سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
شخصیت حضرت فاطمه زهرا س در اندیشه شهید مطهری
وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از درخشان ترین چهره های والای انسانی و نمونه کامل خلقت پروردگار در قالب زن می باشد، پیروی و تاسی به چنین شاهکار آفرینش در بر گیرنده سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است.
این نوشتار با توجه به هم زمانی ایام فاطمیه با شهادت استاد مطهری به بررسی گوشه هایی از شخصیت زهرای مرضیه(س)، در آثار و اندیشه این متفکر بزرگ می پردازد .
● مقام حضرت زهرا(س)
در تاریخ اسلام ، زنان قدیسه و عالی قدر فراوانند . کمتر مردی است به پایه خدیجه برسد ، و هیچ مردی جز پیغمبر و علی (ع) به پایه حضرت زهرا(س) نمی رسد . حضرت زهرا(س) بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد . اسلام در سیر من الخلق الی الحق ، یعنی در حرکت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست . تفاوتی که اسلام قائل است در سیر من الحق الی الخلق است ، در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسئولیت پیغمبری است که مرد را برای این کار مناسب تر دانسته است. ۱
● مقام کشف و شهود فاطمه (س)
پس از پیامبر باب نبوت یعنی پیامبری مسدود شد، اما باب کشف و شهود و الهام بسته نشد . ممکن است بشری از لحاظ صفا و کمال و معنویت برسد به مقامی که به قول عرفا یک سلسله مکاشفات برای او رخ می دهد و حقایقی از طریق علم الهامی ، به او ارائه می شود ، ولی او مامور به دعوت مردم نیست . حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه می فرماید: « ان الله تعالی جعل الذکر جلاء للقلوب تسمع به بعد الوقرة و تبصر به بعد العشوة و تنقاد به بعد المعاندة . و بعد می فرماید: و ما برح لله عزت آلاؤه فی البرهة بعد البرهة و فی ازمان الفترات عباد ناجاهم فی فکر هم و کلمهم فی ذات عقولهم .» ۲ یعنی: « همیشه در دنیا افرادی هستند که خداوند در باطن ضمیرشان با آ ن ها حرف می زند .» حضرت زهرا این جور بود با آن که پیامبر هم نبود . ۳
● زهرا عالی ترین مدل انسانیت
اهل بیت پیغمبر(ص) انسان های ساخته شده هستند ، انسا ن های ساخته شده مطابق عالی ترین مدل انسانیت . آن مدلی که خدای انسان برای انسان معین کرده است . پیغمبر(ص) فرمود: « انا ادیب الله و علی ادیبی» ۴ من تربیت شده خدا هستم و علی(ع) تربیت شده من است . علی (ع) یعنی یک انسان نمونه ، یک انسان کامل ؛ زهرا(س) یعنی یک انسان نمونه، یک انسان کامل. علی (ع) انسانی است که سخن او، رفتار و کردار او، نمونه و درس است و زهرا(س) همچنین. ۵
● حقیقت کوثر
قرآن درباره حضرت صدیقه طاهره می فرماید: « انا اعطیناک الکوثر »، کلمه ای بالاتر از کوثر نیست . در دنیایی که زن را شر مطلق و عنصر فریب و گناه می دانستند ، قرآن می گوید: فاطمه نه تنها خیر است بلکه کوثر است ، یعنی خیر وسیع ، یک دنیا خیر . ۶
کسی که در دامان زهرا بزرگ شده و شیر آن را خورده ، تن به ذلت نمی دهد .
حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: « هیهات منا الذلة » ما تن به ذلت نمی دهیم . ما کجا و ذلت کجا ؟ ما خدا را می پرستیم ، و خدایی که ما می پرستیم نمی پذیرد که ما تن به ذلت بدهیم .پیامبر آن خدا نمی پسندد که ما تن به ذلت بدهیم . بعد می فرماید: آیا آن دامنی که حسین در آن دامن بزرگ شده است ، آن پستانی که حسین از آن پستان شیر خورده اجازه می دهد حسین تن به ذلت بدهد ؟ پس من جواب پدرم علی را چه بدهم ؟ جواب مادرم زهرا(س) را چه بدهم ؟ گویی مادرم این جا حاضر است و به من می گوید : حسین ! تو از پستان من شیر خورده ای ؛ و آن که از پستان من شیر خورده ، تن به ذلت نمی دهد. ۷
در جنگ جمل ، امیرالمومنین علی (ع) پرچم را به پسرش محمدبن حنفیه می دهد و امام حسین(ع) هم در این جنگ حاضر بوده است . می گوید پسر حمله کن . او باید جلو برود و دیگران مثل مالک اشتر پشت سرش حرکت کنند. دشمن تیراندازی می کند. محمد می ایستد تا تیرباران کمتر بشود بعد برود . علی می آید در حالی که غضب کرده و خیلی خلاف انتظارش شده است محکم به سینه محمدبن حنفیه می زند و می فرماید: « اخذتک عرق امک » رگ مادریت گرفت ؟ ۸ در حالی که تو پسر علی هستی ! پرچم را از او گرفت و تنها حمله کرد و امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: من اگر بخواهم تسلیم شوم پدرم علی نمی پسندد . ما در دامن علی و فاطمه بزرگ شده ایم. ۹
● ویژگی های خطبه حضرت زهرا (س)
زهرا در جوانی از دنیا رفته است . ولی خوشبختانه یک خطابه مفصل بسیار طولانی (در حدود یک ساعت) از ایشان در سن ۱۸ سالگی باقی مانده که این را تنها شیعه روایت نمی کند ، بغدادی در قرن سوم این خطابه را نقل کرده است . همین یک خطابه کافی است که نشان بدهد زن مسلمان در عین این که حریم خودش را با مرد حفظ می کند و خودش را به اصطلاح برای ارائه به مردان درست نمی کند ، معلوماتش چقدر است ؟ ورود در اجتماع تا چه حد است . خطبه حضرت زهرا توحید دارد در سطح توحید نهج البلاغه ، یعنی در سطحی که دست فلاسفه به آن نمی رسد . وقتی که درباره ذات حق و صفات حق صحبت می کند ، گویی در سطح بزرگ ترین فیلسوفان جهان است . از بوعلی سینا ساخته نیست که این طور خطابه بخواند . یک دفعه وارد فلسفه احکام می شود ؛ خدا نماز را به این خاطر واجب کرد ، روزه ، حج ، امر به معروف و نهی از منکر را برای این دلیل واجب کرد ، زکات را برای این واجب کرد و بعد شروع می کند به ارزیابی قوم عرب قبل از اسلام و تحولی که اسلام در این قوم به وجود آورد که شما مردم عرب چنین وچنان بودید . وضع زندگی مادی و معنوی آن ها قبل از اسلام را بررسی می کند و آن چه را به وسیله پیغمبر از نظر زندگی مادی و معنوی به آن ها ارزانی شده بود ، گوشزد می کند . بعد در مقام استدلال و محاجه برمی آید . او در مسجد مدینه در حضور هزاران نفر خطبه می خواند اما نمی رود بالای منبر که العیاذ بالله خودنمایی بکند . سنت پیغمبر این بوده که زن ها جدا می نشستند و مردها جدا ، پرده ای بلند میان آن ها کشیده می شد . زهرای اطهر(س) از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب کرد . این معنای آن است که ذکر کردیم : هم شخصیت دارد و هم عفاف ، هم پاکی دارد و هم حریم ، هیچ وقت خودش را جلوی چشم های گرسنه مردان قرار نمی دهد ، اما یک موجود دست و پا چلفتی نیست که چیزی سرش نشود و از هیچ چیز خبر نداشته باشد . ۱۰
● وارستگی حضرت زهرا (س)
بهترین علامت رستگی و وارستگی از غیر خدا ، وابستگی به حق و این که اساسا برای آن ها هیچ چیزی غیر از خدا مطرح نبوده است . ...شما می بینید تاریخ برایش ( حضرت زهرا ( س ) ) ۵ صفحه بیشتر باقی نگذاشته ، اما همان ۵ صفحه ای که زندگی دیگران دارد . همین قضیه یک تاریخچه ای در زندگی آن ها بود . شما در نظر بگیرید که آن ها بشرند ، نه این که بشر نیستند ؛ اگر بشر نبودند که برایشان فضیلت نبود . وقتی بشر هستند احساسات بشری دارند ، اگر نمی داشتند که برایشان فضیلت نبود . ولی به این احساسات بستگی ندارند ، یعنی یک احساسات عالی دارند که نمی گذارد آن ها بسته باشند .
خوشبختانه جزئیات جهاز حضرت زهرا(س) مشخص است . علی(ع) قرار می شود که عروسی او با زهرا(س) را بگیرند ، اما چیزی ندارد جز زره اش ، می رود آن را به ۴۰۰ درهم می فروشد . بعد با یک یا دو نفر دیگر مامور می شوند بروند یک جهیزیه تهیه کنند که قلم به قلمش مشخص است . یک پیراهن برای عروس تهیه می شود . پیراهن را می پوشد . خدای تعالی وقتی که می خواهد یک ارزش واقعی انسانیت را ظاهر کند چنین می کند . آن روزی که آدم را می خواست بیافریند فرشتگان گفتند: « أتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء». ۱۱ خدا جواب داد: من می دانم در انسان چیزی را که شما نمی دانید . آن چه خدا می خواست این جور چیزها بود .
یک زن فقیر برهنه ای به عنوان یک سائل می آید و خطاب به اهل بیت می گوید: من عریانم و لباس ندارم . در آن گرفتاری کسی نبود که اصلا متوجه شود که این زن هم آمده ، غیر از حضرت زهرا(س) ایشان پیراهن اولی خودش را می پوشد و لباس عروسی خود را به این زن انفاق و ایثار می کند . بعد که زن ها می آیند ، می گویند پیراهن عروسی کجا رفت ؟ می گوید: بله ، زنی به این جا آمد و کسی به او رسیدگی نکرد ، من به او انفاق کردم . بشر این است ، تا این مقدار آزادگی و رهایی! « انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولا شکورا » ۱۲ . یعنی یک « متشکرم » هم از کسی توقع نداریم ، فقط خدا و خد ا. ۱۳
● عمل فاطمه(س)
در روایت است که پیامبر اکرم (ص) رو می کند به یگانه فرزند عزیزش وجود مقدس صدیقه طاهره سلام ا علیها- آن کسی که درباره اش می گوید: « بضعة منی » ، او پاره جگر من است و می گوید:
«یا فاطمه اعملی بنفسک » دخترکم خودت برای خودت عمل کن. « انی لا أغنی عنک شیئا » . من به درد تو نمی خورم، از انتساب با من کاری ساخته نیست . ۱۴
تعلیمات مرا بپذیر و دستورات مرا عمل کن ، مگو پدرم پیغمبر است ، به دردت نمی خورد ، به دستور پدرت عمل کردن به دردت می خورد . آن وقت شما زندگی همین حضرت زهرا(س) را مطالعه کنید ، می بینید در فکر این انسان گویا وجود ندارد که من دختر پیغمبر آخرالزمان هستم . حدیث است که وقتی به محراب عبادت می ایستاد ، بدنش به لرزه درمی آمد . از خوف خدا گریه می کرد، شب های جمعه را تا صبح نمی خوابید و می گریست . این ها همه به انسان نوعی بیداری و آگاهی مسئولیت آمیز و تعهد خیز می دهد . ۱۵
محمد صالحی
ماخذ : http://persianload.com/?p=۲۱۳۲۶
زیرنویسها :
۱- نظام حقوق زن در اسلام ، ص ۱۱۹
۲- نهج البلاغه ، خطبه ۲۲۲
۳- خاتمیت ، ص ۳۹
۴- بحار ، ج ۱۶ ، ص ۲۳۱
۵- آشنایی با قرآن ، ج ۷ ، ص ۵۶
۶- حماسه حسینی ، ج ۱ ، ص۳۲۷
۷- انسان کامل ، ص ۲۴۰
۸- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۳۲۱
۹- ۱۰ گفتار ص ۲۲۲
۱۰- حماسه حسینی ج۱ ص ۲۲۳
۱۱- بقره/۳۰
۱۲- انسان/۹
۱۳- آشنایی با قرآن ج۱۱ ص ۸۹
۱۴- حکیمی ، محمد رضا ، ۱۳۷۰، الحیاه ، ج ۲،تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
۱۵- حق و باطل ص ۱۱۰، حکمت ها و اندرزها ج۱ ص ۶۳
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست