پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

در کمین عاشورا CIA


در کمین عاشورا CIA

در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۸۳ روزنامه جمهوری اسلامی خبری را تحت عنوان « افشای توطئه سازمان سیا برای ایجاد تفرقه میان شیعیان » به چاپ رساند که براساس آن سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا « سیا » از سال ۱۳۶۲ یعنی ۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بودجه ای را برای مطالعه جهت شناخت دلایل پا گرفتن این انقلاب که ارکان قدرتهای استکباری و استعماری را متزلزل کرده است در نظر گرفت و براساس تحقیقاتی که به عمل آورد به این نتیجه رسید که برخلاف تصور آمریکائی ها عامل اصلی پا گرفتن این انقلاب عملکرد رژیم شاه نبود بلکه نهضت عاشورا و رهبری سیاسی مرجعیت دینی علمای شیعه دو عامل مهمی بودند که با توجه به زمینه های پدید آمده توسط عملکرد رژیم شاه توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند

در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۸۳ روزنامه جمهوری اسلامی خبری را تحت عنوان « افشای توطئه سازمان سیا برای ایجاد تفرقه میان شیعیان » به چاپ رساند که براساس آن سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا « سیا » از سال ۱۳۶۲ یعنی ۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بودجه ای را برای مطالعه جهت شناخت دلایل پا گرفتن این انقلاب که ارکان قدرتهای استکباری و استعماری را متزلزل کرده است در نظر گرفت و براساس تحقیقاتی که به عمل آورد به این نتیجه رسید که برخلاف تصور آمریکائی ها عامل اصلی پا گرفتن این انقلاب عملکرد رژیم شاه نبود بلکه نهضت عاشورا و رهبری سیاسی مرجعیت دینی علمای شیعه دو عامل مهمی بودند که با توجه به زمینه های پدید آمده توسط عملکرد رژیم شاه توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند .

سازمان « سیا » ۹۰۰ میلیون دلار از پولهائی که در معاملات قاچاق مواد مخدر در افغانستان و کلمبیا بدست آورده بود را برای این طرح تحقیقاتی در نظر گرفت .

بخشی از این طرح با توجه به نقش کلیدی و مهمی که عزاداری های حسینی و نهاد مرجعیت دینی از نهضت تنباکو به رهبری میرزای شیرازی تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در مبارزه با استعمار ایفا کرده اند به مقابله با این دو اختصاص یافت و ۴۰ میلیون دلار برای تحقق آن در نظر گرفته شد.

این بودجه براساس طرح تفصیلی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) باید در منحرف ساختن عزاداری های حسینی از مسیر صحیح و همچنین تضعیف نهاد مرجعیت و ساقط کردن این نهاد صرف شود کاری که در ظرف زمانی تعیین شده توسط تهیه کنندگان طرح یعنی تا سال ۲۰۱۰ میلادی و ۱۳۸۹ هجری شمسی باید به نتیجه برسد .

این مطالب سری را شخصی به نام « دکتر مایکل براون » معاون رئیس سازمان « سیا » و کارمند سابقه دار بخش شیعه شناسی این سازمان بعد از آنکه از کار بر کنار شد در کتابی به نام « نقشه ای برای ایجاد تفرقه و نابودی مکاتب الهی » افشا کرد. سازمان « سیا » نیز بعد از آنکه این مطلب به صورت رسانه ای منتشر شد نسخه های کتاب دکتر مایکل براون را جمع آوری و نابود کرد. بخشی از فراز مورد نظر این مقاله از این کتاب اینست :

« یکی دیگر از مواردی که باید روی آن کار می کردیم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی بود که هر ساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگه می دارند.

ما تصمیم گرفتیم با حمایت های مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزار کنندگان اصلی اینگونه مراسم که افرادی سودجو و شهرت طلب هستند عقاید و بنیان های شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائلی انحرافی در آن بوجود آوریم بگونه ای که شیعه یک گروه جاهل و خرافاتی در نظر آید. در مرحله بعد باید مطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری شده و به وسیله مداحان و نویسندگان سودجو انتشار دهیم و تا سال ۱۳۸۹ مرجعیت را که سد راه اصلی اهداف ما می باشد تضعیف کرده و مراجع را به دست خود شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی نابود کنیم و در نهایت تیر خلاص بر این فرهنگ و مذهب بزنیم » .

در کمین عاشورا » به چاپ رسیده است C . I . A تحقیقی قابل استفاده درباره همین موضوع در ماهنامه دیدار (شماره ۸۸ ) تحت عنوان « که به روشن تر شدن آن کمک می کند.

که در راستای تقابل و C.I.A ... آنچه در پی می آید پازلی است ناقص از طرح پیچیده و سری بخش شیعه شناسی سازمان سیا ( خنثی سازی آرمان ها و ارزش های مکتب تشیع و به ویژه انقلاب اسلامی ایران ـ به عنوان سمبل اسلام سیاسی و جهادی که همواره نظم نوین موجود را به چالش کشیده ـ تدوین و به محک اجرا گذاشته شده است .

پیشینه افشای این استراتژی به زمانی باز می گردد که دکتر مایکل برانت (دستیار اصلی رئیس سابق سیا) از اعضای کهنه کار بخش شیعه شناسی این سازمان به اتهام فساد مالی و استفاده نامشروع از قدرت وادار به کناره گیری از مقام خود شد.

همین امر ایده انتقام گیری را در ذهن برانت شعله ور ساخت . سرانجام وی با برملاسازی گوشه ای از طرح های محرمانه و سری سیا ضربه سهمگینی بر پیکره این سازمان فرود آورد عملا راهبردهای استراتژیک ایالات متحده و برخورد با جهان تشیع را متزلزل ساخت .

برانت در قسمتی از افشاگری های خود خاطرنشان می سازد که هزینه ای بالغ بر نهصد میلیون دلار صرف آغاز این پروژه های سری شده ; دلارهایی که از داد و ستد موادمخدر در افغانستان و کلمبیا توسط سیا به دست آمده است .

(نقشه ای برای A Plan to divide and destory theology نوشته پیش رو خلاصه ای است از مصاحبه جنجالی وی که در کتابی به نام ایجاد تفرقه و تخریب الهیات ) در آمریکا چاپ و انتشار یافته است .

با ترجمه و انتشار بخش های محدودی از این مصاحبه در ایران (که ظاهرا از روزنامه ای آمریکایی اقتباس شده بود) و نظر به اهمیت فوق العاده موضوع از سویی و توفیق نسبی استراتژی یاد شده در تحقق اهداف آمریکا از دیگر سو نگارنده بر آن شد تا به هر قیمت ممکن اصل کتاب یاد شده را تهیه ترجمه و منتشر سازد; امالله که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها!

مقاله ای سه صفحه ای ثمره و نتیجه بیش از حدود یک سال و نیم تحقیق جست و جو و پی گیری در اینترنت سایت های ویژه فروش کتاب سفارش ثبت و خرید به چند دفتر بخصوص تهیه و توزیع کتاب های آمریکایی در تهران و برخی جاهای دیگر بود.

نگارنده در اولین وآخرین اطلاعاتی که در این زمینه به دست آورد دانست که کتاب فوق وارد لیست سیاه سازمان سیا شده و در نتیجه بلافاصله از بازارهای فروش کتاب آمریکا جمع آوری و نابود شده است .

قبل از ورود به متن گفته های برانت سزاست یادآوری کنم که هر چند شاید برخی دوستان از اصل ماجرای فوق به آگاهی هایی دست یازیده و « دیده بان » را بر این به روز نبودنش ملامت نمایند اما گستره و اهمیت خاص مخاطبان دیدار آشنا و تا حدودی جامع تر بودن این نوشتار در مقایسه با دیگر نظایرش را می توان انگیزه برانگیزاننده ترجمه مجدد آن بر شمرد.

● نقشه ای برای جدایی مکاتب الهی

در دهه های گذشته دنیای غرب بر جهان اسلام تسلط فراگیری داشته است . اگر چه کشورهای اسلامی مدت هاست که استقلالشان را به دست آورده اند اما درکشان از آزادی سیاست فرهنگ و به ویژه ساختارهای سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر سلطه قوی آموزه های غربی است .

متاسفانه این کشور توجهی جدی و نگاهی نواندیشانه به برنامه های فرهنگی و آموزشی از خود نشان نداده و در نتیجه راه تقلید وپیروی از فرهنگ و تفکر غرب را در پیش گرفتند و به اصطلاح نگاهشان به تمامی عرصه ها و زمینه ها از پشت شیشه عینکی صورت می گرفت که خود ارمغان قرن ها استعمار غرب بود.

سال ها می گذشت و همه چیز روال طبیعی خود را طی می کرد تا اینکه در سال .۱۹۷۹ م انقلاب اسلامی ایران زلزله ای به وجود آورد که پایه پروژه های بلند مدتی را که سال ها پیگیری می شد به لرزه در آورد. درآغاز این گونه تصور می شد که انقلاب نتیجه طبیعی سیاست های غیرمنطقی شاه ایران است و ما خواهیم توانست پس از سقوط شاه مهره های مورد نظر خود را بر سر کار آورده و سیاست هایمان را تداوم ببخشیم .

ولی به علت مشکلاتی که در دو سه سال اول بعد از انقلاب برای آمریکا به وجود آمد (همچون گروگان گرفته شدن کارکنان سفارت در تهران سقوط هواپیماهای نظامی در صحرای طبس و...) مسلمانان جهان درباره اسلام تفکر جدیدی از خود نشان دادند. در نتیجه این بازاندیشی مسلمانان کشورهای مختلف مانند لبنان پاکستان بحرین عراق کویت و... رفته رفته بیدار شده و حیات متفاوتی را تجربه نمودند. همین عامل سبب شد تا آن ها به تدریج از غرب بیزاری جسته و شیعیان نسبت به گذشته در موقعیت ممتازتری قرار گیرند.

با نگاهی به فرآیند این حوادث ـ در سال .۱۹۸۳ م صاحب نظران و مقامات بلند پایه سیا با همکاری سرویس جاسوسی انگلستان ـ که تجربه فراوان و طبیعتا ایده های ارزشمندی پیرامون نحوه کار با شیعیان اندوخته بود ـ کنفرانس مهمی برگزار کردند . ) MI ۶ (

پس از برگزاری جلسات طولانی و بحث و گفت و گوهای فشرده سرانجام این گونه استنباط شد که انقلاب اسلامی فقط نتیجه طبیعی سیاست های شاه نبود بلکه جزئیات و حقایق بیش تری در پس پرده قرار داشت . از قوی ترین این حقایق می توان به حصول رهبری سیاسی برای مرجعیت دینی و سپس تراژدی شهادت مظلومانه نوه پیامبر اسلام در ۱۴۰۰ سال قبل نام برد . حادثه ای که شیعیان پس از گذشت چهارده قرن هنوز با غم و اندوه فراوانی آن را پاس می دارند. در حقیقت همین دو عامل است که شیعه را نسبت به دیگر مسلمانان فعال تر و حساس تر می نماید.

در این کنفرانس تصویب شد که بخش ویژه ای در سازمان برای مطالعه و درک اسلام شیعی با بودجه اولیه بالغ بر چهل میلیون دلار تاسیس شود. پروژه کاری این بخش سه مرحله را در برمی گرفت .

۱) گردآوری اطلاعات

۲) اهداف کوتاه مدت

۳) اهداف بلندمدت

درمرحله نخست متخصصانی برای تحقیق به سرتاسر جهان فرستاده شدند. شش نفر از آن ها نیز به پاکستان رفتند. یکی از این افراد که موضوع پایان نامه درجه دکتری وی « عزاداری برای حسین در کراچی » نام دارد مدت ها در یکی از مناطق شیعه نشین کراچی به نام « جامعه رضوی » اقامت داشت . یک زن ژاپنی نیز درجه دکترایش را با انجام تحقیقی راجع به مردم هزاره کویته در بلوچستان این کشور و اسلام شیعی کامل کرد.

