یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
اتوبوس؛ تپش نبض حمل و نقل عمومی پایتخت
![اتوبوس؛ تپش نبض حمل و نقل عمومی پایتخت](/web/imgs/16/96/x9zlh1.jpeg)
برخلاف آنچه تصور میشود، عمر بهرهگیری از اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری کمتر از حمل و نقل ریلی است. اتوبوس کمی پیرتر از تاکسی است و از ابتدای قرن خورشیدی جاری بود که دانمارکیها با بهکارگیری اتوبوسهای بنزینی، نخستین خط اتوبوسرانی تهران را تاسیس کردند.
با این حال فعالیت آنها دیری نپایید. هر چند، محروم ماندن تهران از خط اتوبوس خیلی طول نکشید و در سال ۱۳۰۵، با وارد کردن چند اتوبوس روسی، هشت خط اتوبوسرانی در تهران دایر شد. نکته مهم در اتوبوسرانی شهری آن زمان، وابستگی آن به بخش خصوصی بود.
سلطه بخش خصوصی بر اتوبوسرانی قریب به سه دهه ادامه داشت، اما سوداگری آنچنان بازار ناکارآمدی در این عرصه ایجاد کرده بود که مقرراتگذاریهای مختلف هم نمیتوانست به خودسریهای آن لگام بزند.
نه راهنمایی و رانندگی از عهده قانونشکنی آنان برآمد و نه شهرداری. سرانجام در ابتدای دهه ۳۰ دولت با وارد کردن چند دستگاه اتوبوس با کیفیت بخت خود را در عرصه اتوبوسرانی شهری آزمود و پس از آن دست به تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی زد.
این شرکت بساط بیش از ۳۰ خط اتوبوسرانی خصوصی را برچید. این اوضاع نیم قرن ادامه داشت تا این که سلطه بلامنازع شهرداریها بر اتوبوسرانی درونشهری در میانه دهه ۸۰ با ورود شرکتهای خصوصی اتوبوسرانی شکسته شد.
این بار حکایت برعکس نیمقرن پیش بود، اتوبوسهای خصوصی گرچه گرانتر بود، اما کیفیتی بمراتب بهتر داشت. این شد که شهرداری بخت خود را در عرصه دیگری آزمود.
شهرداری تهران با ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی در تهران و استفاده از اتوبوسهای تندرو در این مسیر توانست موفقیت چشمگیری در زمینه حمل و نقل عمومی شهری کسب کند؛ البته پس از توسعه خطوط بی.آر.تی، شهرداری مالک بلامنازع آن نماند و شرکتهای خصوصی را هم در این زمینه مشارکت داد. خطوط بی.آر.تی طی عمر شش ساله رشد قابلتوجهی داشت.
اینک از ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوسی که در تهران فعالیت میکند، ۱۲۰۰ دستگاه آن متعلق به خطوط تندرو است.
به گفته پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، «اتوبوسهای تندرو فقط ۱۸ درصد اتوبوسهای تهران را شامل میشود، در صورتی که این اتوبوسها در مجموع ۴۳ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی را جابهجا میکند». روزانه چیزی حدود ۲.۵ میلیون مسافر در تهران از طریق اتوبوس جابهجا میشوند. از ابتدای دهه ۹۰ تجربه اتوبوس تندرو، در دیگر کلانشهرهای کشور از جمله اصفهان و مشهد هم به اجرا گذشته شده است.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان دولت سیزدهم ایران مجلس شورای اسلامی دولت چهاردهم رهبر انقلاب پزشکیان دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور مجلس انتخابات
تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران تب دنگی هواشناسی سازمان هواشناسی پشه آئدس اربعین وزارت بهداشت قتل پلیس گرمای هوا
خودرو واردات خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات برق قیمت طلا بازنشستگان سایپا
سعید راد رضا کیانیان تلویزیون سینمای ایران عاشورا سینما کربلا دفاع مقدس موسیقی رسانه ملی امام حسین (ع) تئاتر
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
رژیم صهیونیستی یمن جو بایدن اسرائیل دونالد ترامپ آمریکا فلسطین غزه روسیه ترامپ تل آویو جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس المپیک
تبلیغات همستر کامبت موبایل مایکروسافت فیلترینگ تلگرام گوگل ویندوز سامسونگ ناسا امنیت سایبری تلفن همراه
دیابت خواب فشار خون مغز ویتامین افسردگی بیماری تب دنگی چای قند اضطراب