چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
مجله ویستا

انقلاب الكترونیك


انقلاب الكترونیك

بیمه الكترونیك جایگزینی برای گردش فعالیت های دستی به منظور انجام كارهای بیمه بر روی محیط شبكه و یا با استفاده از سیستم كارت های هوشمند بوده و عامل مؤثری در تسریع و سهولت فرآیندهای بیمه ای است بسیاری از متخصصان آینده نگر بر این عقیده اند كه در سال های اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است

بیمه الكترونیك جایگزینی برای گردش فعالیت های دستی به منظور انجام كارهای بیمه بر روی محیط شبكه و یا با استفاده از سیستم كارت های هوشمند بوده و عامل مؤثری در تسریع و سهولت فرآیندهای بیمه ای است. بسیاری از متخصصان آینده نگر بر این عقیده اند كه در سال های اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است. انقلاب صنعتی تصویر نهایی و روابط اقتصادی دنیا را متحول ساخت و انقلاب الكترونیك نظیر آن جهان را به «عصر اطلاعات» وارد و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق نموده است. یكی از ابعاد این تحول، تغییرات عمیقی است كه در روابط اقتصادی بین افراد، شركت ها و دولت ها به وجود آمده است.

مبادلات تجاری بین افراد با یكدیگر، شركت ها با یكدیگر و افراد با شركت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود كه عمدتاً مبتنی بر مبادله بر مبنای اسناد و مدارك كاغذی است خارج و به سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سیستم های مبتنی بر اطلاعات الكترونیكی در حركت است. تجارت الكترونیكی Electronic Commerce) EC)، با استفاده از امكانات و اطلاعات الكترونیكی بستری را به وجود آورده است كه به دلیل سرعت، كارایی، كاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت های زودگذر عرصه جدیدی در رقابت گشوده است تا آنجا كه گفته می شود عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت. تجارت الكترونیكی كه تا چندی قبل به تعداد معینی از شركت ها محدود می گردید در حال ورود به عصر جدیدی است كه در آن تعداد زیادی از اشخاص و مصرف كنندگان حضور دارند. به هر حال با قانونمند شدن تجارت الكترونیك در ایران بستر مناسبی برای استفاده از آن در زمینه های مختلف فراهم شده است. یكی از كاربردهای تجارت الكترونیك، در بیمه ها است و در این راستا «بیمه الكترونیك» از اهمیت شایانی برخوردار است. بیمه الكترونیك جایگزینی برای گردش فعالیت های دستی به منظور انجام كارهای بیمه بر روی محیط شبكه و یا با استفاده از سیستم كارت های هوشمند بوده و عامل مؤثری در تسریع و سهولت فرآیندهای بیمه ای است.

بیمه الكترونیك از جمله مواردی است كه تاكنون در ایران كمتر مورد استفاده قرار گرفته؛ در حالی كه به علت گستره حجم تبادل و ثبت اطلاعات در بیمه، نیازمند استفاده بیشتر از فناوری های نوین در عرصه اطلاعات و اطلاع رسانی در بیمه هستیم. از نكات قابل توجه در بیمه الكترونیك درصورت هماهنگی با سیستم های بانكی، بیمارستانی و... آن است كه منجر به ارتقای آن سیستم ها نیز می شود. در این طرح از آنجا كه تبادلات مالی فردی و تجاری تحت اینترنت توسط طرح شتاب، یكپارچه سازی بانكداری الكترونیكی و ارائه خدمات پول الكترونیكی در تمام بانك های كشور، قابل انجام است، استفاده از ساختار منطقی به منظور استفاده از ركوردهای الكترونیكی هماهنگ، همانند ساختارهای كاغذی برای مبادلات حساس مانند چك، مستندات حاوی اطلاعات مهم و... ضروری است.

از فواید كلیدی استفاده از سرویس های اینترنتی، توانایی ارتباط بیشتر و قویتر با مشتریان است. در این راستا تمام روال های كاری به صورت سیستم های مكانیزه پیاده سازی می شوند به طور مثال فناوری وب به همه افراد تحت پوشش بیمه اجازه می دهد كه امكان مشاهده اطلاعات مورد نیاز، انجام عملیات مربوطه و ارائه اطلاعات ویژه مورد نیاز را داشته باشند. ارزش واقعی این فناوری زمانی مشخص خواهد شد كه نه تنها به مصرف كننده، امكان خودسرویسی (دریافت گزارش، ارسال درخواست، تسویه حساب، اطلاع از تغییرات، شرایط بیمه و سیاست های بیمه و...) را می دهد بلكه در كاهش هزینه های مربوط به بیمه گران نیز تأثیر گذارده است. در این راستا فناوری های مربوط به «شركت به شركت» (Business to Business) فرصت بزرگتری برای كاهش هزینه ها است مضافاً بر اینكه سیستم از اشباع شدن اطلاعات جلوگیری می كند چراكه دقیقاً بر اساس نیازهای بیمه گذاران عمل می نماید.در فرآیند بیمه توسط اینترنت و كارت بیمه گذار، فعالیت های بیمه توسط پایگاه اینترنتی بیمه و كارت های هوشمند بیمه گذاران قابل انجام بوده و در كنار این فرایند (جریان كاری)، فعالیت های دستی بیمه نیز قابل اعمال و پیگیری است.

تبادل اطلاعات با server بیمه به صورت آن لاین و آف لاین قابل پیاده سازی و از طریق سایت بیمه، ترمینال های كارت خوان و مراكز بیمه انجام می شود. لذا برای امنیت بیشتر انتقال اطلاعات، در زمان عدم تطابق میان اطلاعات(concurrency) تغییرات بر روی server بیمه براساس اولویت ها انجام می پذیرد. ترتیب این اولویت ها براساس سیاست های مؤسسه بیمه تعریف می شود.فعالیت بیمه توسط سایت بیمه با كنترل هویت بیمه گذار آغاز می شود. سپس با تكمیل فرم مربوط به فعالیت بیمه مورد نیاز (پیشنهاد، خسارت و...)، اطلاعات فرم تكمیل شده به server اصلی ارسال می گردد. در این مرحله براساس نوع بیمه نامه درخواست شده، اقدامات لازم و پرداخت حق بیمه توسط طرح شتاب انجام و همزمان با صدور بیمه نامه كارت بیمه گذار نیز صادر می شود. در پی صدور كارت، وضعیت بیمه نامه از طریق سایت بیمه قابل مشاهده است. كارت صادر شده در حكم معرفی نامه برای بیمه گذار است و از طریق آن اطلاعات بیمه نامه نیز قابل مشاهده است.برای انجام فعالیت های بیمه در هر مرحله چه بر اساس اینترنت و چه بر اساس كارت ابتدا باید پذیرش و مدیریت ریسك به منظور جهش های كمتر در طول فرآیندها، توانایی بیشتر برای دنبال نمودن و كنترل فرآیندها و بررسی مشكلات قبل از به وقوع پیوستن آنها توسط بیمه گر انجام پذیرد و سپس فعالیت مورد نظر وارد مرحله تایید شده و ادامه یابد. یك راه حل كلی برای اداره كارهای بیمه در شبكه، اختصاص شخصیت حقوقی برای بیمه گذاران محسوب می شود.

مزایا و منافع استفاده از بیمه الكترونیك از سه منظر بیمه گر، مراكز طرف قرارداد و بیمه گذار قابل بررسی هستند:

▪ مزایای بیمه گر

▪ سرعت بیشتر در فرآیند صدور بیمه و دریافت خسارت

▪ افزایش دقت در فعالیت های بیمه

▪ به روزرسانی سیستم مكانیزه بیمه براساس آخرین امكانات سخت افزاری و نرم افزاری

▪ حذف مراحل زمان بر و هزینه برداری همچون صدور معرفی نامه، استعلام از مراكز و...

▪ كاهش فضای اداری شركت بیمه گر به واسطه ایجاد فضای مجازی

▪ تشویق بیمه گذاران برای استفاده بیشتر از امور بیمه ای به واسطه اطلاع رسانی كامل

▪ جذب سازمان ها برای عقد قرارداد با بیمه

▪ حفظ بیمه گذاران و مراكز طرف قرارداد فعلی

▪ تسهیل در فعالیت های بیمه از جمله زدن سند، گزارش گیری و...

▪ امكان اعمال كنترل و مدیریت بیشتر در فعالیت های بیمه

▪ امكان انجام فعالیت های بیمه از طریق مراكز بیشتر و دسترسی سهل تر

▪ امكان انجام هوشمند برخی از فرآیند های بیمه از جمله معرفی بیمه گذار به مراكز درمانی فقط با تلفن و یا اینترنت و...

▪ جلوگیری از تقلب و جعل

▪ آنالیز دقیق هزینه ها

▪ یكپارچگی سیستم مكانیزه بیمه در تمام شعب، سایت بیمه و ترمینال های خودپرداز بیمه

▪ مزایای شركت های طرف قرارداد

▪ امكان شناسایی سریع پوشش های بیمه ای

▪ كاهش زمان بازپرداخت به مركز از سوی بیمه گر

نویسنده: سیدامیر آگاه


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.