سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
داستانهای کودکانه را جدیتر بگیریم
انسان آغازین از آن چه در جهان پیرامون خویش میدید، پدیدههای درونی و ذهنی و مایههای آفرینش اسطورهای و خدایان خویش را میساخته است.
همچنین اندیشهها و آزمونهای روانی خویش را با پدیدههای جهان میآمیخته و از این طریق، فرایند خلق را آغاز کرده است.
به همین شکل در کودکان نیز مهمترین شکل اندیشه نمادین، تخیل است. شکل تخیلات ما در رؤیا یا بیداری تجلی مییابد و وجود بازیتخیلی یا تجسمی که نقش آن در اندیشه کودک اساسی است نشان میدهد که اندیشه نمادین، منحصر به ناخودآگاه نیست.
اشخاص و حوادث قصهها و اساطیر علاوه بر نمایش ناخودآگاهی فرد، پدیدههای کهن را نشان میدهند و به زبان رمز از وجوب و ضرورت پختگی و تجدید حیات درونی که به یمن جذب ناخودآگاهی فردی و جمعی در شخصیت آدمی امکانپذیر میشود سخن میگویند.
افسانهها با بخش خودآگاهی ذهن آدمی مرتبط میشوند و امیال و خواستههای ضروری انسان را مطرح میکنند و در عین حال بر اثر تداعی، مفاهیم نهفته در ضمیر ناخودآگاه را به سطح آگاهی میکشانند و باعث پیوند این ۲ میشوند.
اسطورهها و افسانهها با زبان اشارات و نمادها سخن میگویند. پدیدههای روانی در محتوای افسانهها به شکل نماد تجسم مییابد و در نتیجه کارآیی ذهن افزایش مییابد.کلیترین نمادها در افسانههای عامیانه شکل میگیرند.
قصههایی که به طور خلاصه از نقشهای فریبکارانه برای نابودی و از میان برداشتن دیگری و تعقیب و گریز قهرمانها به وجود میآیند و از این طریق، نکات پندآموز مورد نظر به کودک منتقل میشود.
به عنوان نمونه در قصه نمادین ۳ خوک، خطری که خوکها را تهدید میکند از دنیای واقعی نشأت میگیرد و گرگ نماد آن است، اما رهایی از آن به تدبیر و هوشمندی فرد بستگی دارد. ۳ بچه خوک میخواهند خانه بسازند و در آن زندگی کنند.کوچکترین خوک خانه خویش را با بی دقتی و از ساقه علف خشک میسازد. دومی تیرک به کار میبرد.
هر ۲ لانههای خود را سریع و با حداقل تلاش بنا میکنند و در نتیجه باقی روز را به بازی میگذرانند، اما خوک سوم و مسنترین آنها خانهای از آجر میسازد. گرگ که قصد خوردن خوکها را دارد، خانه ۲ خوک را ویران میکند و آن۲ را میخورد پس از آن نزد خوک سوم میرود و سعی میکند او را بفریبد و از خانه بیرون آورد، اما موفق نمیشود. پس سعی میکند وارد خانه شود و بالاخره از دودکش به دورن آب جوش میافتد و به غذای پخته برای خوک تبدیل میشود.
در این داستان، خوکها با کنشهایی که انجام میدهند (نوع خانهای که میسازند و علاقه شدید به بازی) نمادین میشوند و گرگ نماد خطری است که خوکها را تهدید میکند، اما خوک سوم با تدبیر و هوشمندی از این خطر میگریزد.افسانههای کهن با شگردهای خاصی که ویژه آنهاست مخاطب را از دنیای مادی فراتر میبرد و با جهان ناخودآگاه پیوند میدهند. کلیات و کلیگویی دنیای افسانه را از واقعیت ملموس دور میسازد و عروج میدهد.
فضای حاکم بر این قصهها (جادو، شانس و اقبال...) ذهن را با نیرویی فراتر مرتبط میسازد و تخیل و واقعیت در هم میآمیزد.تمامی این شگردها ساختاری را میآفرینند که با طرز فکر کودک و تجربه او از جهان منطبق است و مفاهیم انتزاعی و اساسی را به طور غیر مستقیم و هماهنگ با ناخودآگاه مخاطب عرضه میکند. افسانهها و اساطیر با خلاقیت کودک رابطهای مستقیم دارد و او را برای زندگی آماده میسازند.
بنابراین،داستانهای کودکانه، برای کودکان، چیزی فراتر از سرگیری یا حتی راهی برای تشویق به مطالعهاند. این قصهها با عمیقترین لایههای وجودی شخصیت کودک مرتبطند و انتخاب درست آنها، امری ضروری و حساس است.
مهنوش صالحی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست