پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
بیش از یك هزار كشته در سال
سالانه یك هزار نفر بر اثر آلودگی هوادر تهران كشته میشوند و این در حالی است كه كارشناسان واقعیت را چندین برابر بیش از این رقم عنوان میكنند، دكتر رشیدی در این باره میگوید: مطالعات انجام شده در یكی از شهرهای امریكا كه تقریبا شرایطی مشابه تهران دارد، نشان داد كه سالانه ۴ هزار نفر به واسطه ذرات معلق موجود در هوای این شهر كشته میشوند، در حالیكه كیفیت هوای آن شهر به مراتب از تهران بهتر بود زیرا شهروندان این شهر تنها با مشكل ذرات معلق مواجه بودند، در حالیكه ما در تهران با انواع آلایندهها مواجهیم كه كیفیت هوا را به مراتب آلوده تر نموده است.
رییس كمیته اضطراری كاهش آلودگی هوا نیز در این باره میگوید: اگر چه انژكتوری كردن خودروها و استفاده از مبدلهای شیمیایی در خودروهای جدید ساخت داخل موجب شده تا میزان آلودگی ناشی از این خودروها یك پنجم خودروهای فرسوده و قدیمی باشد، اما متاسفانه عدم خروج خودروهای فرسوده مانع بهبود شرایط میشود و ما در زمینه خروج این خودروهااز چرخه حمل و نقل شهری موفق نبوده ایم. دكتر یوسف حجت به طرح تردد نوبتی خودروها اشاره كرده و میگوید: از آنجا كه چند سالی آلودگی هوا در شرایط اضطرار قرار نگرفته بود آمادگی برای این كار وجود نداشت و وقتی در تابستان طرح زوج و فرد اجرا شد خیلی از دستگاهها هنوز نمی دانستند دستور العمل چیست و در اجرای این طرح چه نقشی باید داشته باشند و امیدواریم با جلسهیی كه قرار است بگذاریم هماهنگی در دستگاههای مرتبط ایجاد كنیم تا در صورتی كه در زمستان نیاز به اجرای این طرح شد دستگاههای مربوطه آمادگی داشته باشند.
وی با اشاره به تجربه كشور مكزیك میگوید : اجرای این طرح برگشت به حالت طبیعی تردد خودروها را برای همیشه غیر ممكن كرده و باعث میشود تا شرایط همواره در حالت سی.سی.یو قرار گیرد و این طرح شیر یا خط كردن و بی منطق ترین طرحی است كه اجرا شده و تجربه ناموفقی بوده است ، بنابر این طرح در طولانی مدت به هیچ وجه مورد تایید نبوده و به عنوان مسكن مقطعی قابل قبول است به همین دلیل به هیچ وجه به این مساله فكر نمی كنیم زیرا اصل آن را قبول نداریم و طرح زوج و فرد به معنی گران كردن قیمت خودرو است و این افزایش تعداد خودروها و افزایش قیمت باعث میشود تا خودروهای فرسوده دیرتر از رده خارج شوند و همچنین تقلب در شماره خودرو رواج پیدا میكند.
دكتر حجت میافزاید : چند راه حل بود كه اگر صحیح اجرا میشد میتوانست در زمان كوتاه اثر بخش بوده و نتیجه مطلوب داشته باشد، یكی خارج كردن خودروهای فرسوده و دیگری معاینه فنی خودروها كه طرح معاینه فنی خودروها متاسفانه به دلیل میزان پایین جریمه آن جواب نداده و ما از دولت خواسته ایم تا این جریمه را اصلاح كند، در كمیسیونهای دولت هم پیشنهاد برای اصلاح جریمه معاینه فنی داده شده اما متاسفانه در مراحل تصویب مانده و این افزایش انجام نشده و مادامی كه جریمه معاینه فنی به میزان بازدارندهیی نرسد این حركت نمیتواند موفقیت كاملی داشته باشد.
وی اظهار میدارد: طرحی برای مواقع اضطراری آلودگی هوا داریم كه كارشناسی شده و دستورالعمل مدون آن تهیه شده است ولی از آنجا كه این دستورالعمل برای چند سال پیش است و در طی این مدت برخی از مسئولین دستگاههای مختلف عوض شده اند و مسئولان جدید مانند معاون شهردار یا راهنمایی و رانندگی اطلاعی از دستورالعمل نداشتند و همین امر موجب شد تا در اجرای آن با مشكل مواجه شویم كه امیدواریم در شرایط بعدی با هماهنگی بهتری عمل كنیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست