چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

پیامدهای ریختن آبروی آبرودار


پیامدهای ریختن آبروی آبرودار

مهم ترین دلیل زشتی غیبت, ریختن آبروی آبرودار است و بیشترین آثار این عمل رذیله, گریبان غیبت کننده را می گیرد

مهم‌ترین دلیل زشتی غیبت، ریختن آبروی آبرودار است و بیشترین آثار این عمل رذیله، گریبان غیبت کننده را می‌گیرد. به همین سبب، خداوند متعال در قرآن کریم این عمل را که نابود کننده شخصیت برادر مؤمن آدمی است، با خوردن گوشت او در حالی که مرده است، برابر می‌داند؛ آنجا که می‌فرماید: وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا ا... إِنَّ ا... تَوّابٌ رَحیمٌ. (حجرات: ۱۲)از یکدیگر غیبت نکنید. آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ آن را ناخوش دارید. [پس] از خدا بترسید که خدا توبه پذیر مهربان است. در روایت‌های اسلامی آثار سوء دیگری برای این گناه کبیره بیان شده است.

رسول اکرم صلی‌ا... علیه و آله در حدیثی اشاره فرموده است: روز قیامت شخصی را در دادگاه عدل الهی حاضر می‌کنند و نامه اعمالش را به دست او می‌دهند. نگاه می‌کند، حسنات خود را در آن نمی‌بیند. عرضه می‌دارد: خدایا این نامه عمل من نیست؛ زیرا طاعات خود را در آن نمی‌بینم. خداوند به او می‌گوید: «پروردگار تو نه گمراه می‌شود و نه چیزی را فراموش می‌کند، طاعات تو به سبب غیبت مردم از بین رفت.» سپس دیگری را می‌آورند و نامه عملش را به دستش می‌سپارند. در آن طاعات زیادی می‌بیند که انجام نداده بود. عرض می‌کند: خداوندا، این نامه عمل من نیست؛ چرا که من این طاعات را انجام نداده‌ام. خداوند می‌فرماید: «فلان کس تو را غیبت کرد، بدین سبب حسناتش به تو داده شده».در پاره‌‌ای از سخنان ائمه معصوم علیهم السلام ، اثر غیبت در نابودی حسنات، به اثر آتش در هیزم و حتی سریع تر از اثر آتش بر کاه تشبیه شده است؛ آنجا که پیامبر اکرم (صلی‌ا... علیه و آله) می‌فرماید: «آتش که در کاه افتد، زودتر آن را نمی‌سوزاند و از میان نمی‌برد که غیبت، حسنات بنده را».همچنین، پذیرفته نشدن نماز و روزه تا چهل شبانه روز، دیگر اثر ناخوشایند غیبت است. به عبارتی شخص غیبت کننده، از بهره‌های معنوی عبادات خود به ویژه نماز و روزه هایش، محروم می‌شود و چیزی جز ظاهر عمل برایش باقی نمی‌ماند؛ البته تا زمانی که رضایت غیبت شونده را به دست نیاورده باشد.

همچنین، غیبت اعتماد افراد را نسبت به یکدیگر از بین می‌برد؛ چرا که بیشتر افراد ضعف‌هایی در شخصیت خود دارند و همواره می‌کوشند آنها را پنهان کنند که در این صورت، اعتماد مردم نسبت به یکدیگر حفظ می‌شود، ولی آشکار شدن آنها بر اثر غیبت، افراد را به همدیگر بی اعتماد می‌کند و در نتیجه، بروز مشکلات اجتماعی را موجب می‌شوند. غیبت کردن از دیگران، یکی از مصداق‌های «اشاعه فحشا» در جامعه است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: کسی که درباره مؤمنی آنچه را چشمش (از بدی ها) می‌بیند و گوشش می‌شنود، بگوید، او از کسانی است که خداوند در حق آنان فرمود: «کسانی که دوست دارند کارهای زشت در میان مؤمنان شایع شود، عذاب دردناکی دارند».در حدیثی نیز از پیامبر اکرم صلی ا... علیه و آله حال غیبت کنندگان در قیامت، این چنین تصویر شده است: کسی که غیبت فرد مسلمانی را کند، روز قیامت در حالی بیاید که از دهان او بویی می‌آید، بدبوتر از بوی مردار که اهل محشر از آن در آزار خواهند بود.