بالا بروید. به دنبال یک پلیس بروید و محل دزدان را گزارش کنید تا میزان پول شما افزایش یابد و آنها دزدان را دستگیر میکنند. باید به فانوس دریائی که در محوطه گمرک قرار دارد بروید. به محوطه گمرک رفته و سمت چپ ورودی فانوس دریائی که روی دیوار آن یک پوستر زرد رنگ نصب شده داخل شوید. از پلههای روبهروی قایق قدیمی به نمایش گذاشته شده بالا بروید. آنجا یک پلیس مانع ورود شما میشود. باید به مغازهای که روبهروی وسائل حمل و نقل اجارهای است و روبهروی مغازه فرش آویزان است بروید. یک دست لباس مبدل بخرید و به فانوس دریائی بروید. به انتهای پلهها جائی که چهار چراغ آبی وجود دارد بروید و یکی را بردارید. به پائین بروید تا به بالکن برسید. چراغ را به پائین پرت کنید و مجدداً بقیه پلهها را پائین بروید. چراغ را از محوطه بیرون برداشته و به مغازهای که لباس مبدل را گرفتید برگردید تا به لباس قبل درآئید. به بازار بروید و چراغ را به یوسف بدهید و ۲۰ امتیاز بگیرید. به کاخ که بیرون بازار و سمت راست جائیکه پلیس ایستاده است یک ورودی قرار دارد. از آنجا وارد شوید تا به محوطهای برسید. انتهای آنجا دو در میلهای وجود دارد. از در اول وارد شوید و به نگهبان پول بدهید. از در میلهای دیگر سمت راست نیز عبور کنید تا وارد محوطه کاخ شوید. به جلو و انتهای حیاط بروید. سمت چپ از روی داربستها بالا بروید تا به اتاق شهرزاد Schehrazade برسید. به داخل رفته و با او صحبت کنید. به بالکن اتاق رفته و نیمکت را بردارید و آن را روی دیواره جلوی بالکن و پل قرار دهید تا یک پل ساخته شود. از آن بگذرید و به سمت راست بروید و از در عبور کنید تا به یک استخر برسید. به سمت اولین راه پله که کنار آن سکوهائی قرار دارد بروید. به روی هرکدام از سکوها رفته و پنجرههای مقابل آن را باز کنید. مجدداً از پلهها بالا بیائید و به اتاق سمت چپ بروید. کنار در سمت چپ یک بالکن وجود دارد. وارد بالکن شده و به روی پنجرههائی که باز کرده بودید بپرید. اگر به پائین سقوط کنید مجدداً به بالکن برمیگردید تا وقتی که شما در پائین پنجرهها کنار دری که سایهبان دارد قرار گیرید. در را باز کنید تا شهرزاد بیرون بیاید. به سمت راست کنار دیوار جائی که نقاشیها وجود دارند بروید و اهرمها را به ترتیب اهرم چپ، راست و وسط پائین بیاورید تا چرخ آبی متوقف شود. از بین چرخ گذشته و از در میلهای بگذرید. بهصورت خودکار پیش اُتو میروید و پس از گفتگو، شهرزاد فریاد میزند. چراغ میشکند و کاغذی از بین آن پیدا میشود و ۴۰ امتیاز میگیرید. به دفتر گمرک بروید و با مأموری که در کیوسک سمت چپ قرار دارد صحبت کنید. سه وسیله به شما پیشنهاد میشود. شما باید قطار را انتخاب کنید.
● قطار Train
پس از جشن، شما در کوپه خود در قطار هستید. به سراغ رئیس قطار بروید. در راهرو به سمت راست حرکت کنید و به سمت جلوی قطار بروید. در ادامه مسیر به صحبتهای دکتر گوش کنید. ادامه داده و از موتورخانه نیز بگذرید تا به رئیس قطار و ژنرال که در حال گفتگو هستند برسید. به موتورخانه برگشته و از کنار پلهها و از سمت راست خارج شوید. به سمت راست و به سوی انباری شیشهای بروید. البته از انتهای انباری باید وارد شوید و روغندان را بردارید. از انباری خارج شده و از پلههای روبهرویتان، سمت چپ بالا بروید. در انتهای دو پله به سمت چپ بروید. به سمت چپ و روی سقف قطار بروید. از پلکان روی سقف عبور کرده و به آنسوی سقف بروید، دقیقاً جلوی پلکانها تا به ۶ باطری طلائی رنگ برسید. باطریها را باید بر روی دستگاه حمل باطری که روی سقف سمت چپ و قسمت نیمدایره سقف است بگذارید. در ضمن وقتی دستگاه حرکت میکند که یک باطری داشته باشید و شما باطریها را تکتک روی دستگاه بگذارید و کلید سبز رنگ دستگاه را فشار دهید. دستگاه به آن طرف میرود، در آن طرف هر کدام از باطریها را که برداشتید سر جای خود قرار دهید تا در آخر تمام باطریها را به آن طرف منتقل کرده باشید و سر جای خود قرار دهید. در این هنگام در مخزن آب باز میشود.
به سمت قسمت کنترل آب که روبهرویتان در سکوی فلزی است بروید. به کنترل سمت چپ بروید، آنجا ۲ اهرم وجود دارد، ابتدا اهرم سمت راست را بکشید تا لوله حمل آب پائین بیاید و بر روی مخزن آب قرار گیرد. با استفاده از روغندان اهرم تکی سمت راست را پائین بکشید تا آب باز شود و ۳۰ امتیاز بگیرید. به قطار برگردید تا درون کوپهتان قرار گیرید. پول روی میز تحریر را بردارید. باید شخصی که جیغ میکشد را بیابید. از اتاق خارج شده و به سمت راست بروید. از کابین شاهزاده کاگلوف Kugloff بروید. با او صحبت کنید و پاندول روی قفسه کتاب، دفتر یادداشت روی میز و نسخه دکتر ویلاد Vlad را روی قفسه بررسی کنید. از اتاق خارج شوید و به سالن غذاخوری رفته و دکتر ویلاد را به ملاقات شاهزاده بیاورید. از اتاق خارج شوید. در بیرون اتاق مجدداً با ژنرال برخورد میکنید. با استفاده از نقشه به آشپزخانه بروید و به دنبال ۵ دکمه سبز رنگ بگردید و دکمهها را فشار دهید.
با استفاده از نقشه اعضای GPAK را پیدا کرده و به آشپزخانه بروید. آنها همزمان دکمهها را فشار داده و در قفسه گوشه آشپزخانه باز میشود. جعبه جواهر شاهزاده خانم را از داخل آن بردارید. به اتاق شاهزاده بروید و بیرون اتاق با ژنرال صحبت کنید. به دیدن رئیس قطار بروید و با او صحبت کنید.
از اتاق خارج شوید و به سمت راست انتهای واگن بروید. از پلهها بالا رفته و به کمک ژنرال بروید. به آشپزخانه بروید و مقداری سیر از آنجا بردارید. به پیش ژنرال برگردید و سیر را روی زخم او قرار دهید. به اتاق دکتر در واگن بعدی مراجعه کیند. روی در تابوت را بخوانید. میخ چوبی Stake of Virgin Bed کنار کتاب را بردارید. شیشه آب مقدس را از کف اتاق بردارید. شیشه ماده خوابآور مقدس را از قفسه میز تحریر بردارید. پای چوبی را از روی تخت برداشته و میخ چوبی صومعه اسناگوف Snagov۰۳۹;s Monastery Stake را از کف اتاق جلوی تخت بردارید. شیشه آب مقدس استفاده شده را نیز از قفسه کنار دستشوئی بردارید.
سمت چپ دستشوئی کنار تابوت یک جعبه خفاش وجود دارد که یک سوراخ و یک قیف دارد. روی Crank-Wheel جلوی جعبه که یک چرخاننده است کلیک کنید. میخ چوبی Stake of Virgin Bed را در سوراخ جعبه قرار دهید و ماده خوابآور مقدس را در قیف جعبه بریزید در این هنگام در تابوت باز میشود و دکتر که داخل تابوت خوابیده است بلند شده و با شما صحبت میکند.
از اتاق خارج شوید و به سمت چپ بروید. وقتی به موقعیت رسیدید وارد اولین اتاق سمت چپ در واگن شماره ۲ شوید. در آنجا یک ملوان با اعضاء GPAK را میبینید. شما باید ۶ نشریه را به ۶ کارمند شرکت WTO برسانید. پس از گفتگو ۶ نشریه به موجودی شما اضافه میگردد.
از اتاق خارج شوید و از سمت چپ به انتهای واگن شماره ۳ بروید. داخل اتاق سمت چپ شده و اولین نشریه را به کارمند یونیفرم پوش بدهید. به سمت راست بروید، از واگن شماره ۲ گذشته و به آشپزخانه بروید و ۲ نشریه را به ۲ کارمند که در آنجا مشغول کار هستند بدهید. از آنجا خارج شوید و از طریق سالن غذاخوری به واگن شماره ۱ بروید. از پلهها بالا رفته و به انتهای آن بروید. به قسمت موتورخانه و از آنجا گذشته و از طریق در سمت چپ وارد شوید تا به بالکن بالای موتورخانه برسید و نشریه را به کارمند بدهید. به موتورخانه برگشته و آخرین نشریه را به کارمندی که در آنجاست بدهید و ۲۰ امتیاز بگیرید.
لباسهای اسکاتلندی Kilts در موجودی شما قرار میگیرد. حال باید قطار را برای راهاندازی مجدد تعمیر کنید. به سمت موتورخانه بروید. سمت چپ زیر چرخهای قطار یک قطعه شکسته میبینید. به طرف پله بروید و از سمت چپ پله جعبه نصب شده روی بدنه قطار میله آهنی را بردارید و لباس اسکاتلندی را روی دماغ قطار که پائین است قرار دهید. برای این کار روی ریل وسط بروید، وقتی آن را در جای خود قرار دهید ۴۰ امتیاز میگیرید.
به قطار برگردید و با ژنرال صحبت کنید، او یک رول پیام به شما میدهد. از پلههای سمت راست بالا رفته و به سمت واگنها بروید. به واگن شماره ۱ بروید و رول پیام را در دستگاه کنار پلهها قرار دهید. از پلههای کنار دستگاه بالا رفته و به ملاقات شاهزاده خانم بروید. او شما را به عضویت اشراف در میآورد و ۳۰ امتیاز میگیرید.
● بمبئی Bombay
با استفاده از نقشه از سمت چپ، دومین ورودی سمت راست به هتل بروید. وقتی به هتل میرسید در ورودی آن توسط یک گاو مسدود شده است. شما داوطلب میشوید که با استفاده از یک مار، گاو را بترسانید تا فرار کند. از کنار فیلهائی که روبهروی بازار هستند رد شوید و به پرستشگاه مار بروید. باید به بازاری بروید و ادویه مخصوص بخرید. به بازار بروید و بعد از خرید ادویهجات به پرستشگاه مار برگردید و به ترتیب زیر ادویهجات را داخل محل مخصوص پرستشگاهها که به وسیله پلهها به آنجا میرسید قرار دهید:
▪ طبقه اول زیرین: پرستشگاه زیر نگهبان در ورودی ادویه سفید، سمت چپ اویه قرمز، روبهرو، ادویه نارنجی و سمت راست ادویه زرد.
▪ طبقه دوم زیرین: پرستشگاه روبهروی مرد هندو ادویه سبز تیره و روبهرو ادویه مشکی.
▪ طبقه سوم زیرین: سمت چپ نگهبان ادویه سبز روشن و سمت راست نگهبان ادویه قهوهای.
اگر درست عمل کرده باشید شاهد نزدیک شدن دو پلکان کنار به برج وسط خواهید بود. از یکی از پلکانها بالا رفته و سبد حاوی مار را بردارید و به هتل برگردید و با آن گاو را بترسانید و ۳۰ امتیاز بگیرید.
مجید میرزائی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست