چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

۱۰ گاهی برای مدیران صد می شود اشتباهات رایج مدیران


۱۰ گاهی برای مدیران صد می شود اشتباهات رایج مدیران

تجربه نام اشتباهاتی است که هر کس مرتکب می شود
اسکاروایلد

تجربه نام اشتباهاتی است که هر کس مرتکب می شود.

- اسکاروایلد-

بسیا ر مطرح می شود که تجربه معلم و استاد بزرگی است که در زمان اشتباهات به سراغ ما می آید؛ این به راستی درست است؛امّا واقعیت آن است که برنده آن کسی است که تا جایی که می تواند جلوی این اشتباهات را گرفته و خطای کمتری مرتکب شود .

در این مقاله نگاهی اجمالی داشته ایم به ده اشتباه رایجی که مدیران در سطوح مختلف گرفتار آن شده و بعد ها از آن بعنوان تجربه یاد می کنند ؛ تجربه ای که خاطره ای اندوهناک نیز بوده است . چرا که این ده اشتباه ، برای مدیران صدها اشتباه دیگر به بار می نشاند .

اگر بتوانید راهکار پیشگیری آنرا فرا گرفته و بکار ببرید ؛ خود را در برابر این اتفاقات محافظت کرده اید.

۱-Lack of feedback- فقدان باز خورد :

یکی از کارمندان فروش به شیوه ای کاملاً غیر حرفه ای پاسخ مشتریان را می دهد و مدیر نیز از این مسئله آگاه است و اماّ این موضوع را با فرد مذکور در میان نمی گذارد و منتظر است ایشان رفتار خود را مرور کرده و در صورتی که بعد از مدتی متوجه این موضوع نشد و مسئله را حل نکرد به ایشان تذکرات لازم را بدهد.

این سبب خواهد شد مشتریان بالقوه زیادی را از دست بدهند .

مطابق نظر سنجی انجام شده از ۱۴۰۰مدیر؛ فقدان باز خورد متعارف ترین اشتباهی است که مدیران مرتکلب می شوند .(این نظرسنجی توسط شرکت The ken Blanchard برگزار شده است ).

وقتی شما بعنوان مدیر نظر خود را در خصوص کارایی یک فرد به او نمی گویید ؛ در واقع فرصت بهترین بودن را از او گرفته اید .

۲- نداشتن زمان برای تیم (کارمندان) :

وقتی شما مدیر هستید دلایل و بهانه های کافی برای این که مشغول باشید و البته گاهی اینگونه به نظر برسید را دارید ؛ و می توانید با همین دلایل در دسترس کارمندانتان نباشید و زمان کافی برای ملاقات ایشان نداشته باشید .

چرا که پروژه های زیادی در دست شماست و باید آنها را تحویل دهید . امّا واقعیت اینجاست که با هر محدودیت زمانی که دارید ؛پرسنل شما باید در اولویت باشند و برای آنها زمان کافی بگذارید .بدون اینکه احساس کنند مزاحم شما شده اند .

وقتی قرار است کارمندان شما کاری را انجام دهند؛در ابتدا نیاز دارند بصورت کامل راهنمایی شده و وجود شما را بعنوان رهبر و راهنما درکنار خود حس کنند. این بدان معنا نیست که همیشه و دربست در اختیار ایشان باشید. بلکه بدین معناست که راهنما و همراه خوبی برای او بوده و این احساس را با قوانین هوش احساسی به ایشان منتقل کنید .

بیاموزید که چگونه فعالانه و هوشمندانه به صحبت های او گوش فرا داده و چگونه پاسخ ایشان را بصورت کامل بیان کنید .اینها همان چیزی است که یک مدیر و رهبر را متمایز می سازد .

۳-دخالت نکردن (حضور نداشتن ):

گروهی از کارمندان بعد از چند وقت کار شبانه روزی ، امروز پروژه ای که در دست داشتند را به اتمام رسانیده اند ؛مشکل اینجاست که اشتباهی اساسی در مشخصات پروژه صورت گرفته است و از آنجایی که در این مدّت شما در دسترس نبوده و تماسی با اعضاء این گروه نداشته اید پروژه از مسیری خطا پیش رفته و به سرانجام رسیده است ؛ عده ای از مدیران به مدیریت خرد و بدون هیچگونه تفویض اختیاری اعتقاد دارند که کاری کاملاً اشتباه است و عده ای دیگر نیز بدون نظارت و حضور کارها را واگذار می کنند که این موضوع نیز خطای بسیار زیادی دارد.مهم این است که مدیر بتواند بین این دو تفکر تعادل مناسبی برقرار نماید .

۴-روابط خیلی صمیمی :

همه ما مشتاق روابطی صمیمی و دوستانه در محیط کار هستیم ؛ و گاه این روابط بین کارمندان و مدیر نیز صورت می گیرد که در حالت کلی اقدامی درست به حساب می آید؛ امّا مشکل از آنجایی آغاز می شود که این روابط صمیمی باعث سوء استفاده و تأثیر در عملکرد کارمندان می شود .

نکته مهم این است که باور کنید "حالا شما رئیس هستید "و همواره حریمی برای این موضوع قائل بوده و سبب نزدیکی بیش از حد پرسنل به خود نشوید .

۵-اهداف نا مشخص :

پنجمین اشتباه متداولی که معمولاً مدیران به آن دچار می شوند ؛ نداشتن اهداف مشخص برای تیم هایشان می باشد ؛بسیاری از مدیران اهداف کاملاً مشخصی برای خود داشته و به صورت مداوم نیز آنها را ارتقاء داده و ویرایش می کنند . امّا هیچ یک از اعضاء گروه های کاری از این اهداف اطلاعی نداشته و در جریان نمی باشند .

این موضوع سبب می شود زمان زیادی از شما گرفته شود ؛ چراکه کارمندانتان از اهداف شما خبر نداشته و در واقع خط مشی کلی برای عملکرد خود ندارند .

راه حل شما نوشتن اهدافی با توجه به قوانین Smart goals می باشد و سپس ارجاع بخش و یا تمام آن به تمامی کارمندان می باشد .

۶-بی انگیزگی کارمندان :

کارمندان شما از چه چیزی خوشحال شده و انگیزه می گیرند؟! نه؛نه؛ این اشتباه رایج اکثر مدیران می باشد که فکر می کنند کارمندان صرفاً با پول بیشتر خوشحال شده و انگیزه می گیرند .

در حالیکه اینطور نیست پیشرفت شغلی، احساس مفید بودن ،احترام،محیط فعال و ... مواردی است که گاهاً حتی ببشتر از مسائل مالی باعث انگیزه پرسنل می شوند .

وقتی کارمندان شما سرشار از انگیزه و نشاط باشند ، بطور باور نکردنی بازدهی بیشتری خواهند داشت ، برای ایشان از تاثیر کارشان بگویید و بگذارید حس مفید بودن و مهم بودن در کار را همواره همراه خود داشته باشند .

۷- عجله در استخدام :

وقتی حجم کاری شما بالا می رود و کارها بیشتر و بیشتر می شوند شما مجبور به استخدام فوری کارمندانی می شوید که این حجم کاری کاهش یابد .اشتباهی که از آن با عنوان اشتباه فاجعه آور یاد می کنند .

چرا که استخدام فرد یا افرادی که مناسب تیم و گروه شماد نیستند .آن چنان اثرات منفی و جبران ناپذیری بجای می گذارد که زمان زیادی برای برگشت به عقب لازم است .افرادی که می توانند تیم شما را به سکون رسانده و عقیم کنند .

همواره در دانش مدیریت مطرح می شود که برای اخراج عجله نکنید اما برای استخدام هرگز سریع تصمیم گیری نکنید .

چرا که همواره کسانی اخراج می شوند که از اول نباید استخدام می شدند.

۸-خرما خوردن و منع خرما کردن:

اگر در زمان کاری با تلفن شخصی صحبت می کنید ؛نمی توانید به کارمندان خود بگویید با تلفن شخصی صحبت نکنند .اگر هم بتوانید بگویید - چون شما رئیس هستید - ؛اثر بخش نخواهد بود.

بعنوان یک رهبر و مدیرلازم است مانند الگوی رفتاری ، شما اولین رعایت کننده قوانین باشید . و در وضع قوانین این موضوع را نیز در نظر بگیرید که براستی وضع این قانون چقدر می تواند کارایی مجموعه را افزایش دهد ، شاید وضع یک قانون غیر منطقی چنان انگیزه کارمندان شما را کاهش دهد که به راحتی جبران آن امکان پذیر نباشد .

۹-تفویض نکردن :

اشتباه دیگری که مرسوم است و مدیران را گرفتار می کند ؛ تفویض نکردن است ، اینگونه مدیران فکر می کنند ؛کسی مثل آنها نمی تواند کار را انجام دهد؛پس دنیایی از استرس، کمبود وقت و خستگی را برای خود خریده و تمامی کارها را خود انجام می دهند .

تفویض اختیار قوانین و شرایطی دارد؛که لازم است هر مدیر آنها را دانسته و بکار گیرد .این مهم علاوه بر کاهش استرس ،افزایش زمان و... برای مدیر ،سبب افزایش اعتماد به نفس پرسنل نیز می شود .

۱۰-فراموش کردن نقش و وظیفه:

آخرین اشتباه رایج در بین مدیران فراموش کردن وظایف و نقش خود است ؛شما نباید بعنوان مدیر و رهبر یک مجموعه همان کارهایی را انجام دهید که کارمندان شما انجام می دهند . و نباید آنقدر غرق روزمرگی شوید که وظایف و نقش های خود را فراموش کنید .

شما به عنوان مدیر و رهبر یک مجموعه باید به وظیفه رهبری وهدایت تیم خود بپردازید ودر این کار بهترین باشید.

حمیدرضا نادربیگی