در برآوردهای اولیه سئوالاتی به قرار زیر مطرح گردید

الف ) موقعیت جغرافیایی و کمیت نیروی انسانی شیعیان .

ب ) موقعیت اقتصادی و اجتماعی شیعیان و تفاوت های موجود در میان آن ها.

ج ) راه های برافروختن جنگ های داخلی و تفرقه در بین شیعیان .

د) نحوه بزرگ نمایی اختلافاتی که هم اکنون بین دو فرقه مهم اسلام یعنی شیعه و سنی جریان دارد.

پس از تحقیقات گسترده پیرامون پرسش های یاد شده به این نتیجه دست یافتیم که : مراجع مذهبی شیعه قدرت اصلی این مکتب فکری هستند که از این مذهب همیشه و به هر قیمتی و تحت هر شرایطی پاسداری و نگهبانی می کنند آن ها در اصول و اعتقادات بسیار راسخ و نفوذناپذیر نشان می دهند.

در گستره تاریخ تشیع مراجع به هیچ حاکم غیر اسلامی وفادار نبوده اند. آیت الله شیرازی باصدور فتوایی مبنی بر تحریم تنباکو مانع نفوذ فراگیر انگلستان در ایران شد. در عراق که حیاتی ترین مرکز علمی شیعه به شمار می آمد صدام حسین تلاش فراوانی به کار بست تا این مرکز راخریده و تحت کنترل خود داشته باشد اما سرانجام شکست خورد و در نهایت مجبور به تعطیلی آن شد.

در حالی که همه موسسات مذهبی دیگر در سراسر جهان همگام و هماهنگ با دولت به حیات خود ادامه می دهند قدرت اصلی که منجر به سقوط شاه ایران شد حوزه علمیه قم بود; مرکزی که هم اکنون نیز در برابر تنها ابرقدرت جهان یعنی آمریکا ایستادگی کرده است . در لبنان فعالیت های آیت الله موسی صدر آمریکا فرانسه انگلستان و اسرائیل را مجبور به فرار از این کشور کرد.

از زمانی که اسرائیل خاک لبنان را به تصرف درآورد بزرگ ترین چالش فرآوری آن به شکل گروه مقاومت اسلامی شیعیان (حزب الله ) پدید آمد. درسی که ما از این رویاروی ها گرفتیم این بود که برخورد مستقیم با شیعه بیش از آن که باعث هرگونه موفقیتی شود منجر به صدمات جبران ناپذیری می گردد بنابراین عاقلانه تر آن است که در پشت پرده کار کنیم !

ما به جای تاکتیک قدیمی انگلستان که (اختلاف بیانداز و حکومت کن ) روش دیگری اتخاذ کردیم که عبارت بود از : « اختلاف بیانداز و نابود کن » . در باره راه های ایجاد اختلاف و شیوه خنثی سازی نفوذ علما بحث های مفصلی در گرفت که می توان آن را به صورت زیر خلاصه و دسته بندی نمود :

الف ) ایده استفاده از متعصبانی که دشمن سرسخت شیعه و عظمت شیعیان به شمار می آیند. سود جستن از تبلیغات منفی علی شیعیان برای انزوای آن ها از جریان اصلی اسلام و فراهم آوردن ادبیاتی که دشمنان را در برابر شیعیان تحریک کند (از جمله گسترش شایعه کفر شیعیان ) یکی دیگراز حربه های کاری ما است . وقتی تعداد این افراد متعصب فزونی یافت از آنها به عنوان اسلامی در برابر اسلام شیعیان استفاده می شود (مثل طالبان و سپاه صحابه )

ب ) در همان زمان نشر شایعات فریبنده و دروغ تبلیغاتی علیه رهبران و عالمان شیعه باب دیگری را برای توطئه باز می کند بنابراین باید افرادی به عنوان ستون پنجم در میان آنها نفوذ داده شوند تا راه تحریف و ویران گری را در پیش گیرند تا به تدریج از اقبال مردم به علما کاسته شده و شیعیان از رهبرانشان متنفر شوند.

ج ) از جمله اعمال شیعیان برگزاری مراسم عزاداری حسین بن علی (ع ) است که موجب ایجاد احساسات و عواطف شدید در میان آن ها می گردد. آنان گرد یکدیگر جمع میشوند تا حادثه کربلا را مجددا یادآوری کرده و ارزش های آن را به پای دارند. یک نفر از تراژدی اتفاق افتاده صحبت کرده و یا به نوحه سرایی می پردازد. در نتیجه تصویری زنده از عاشورا به وجود آمده و پیر و جوان برای حسین و اهل بیتش اشک می ریزند. با توجه به آن چه گفته شد در نظر گرفتن شخصی که سخنرانی و یا نوحه سرایی می کند و نیز تمامی مستمعان این جلسات بسیار مهم و حیاتی به نظر می آید.

این گردهمایی ها و سخنرانی ها نیروی تازه ای به شیعیان می بخشد به طوری که آنها آمادگی پایداری و مبارزه برای حق در برابر دشمنان را کسب می کنند حتی اگر به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود بنابراین باید میلیاردها دلار هزینه کرد تا نه تنها طیف وسیعی از سخنرانان و مداحان را در دست گیریم بلکه مردم و مستمعان را نیز به انحراف بکشانیم .

برای تحقق چنین امری اول از همه شیعیان مادی گرا ضعیف النفس و بی اطلاع از عقاید شیعه را منحرف می کنیم . این ها کسانی هستند که برای تاثیرگذاری بر مراسم عزاداری از آنها استفاده می شود. سپس سخنرانان را وارد صحنه کرده آنها را تشویق می نماییم که فهم صحیح اسلام را مطرح نسازند وانگهی به دنبال شیعیانی هستیم که نیاز مالی و مادی شدیدی داشته باشند تا از آنها جهت مبارزه در برابر مذهب شیعه استفاده کنیم . در نهایت با سست شدن بنیان های مکتب تشیع همه عالمان و رهبران دینی مورد سرزنش قرار می گیرند.

در مرحله بعد باید سیمای عزاداری ها در جامعه به این صورت جلوه داده شود که عزاداری عمل یک عده مردم خشن و توهم پرست است که مزاحمت هایی را در بین مردم به وجود می آورند (هم اکنون نمونه های آن را در مقالات خبری گوناگون در اینترنت و یا گزارش های شبکه های ماهواره ای می توان یافت . همچون قمه زنی و آزار مردم به وسیله سیستم های صوتی قوی در هیات و دسته جات عزاداری )

کار بر روی چنین عزاداری هایی که باورهای واقعی شیعه با آنها تطابق نمیکند و معرفی شیوه های جدید عزاداری که ضد ارزش های اصیل این مکتب است کمک شایانی به تزلزل بنیان های شیعه می کند.

بودجه های عظیمی برای اشاعه چنین حرکات و سوق دادن مداحان و سخنرانان به سوی برگزاری مراسم و سخنرانی هایی که غیر منطقی جلوه میکند اختصاص داده شده است .

به این ترتیب مکتب فکری مبتنی بر منطق و عقلانیت پس از مدتی کاملا غیرمنطقی بی اساس و درویش مآبانه تصور می گردد. همین امر موجب اختلاف و تفرقه در بین شیعیان می گردد و بالاخره به آنها در لحظات ضعف ضربه می زند.

د) سرانجام عملیات تحقیق فراهم سازی و جمع آوری شایعات فریبنده علیه رهبران و عالمان شیعه صورت گرفته و سپس این شایعات به نویسندگان پول پرست و گمنام ارائه می گردد تا به مدد تبلیغات پیچیده و صرف هزینه های سنگین در بین عامه مردم و سخنرانان نشر یابد.

آخرین مرحله این جنبش عبارت است از برچیده شدن مرکزیت تشیع و قدرت مرجعیت تا سال ۲۰۱۰ م توسط خود شیعیان . سرانجام شیعه متفرق و پراکنده می گردد و قدرت رهبران مذهبی شیعه که در برابر قدرت های حاکم در جهان ایستادگی می کنند روبه افول و تضعیف گراییده و در نهایت مخالفان بر آنها تیر خلاص زده و آنان را نابود می سازند.

هم اکنون بخشی از فعالیت ها برای تحقق اهداف یاد شده به طرز موفقیت آمیزی آغاز گردیده است . برخی از فعالیت ها نیز در آینده انجام خواهد گرفت .

● در حاشیه

▪ با نگاهی کوتاه نسبت به آنچه سپری شد نکاتی اساسی و پر اهمیت ذهن مخاطب را به خود مشغول می سازد.

اول اینکه با در نظر گرفتن تغییر و تحولات محسوس و بنیادین در چارچوبه شیوه های عزاداری طی سال های اخیر پرسشی مطرح می شود که به راستی چه میزان از این دگردیسی ها ناشی از تاثیرگذاری مستقیم استراتژی فوق بوده و چه میزان برآمده از طبیعت تحول پذیر قالب های این سنت دیرینه است

به دیگر بیان چه مرزی می توان میان تحولاتی که شرط پویایی و بالندگی و لازمه متقاضیات زمان است و بین تحولاتی که خارج از حد و مرزهای مجاز و ثمره توطئه های مدون دشمنان و جهالت و عدم بصیرت عده ای از نیروهای به ظاهر جبهه خودی است ترسیم کرد

نگاهی اجمالی به فضای حاکم بر مراسمات مذهبی و هیات امروزین جوامع ایران پاکستان و رفته رفته عراق پیغام های هشدارآمیزی مبنی بر فعالیت جریانی خزنده و سالوس گر مخابره می کند که خواه ناخواه گام های بلندی جهت کمک به تحقق فراگیر استراتژی های سیا برداشته است .

دوم آنکه از منظرگاه یک شیعه انقلابی چه راهبردهایی در راستای مقابله و عقیم گذاشتن طرح های آمریکا انگلستان و سایر دشمنان تشیع و بازیگران داخلی آن ها می توان اتخاذ کرد. !

● تا بعد...

سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا « سیا » از سال ۱۳۶۲ یعنی ۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بودجه ای برای مطالعه جهت شناخت دلایل پاگرفتن این انقلاب که ارکان قدرت های استکباری و استعماری را متزلزل کرده است در نظر گرفت و بر اساس تحقیقاتی که به عمل آورد به این نتیجه رسید که بر خلاف تصور آمریکایی ها عامل اصلی پا گرفتن این انقلاب عملکرد رژیم شاه نبود بلکه نهضت عاشورا و رهبری سیاسی مرجعیت دینی علمای شیعه دو عامل مهمی بودند که با توجه به زمینه های پدید آمده توسط عملکرد رژیم شاه توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند

سازمان « سیا » ۹۰۰ میلیون دلار از پول هایی که در معاملات قاچاق مواد مخدر در افغانستان و کلمبیا به دست آورده بود را برای اجرای طرح تحقیقاتی خود به منظور شناسایی دلایل پا گرفتن انقلاب و توطئه برای ایجاد تفرقه میان شیعیان در نظر گرفت

« دکتر مایکل براون » معاون رئیس سازمان « سیا » درباره یکی از اهداف طرح تحقیقاتی آمریکا درباره انقلاب اسلامی و شیعیان می گوید : یکی از مواردی که باید روی آن کار می کردیم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی بود که هر ساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگه می دارند. ما تصمیم گرفتیم با حمایت های مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزار کنندگان اصلی اینگونه مراسم که افرادی سودجو و شهرت طلب هستند عقاید و بنیان های شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم به گونه ای که شیعه یک گروه جاهل و خرافاتی در نظر آید. در مرحله بعد باید مطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری شده و به وسیله مداحان و نویسندگان سودجو انتشار دهیم و مرجعیت را که سد راه اصلی اهداف ما می باشد تضعیف کنیم