پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

نسل تازه اقامتگاه ها جاذبه جدید گردشگری


نسل تازه اقامتگاه ها جاذبه جدید گردشگری

طی بیست سال گذشته نسل نوینی از مراکز اقامتی در جهان پدیدار شده که توانسته در میان گردشگران به محبوبیت بالایی دست پیدا کند بوتیک ـ هتل ها با به کارگیری نوآوری و خلاقیت در تمام جنبه های یک مرکز اقامتی و ارائه خدماتی متفاوت, موج تازه ای از تقاضا را در حوزه فراغتی و بازرگانی ایجاد کرده اند

طی بیست سال گذشته نسل نوینی از مراکز اقامتی در جهان پدیدار شده که توانسته در میان گردشگران به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. بوتیک ـ هتل‌ها با به‌کارگیری نوآوری و خلاقیت در‌تمام‌ جنبه‌های یک مرکز اقامتی و ارائه خدماتی متفاوت، موج تازه‌ای از تقاضا را در حوزه فراغتی و بازرگانی ایجاد کرده‌اند.

این مراکز اقامتی با ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه و بالابردن سود اقتصادی، در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری نقش بسزایی دارند.

از این رو گسترش بوتیک- هتل ها در کشور می تواند راهی مناسب برای بهبود وضع کسادی بازار هتل ها و رونق اقتصاد گردشگری باشد.

● بوتیک - هتل جاذبه گردشگری شهری

کارشناسان هنوز نتوانسته اند تعریفی رسمی از مفهوم بوتیک - هتل ارائه دهند! در مفهوم کلی بوتیک - هتل اقامتگاهی است کوچک با فضایی منحصربه فرد که با ارائه خدماتی متفاوت از سایر مراکز اقامتی سعی در ایجاد حس در خانه بودن را در مهمانانش دارد.

بوتیک - هتل ها بیشتر در مراکز شهری ساخته می شوند و براساس ویژگی اصلی شان که منحصربه فردی است، از جاذبه های گردشگری شهری به شمار می روند. بوتیک - هتل ها فضایی کوچک دارند و تعداد اتاق هایشان معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ اتاق بیشتر نیست.

هدف اصلی از این انتخاب فضا، توجه هر چه بیشتر به مهمانان و ارائه خدمات ویژه به آنهاست.

این هتل ها با ایجاد فضایی خصوصی و آرام قصد دارند به مهمانانشان فضایی شخصی ارائه کنند تا هر مسافر در طول اقامتش علاوه بر احساس آرامش و در خانه بودن، از بالاترین سطح مهمان نوازی نیز بهره ببرد.

بوتیک - هتل ها برخلاف دیگر مراکز اقامتی به صورت مجموعه و زنجیره ای نیست . هتل های زنجیره ای براساس برنامه های مدیریتی یکسان و قوانین واحد مدیریت می شوند در صورتی که هر بوتیک - هتل با بهره گیری از مدیریت شخصی به ابتکارات خاص در مدیریت و خدمات دهی دست می زند.

کوچک بودن بوتیک - هتل ها امکان وارد شدن بخش خصوصی و سرمایه های فردی را به این حوزه باز کرده است.

بسیاری از سرمایه گذاران کوچک با صرف هزینه ای بسیار کمتر از هتل های بزرگ و زنجیره ای می توانند به صنعت هتلداری وارد شوند.

براین اساس، بوتیک - هتل ها در هدایت سرمایه های بی هدف به سمت صنعت هتلداری و رونق اقتصاد گردشگری نقش بسزایی دارند.

● طراحی داخلی مهم ترین خصیصه

امروزه طراحی و معماری یک بوتیک - هتل از مهم ترین عرصه های رقابتی معماران محسوب می شود. طراحان و معماران به بوتیک - هتل ها به مثابه یک اثر هنری نگاه می کنند و نهایت هنر و دانش خود را در خلق پدیده ای ماندگار به کار می گیرند.

برخلاف هتل های عادی که براساس یکسری استانداردهای از پیش تعیین شده ساخته می شوند و به صورت مکانیکی شامل یکسری از امکانات و ملزومات مورد نیاز یک مسافر هستند، در یک بوتیک - هتل هر اتاق خود پدیده ای یگانه است که در آن به تک تک نیازهای یک مسافر به صورتی خلاقانه و هنری پاسخ گفته می شود.

گاه معماری برخی از این گونه هتل ها پیرامون یک موضوع خاص طراحی می شود و در مواردی ویژه، طراحی هر یک از اتاق ها نیز دارای موضوع و نمادی منحصربه فرد است.

در پژوهش های صورت گرفته پیرامون بازاریابی بوتیک - هتل ها، مشخص شده که مهم ترین ویژگی آنها در بازگشت و اقامت دوباره مهمانان، طراحی و معماری یگانه آنهاست که علاوه بر ایجاد تجربه ای متفاوت، احساسات نوستالژیک مسافران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

انتخاب ساختمان های تاریخی و هنری، و تغییر کاربری آنها به بوتیک - هتل یکی از مهم ترین دستاوردهای صنعت هتلداری است که توانسته با حفظ و نگهداری آثار باارزش و قدیمی معماری، هتل ها را که تا پیش از این فقط کاربرد اقامتی داشتند به حوزه جاذبه های شهری وارد کند.

● قابلیت های ایران در گسترش بوتیک - هتل ها

ایران با داشتن تاریخی کهن و بهره مندی از فرهنگی غنی قابلیت بالایی در حوزه بوتیک - هتل ها دارد. گوناگونی اقوام، تنوع در فرهنگ عامه، ادبیات پرمحتوا، صنایع دستی رنگارنگ و بسیاری عناصر دیگر همگی موضوعاتی قوی و مناسب در طراحی و معماری این نوع از مراکز اقامتی هستند.

در حال حاضر بنا های تاریخی و ساختمان های قدیمی بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که با تغییر کاربری به هتل می توانند گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب کنند.

در کنار این پشتوانه های قوی، جوان بودن جمعیت کشور و وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی، مغزهای متفکر و ایده هایی تازه و خلاقانه را در اختیار گسترش بوتیک - هتل ها قرار می دهد. در حال حاضر بیشتر سرمایه های شخصی کوچک در کشور در چرخه اقتصادی صرف نمی شوند و حجم بالایی از آنها در حوزه مسکن، ارز و طلا هزینه می شوند.

طراحی بسته های سرمایه گذاری وابسته به بوتیک - هتل ها می تواند پیشنهاد مناسبی برای افرادی باشد که قصد صرف سرمایه های خود در بخش اقتصادی و ایجاد اشتغال زایی دارند.

آیسا اسدی