چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

مصرف سبز


مصرف سبز

مصرف سبز نمایانگر نوعی از فعالیت‌های اجتماعی است و عوامل مختلفی همچون مسائل فردی و جمعی بر روی آن تأثیرگذار است. این عوامل تشکیل‌دهنده، پیش شرط‌ها و الزامات اصلی برای مصرف …

مصرف سبز نمایانگر نوعی از فعالیت‌های اجتماعی است و عوامل مختلفی همچون مسائل فردی و جمعی بر روی آن تأثیرگذار است. این عوامل تشکیل‌دهنده، پیش شرط‌ها و الزامات اصلی برای مصرف مسئولانه و موافق با محیط‌زیست هستند. در بهترین حالت تعهد به مصرف سبز که به نوع مصرف مربوط می‌شود شامل موارد زیر می‌گردد:

ـ آگاهی از روند مصرف و میزان شایستگی هدف مورد نظر، بی‌میلی به مصرف و قیمت کالاها تأثیر چندانی بر روی تعهد به مصرف سبز ندارد. بعضی از مصرف‌کنندگان تمایل چندانی به خرید ندارند و آن را به نوعی هدر دادن وقت می‌دانند. آنها از مراکز خرید شلوغ و پر سر و صدا گریزان هستند. مصرف‌کنندگان آگاه، علاقه‌مند به کسب تجربه هستند و از مسائل روزمره آگاهی دارند. در حال حاضر مسائل مربوط به مصرف و محیط‌زیست یکی از مسائل اساسی روز است. بنابراین، آنان خود را ملزم به رعایت مصرف سبز می‌دانند.

در حال حاضر روش مناسب مصرف، بر روی آسانی و سهولت مصرف تأکید دارد. این مصرف‌کنندگان به جای رفتن به فروشگاه‌ها از طریق اینترنت خریدهای خود را انجام می‌دهند. آنها می‌دانند که چه می‌خواهند و در ضمن به مصرف سبز هم پایبند هستند. برای مثال آگاهی به مسائل زیست محیطی و رفتار مسئولانه جوانان بین۱۸ تا ۲۵ ساله فنلاند همانند سایر گروه‌های اجتماعی است. برای مثال فقط یک نفر از ۱۰ نفر دارنده گواهینامه رانندگی تمایل دارد که به خاطر مسائل زیست‌محیطی استفاده از ماشین‌ را محدود کند. از طرف دیگر برخی از جوانان مشتاقانه علاقه‌مند به بازیافت زباله هستند. شیشه توسط بیش از نیمی از شرکت کنندگان در یک نظرسنجی و کاغذ توسط بیش از سه چهارم از آنان بازیافت می‌شود.

تجربه نشان داده است که رعایت مسائل زیست‌محیطی و پایبندی به اصول اخلاقی، ارتباط مستقیمی با جنسیت افراد دارد. زنان و جوانان نسبت به مردان توجه بیشتری به محیط‌زیست دارند و به صورت کلی کسانی که در سنین نوجوانی قرار دارند نگاه مثبتی به مسائل زیست‌محیطی نشان می‌دهند.