جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
زنان شاهنامه اهل بزم ورزم بود ه اند

زنان شاهنامه اهل بزم ورزم بود ه اند
امیر پریزاد در گفت و گو با گیتی پورفاضل وکیل پایه یک دادگستری
زمانی که در کشوری با تاریخ و فرهنگ قابل عرضه و جهانی زندگی کنید مهم نیست به چه شغلی مشغول هستید و شما را با چه سمت و پستی می شناسند، دغدغه فرهنگ و تاریخ و بسط و پژوهش و معرفی آن می تواند شما را در مسیری قرار دهد که بدون چشمداشت برای همواری آن تلاش و جنبه های ناشناخته شخصیتی خود را نیز عیان کنید، گیتی پور فاضل بیشتر با عنوان حقوقدان شناخته می شود ولی در عرصه فرهنگ و تاریخ ایران هم صاحب پژوهش ها و تحقیقاتی است. ماحصل این کوشش چاپ کتاب حماسه های بزرگ ملی و دو کتاب شعر پژواک آشنا و پرنده های زندانی و رمان دو کهربای غارتگر بوده که هر کدام در جای خود قابل تامل و بررسی است.
برای شروع کمی پیرامون والایی واژه زن در فرهنگ ایران زمین برایمان بگویید و این موضوع چطور به تصویر کشیده شده؟
ببینید در فرهنگ ایران زمین زن یعنی زندگی یعنی زایندگی، بنابراین چون تداوم نسل به دست اوست در خود این فرهنگ از یک جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، اگر که شما نگاهی به پیرامون این سرزمین بیندازید و کشورهای همسایه را در نظر بگیرید در یک مقایسه بسیار گذرا این به شما ثابت میکند که جایگاه زن در ایران به چه صورت بوده است.
قوانینی که حتی از آن زمان برای ما مانده و ما حالا به آن دسترسی داریم نشان میدهد که زن از چه حقوق خوبی در ایران برخوردار بوده است. زمانی که زن در ایران ارث میبرده در هیچ کجای دنیا ارث نمیبرده و آن ملایمتی که در قوانین ایران وجود داشته هرگز در قوانین دیگر کشورها و نقاط جغرافیایی وجود نداشته بهخصوص در تورات .
چرا به تورات اشاره کرددید؟ مگر در تورات به زن از چه زاویه ای نگاه شده است؟
نگاه تورات به زن متفاوت ازدیگر کتب آسمانی است چون از همان اول که حوا زاده میشود او را وابسته میکند به آدم ومیگوید که چون ما دیدیم تو تنها هستی و دیدیم که نیاز داری که همدمیداشته باشی حوا را آفریدیم. بعد وقتی که حوا دانایی خود را ابراز میکند با نزدیک شدن به درخت معرفت هم خود از میوه درخت معرفت می خورد و هم به آدم میدهد تازه وی را تکفیر هم میکنند و میگویند که تو همدست مار هستی و در این تمثیل مار شیطان است بنابراین زن میشود شاگرد شیطان.
از اینجاست که بعدا هم ما در مانویت میبینیم که زن از یک جایگاه پستی برخوردار است و میگویند که زن زمینی هست و مرد آسمانی که نشات گرفته از همین موضوع است چرا برای اینکه مانی متاثر از ادیان یهودی و مسیحیت است بنابراین چون زن در آنجا جایگاه خوبی نداشته ما میبینیم که مانی هم به همین اعتقاد است.
خب این اعتقاد کمی دستخوش تغییر شده و شکی در آن نیست اما این نگاه در ایران چطور مورد نظر قرار میگیرد؟ آیا در اینجا هم این نگاه به زن وجود تاریخی داشته؟
در شاهنامه که شناسنامه ما ایرانی ها ست شما شکوفایی زنان را میبینید. ببینید تمام زنان غیر از سودابه که خدمت شما عرض میکنم که چرا با سودابه اینگونه رفتار شده از یک خرد بالایی برخوردار هستند. وقتی که کتایون به اسفندیار میگوید به جنگ رستم نرو، او گوش نمیکند چرا برای این که گشتاسب میخواست که اسفندیار را دور کند؛ او از اسفندیار می ترسید، به او گفته بود که پادشاهی از آن تو خواهد بود اگر تو رفته و رستم را دست بسته بیاوری، من پادشاهی را به تو واگذار میکنم .ترسی که در دل گشتاسب بوده میخواسته که او را از پایتخت دور کند و به او این ماموریت را میدهد.
و ببینید که زبان فردوسی چقدر اینجا زیباست. تشبیهات فردوسی بسیار بسیار جالب است و شما کمتر در شعر های دیگر میبینید.
آنجایی که جنگ رستم و اسفندیار است میگوید:
ستون کرد چپ را خم آورد راست
غریو از بن چرخ چاچی بخاست
بزد راست بر چشم اسفندیار
سیه شد جهان پیش آن نامدار
خم آورد بالای سرو سهی
از او دور شد دانش و فرهّی
قبل از اینکه رستم و اسفندیار شروع کنند به جنگ با هم، رستم به اسفندیار میگوید:
که گفتد برو دست رستم ببند
نبندد مرا دست چرخ بلند
حتی این هشدار را هم به اسفندیار میدهد ولی از آنجایی که اسفندیار شوق پادشاهی داشته و میخواسته که بهجای پدر تکیه بزند به این جنگ میرود و وادار میشود به جنگ با رستم.
در حالی که کتایون از ابتدا به او این هشدار را میداده که تو این کار را نکن و او گوش نمیکند.
خب زنانی خرد گرا مانند کتایون را چقدر در شاهنامه داریم چون بودند کسانی که فردوسی را شاید از روی غرض ورزی انسانی زن ستیز معرفی کرده اند؟
این حرف درستی نیست . من داستان دیگری را برای شما مثال می زنم، در جایی در شاهنامه سین دخت را میبینید، سین دخت از یک جنگ بزرگ با خردش جلوگیری میکند، وقتی که با شوهر خود صحبت میکند به دلیل اینکه زال آمده بود خواستگاری دختر سین دخت و اینها مخالف بودند
بههر حال چون اینها از دو قبیله مختلف بودند به هیچ عنوان حاضر نبودند که این ازدواج صورت بگیرد و زال و رودابه نیز همدیگر را دوست داشتند.
میبینند که امکان دارد آتش جنگ شعله ور بشود سین دخت میگوید که من خودم میخواهم با سام صحبت کنم و این زن مینشیند پای میز مذاکره مثل یک دیپلمات و از این جنگ جلوگیری میکند و به هر حال این مشکل را به نحوی حل و فصل میکند.
ببینید زنان در شاهنامه هم بهعنوان یک زن در بزم و هم به عنوان یک دلیر و پهلوان در رزم شرکت میکنند. شما وقتی در مورد گردآفرید میخوانید در شاهنامه واقعا لذت میبرید. آنجایی که جنگ بین گردآفرید و سهراب است و کلاهخود از سر گردآفرید میافتد و موهای او آشکار میشود سهراب میگوید اگر زنان ایران اینگونه هستند پس ببینید این سرزمین مردانشان چگونه خواهند بود، این نشان میدهد که زن در ایران همپای مرد تربیت میشده و همپای مرد میتوانسته رزم کند و در دلربایی و دلنشینی هم میتوانسته صاحب بزم هم باشد، در آنجا که میگوید رودابه گیسوان خود را که آنقدر بلند بوده بیندازد پایین و زال آن گیسوان را بگیرد و بالا برود ببینید چقدر زیباست؛ شما این منظره را مجسم کنید خودش یک تابلوی زیبایی است و آنجا نشان میدهد که آن زن چقدر میتواند در ابراز عشق و محبت به مرد آن سیاست و دلربایی زنانه را داشته باشد، وقتی که آدم شاهنامه را میخواند بهخصوص آنجایی که در مورد زن صحبت میکند واقعا لذت میبرد، یا در مورد فرانک و بسیاری از زنان دیگر شاهنامه که اگر قرار به گفتن باشد بسیار بحث طولانی میشود ولی آنچه مسلم است اگر که ما در شاهنامه میبینیم که میگوید:
زنان را ستایی سگان را ستای
مقداری خشمگین میشویم یا وقتی که میگوید:
زن و اژدها هر دو در خاک به
جهان پاک از این هر دو ناپاک به
فکر میکنیم که چطور ممکن است که فردوسی این سخن را گفته باشد. نخست این که در شاهنامه این سخن از زبان رستم بیرون می آید و آن زمانی است که رستم آنقدر خشمگین میشود وقتی وضعیت سیاوش را میبیند و خبر میدهند که سیاوش از بین رفت و کشته شد که از ناراحتی این صحبتها در واقع از زبان رستم جاری میشود و گفته میشود ولی از آنجایی که ما اعتقاد داریم که مردهای ایرانی بهخصوص مردهایی در ردیف فردوسی انسان های فرهیخته و بزرگی بودند با توجه به فرهنگ ایران که همیشه برای زن یک احترام خاصی قائل میشود نمیتوانیم بپذیریم که فردوسی این حرف را زده باشد.
اما با این اوصاف بسیاری معتقدند که این اشعار در شاهنامه آمده و منسوب به فردوسی است.
ببینید بسیاری از فردوسی شناسان معتقدند که این سخن فردوسی نیست و اینها جزو شعرهایی است که به شاهنامه اضافه شده است، ولی یک چیزی را خیلی خوب می توان فهمید و آن این است که کسی که شاهنامه را میخواند متوجه میشود این سرزمین چه احترام خاصی برای زنان قائل بوده است.
البته در مورد سیاوش و سودابه من نمیتوانم به سودابه زیاد ایراد بگیرم حالا چرا برای آنکه سودابه یک دختر بسیار بسیار جوانی بوده که در اثر جنگی که بین پدر او و کیکاووس در میگیرد آنها شکست میخورند و در واقع این دختر به عنوان یک غنیمت جنگی نصیب کیکاووس میشود و در آن زمان کیکاووس ۶۰ ساله بوده و سودابه یک دختر جوان، مسلم است که او عاشق سیاوش میشود منتها این عشق در فرهنگ ما ممنوع بوده چرا که سودابه مادر سیاوش محسوب میشده در حالی که از نظر غریزه طبیعی میبینیم که سودابه تقصیری نداشته، سودابه یک دختر جوانی بوده و دلش میخواسته که همنشین یک مرد جوانی باشد نه یک مردی که همسن پدرش بوده منتها بهخاطر آن که تابوهایی که در فرهنگ ما وجود داشته نشکند و از بین نرود در نتیجه این عشق ممنوع قلمداد شده و بهخاطر همین هم سیاوش برای اینکه نشان بدهد که به پدرش خیانت نکرده و مرد پاکی است از آتش میگذرد.
این آتش به چه صورتی است؟ ما در فرهنگ ایران زمین دو جور ور داریم. ور یعنی مجازات جرم،ور گرم، ور سرد و اساسا چرا این گونه بوده؟
ور گرم گذشتن از آتش بود و ور سرد خوردن سوگند بوده یعنی آب آلوده و اگر کسی این آب آلوده را میخورد و مریض میشد و میمرد میگفتند که گناهکار بوده و اگر که میخورد و تاثیر نمیکرد و نمیمرد یعنی بی گناه بوده. حالا کسی که از آتش میگذشت اگر که بی گناه بوده آتش او را نمیسوزاند کما اینکه سیاوش میگذرد و پدرش متوجه میشود که او هیچ اشتباهی نکرده است.
پس شما معتقد هستید که در فرهنگ ایرانی که شاهنامه شناسنامه آن است نگاه درستی به زن شده؟
بله درست است و بههرحال من فکر میکنم که اگر همه زنانی که در شاهنامه به نحوی جایگاهی دارند و در مورد آنها گفته شده بخواهیم در مورد آنها تک تک صحبت کنیم خیلی بحث طولانی میشود و به همینجا بسنده میکنم.
امیرپریزاد
نویسنده، مستندساز و فعال اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست