سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
شیوه جدید زاهد نمایی
هنگامی که سخن از زهد ریایی است، اغلب نشانههایی چون تظاهر به دیانت و تشرع برای دستیابی به مقبولیت نزد عوام، به ذهن متبادر میشود.
در روزگار ما گونه ای از زهد ریایی، رایج است که اگرچه در اهداف، با همان شیوه های سنتی تظاهر به زهد مشترک است، اما در نشانه ها تفاوت دارد.
این بازی جدید زاهد نمایی، برای جلب نظر مخاطبان مورد نظرش از نشانه های محبوب آنها بهره می برد، مهم ترین نشانه این زهد دروغین، تظاهر به مبارزه با حاکمیت و پرهیز از همکاری با آن است که دو نوع دستاورد دارد؛ یکی محبوبیت در میان کسانی که گرایش های روشنفکری دارند، ولی از آن شگفت تر محبوبیت این متظاهران به مبارزه با حکومت، در میان دستگاه های حکومتی و صاحبان مناصب است، زیرا مدیران مرعوب رسانه ها گمان می کنند که با جلب همکاری ایشان، تهدیدها را به فرصت بدل کرده اند.
بخش دیگری از این زهد دروغین آنجاست که اغلب کسانی که داعیه مبارزه و مخالفت دارند، هرگز درباره منابع درآمد خویش حرفی نمی زنند، بویژه هنگامی که برای همکاری با نهادهای حکومتی، دستمزدهای نامتعارف می گیرند، این بازی شگفت البته دامنه گسترده ای دارد؛ به نحوی که در حوزه های مربوط به فرهنگ و هنر، گویی کسی برای دستمزد اصلا کار نمی کند.
بیشتر کسانی که در حوزه های فرهنگی و هنری کار می کنند، هرگز درباره پول حرفی نمی زنند، انگار کار کردن برای پول در شأن اهل هنر نیست؛ گروهی مدعی اند که برای ادای تکلیف کار می کنند، گروهی هم مدعی مبارزه برای آزادی اند.
در حالی که در تمام دنیا، کار حرفه ای در حوزه فرهنگ و هنر امری متداول است و بسیارند هنرمندان بزرگ که برای کارشان، نرخ مشخص دارند، حتی گاهی برای مصاحبه و سخنرانی نیز دستمزد معینی دارند و آن را در برنامه کاری خود اعلام می کنند.
بخش مضحکی از آن بازی زهد دروغین، هنگامی است که به دلیلی میان بازیگران، فروشندگان و خریداران عشوه های مبارزه و مخالفت، اختلافی پدید می آید، در چنان هنگامه ای است که ارقام و مبالغ را اعلام می کنند و گرفتن دستمزد در قبال کار هنری که حق قانونی هنرمندان است، به عنوان نقطه ضعف و گناه بزرگ اهل هنر بیان می شود.
از این عجیب تر آن است که دریافت جایزه های هنری، در این بازی دروغین، گناهی نابخشودنی است، مدعیان مبارزه، برندگان جایزه های داخلی را انکار می کنند و مدعیان ادای تکلیف، برندگان جایزه های خارجی را مجرم می پندارند.
جنبه اندوهبار این شعبده زاهدانه، آن است که هنگام سخن گفتن از هنرمندان فقید، در زمره صفات پسندیده آنان، از جمله بر این نکته تاکید می شود که آن هنرمند بزرگ آنقدر مناعت طبع داشت که نسبت به مادیات بی اعتنا بود و بدون چشمداشت دنیوی کار می کرد.
ترجمه این جملات رؤیایی به زبان خودمانی، یعنی این که دستگاه های اداری و مراکز فرهنگی از حجب و فروتنی هنرمندان بزرگ که نه مدعی ادای تکلیفند و نه متظاهر به مخالفت، می توانند استفاده کنند و به رایگان یا به بهایی اندک، ازحاصل دانش و هنر و تجربه ایشان برای پیشبرد مقاصد خویش بهره مند شوند.
اسماعیل امینی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی شهرداری تهران هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
پیام تسلیت یارانه یارانه نقدی بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان
شهید رئیسی تلویزیون لیلا حاتمی سینما هنرمندان شعر سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سریال زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی امیرعبداللهیان ترکیه روسیه چین ولادیمیر پوتین غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی بارسلونا
تبلیغات سامسونگ هوش مصنوعی اپل موبایل ناسا اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
سرطان رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت