پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
تحلیلی بر یکی از آثار نقاشی خط استاد محمد پور توسط محمدعلی اردهالی
![تحلیلی بر یکی از آثار نقاشی خط استاد محمد پور توسط محمدعلی اردهالی](/web/imgs/16/96/y0q4k1.jpeg)
هنر خطاطی درعرصه ی جدید با سه تعبیر "خطاطی" ، "خط و نقاشی" و "نقاشی خط" ظاهرمیشود، که اولی با همان اصالت های دیرینه ی خودش و دومی خطاطی الوان با درون مایه های نقاشی و سومی بیشترتجربه ی هنرمدرن را نشان میدهد ولی با زمینه های گرافیکی ،که هرسه را میتوان به عنوان شکوه ، اقتدارو خلاقیت ایرانی و عامل پیوند فرهنگ و زبان گویا وبیان احساس مردمان بخش مهمی ازجهان یعنی "خاورمیانه" به شمارآورد.
"خطاطی الوان" یا "خط ونقاشی" که امروزه به اشکال مختلف در یک همسوئی کمال گرا توانسته هنرمدرن را با اصالت های دیرینه ی فرهنگی این مرز و بوم و با بکارگیری ازتوانایی هنرمندان نخبه ی ایرانی، جهانیان را با خودهمراه نموده ، بدان سان که بابت آن بهای گزافی هم میپردازند، دریک جهش تکاملی و درسیربی وقفه اش به نوعی ازخوشنویسی مدرن که درباب زیباشناسی، هنرایرانیان را در این حیطه به کمال خود میرساند، به منصه ی ظهوررسانده که نام "بداهه نویسی" شاید گویای این جهش تکاملی درعرصه ی "کالیگرافی" باشد.
از جمله هنرمندان این شیوه نگارش میتوان از "احمد محمد پور" به نیکی نام برد، او توانسته در پدیده بداهه نویسی از حرکات موزون، رنگها، ترکیب بندی، هارمونی، ورعایت کلیه ی اصول اولیه ی زیباشناسی که از ارکان انکار ناپذیر " خوشنویسی" ست بهره جوید ضمن اینکه فضاهای ایجاد شده معمولا مخاطب را در گیر نوعی نگرش احساسی عرفانی نموده که شاید در این آثار بتوان وارد بحث های مفهومی متفاوتی شد که این از خصائص آثار استاد محمد پور میباشد.
او از جمله ی هنرمندانی دراین حوزه بشمارمیرود که همواره سبک خود را بعنوان روشی منحصر بفرد و با کمترین تاثیرپذیری که درکارهای اومشاهده میشود را دنبال کرده ، بطوریکه آثاراوهماره با نام این هنرمند خوش ذوق واثر گذار هنر خوشنویسی عجین بوده ، ومخاطب ازاینکه آثار "احمد محمدپور" دراوج زیبایی نیز"خودش" بوده بخود میبالد.
دراثر جدید این هنرمند و با نام "پیچش ابرها" به " ابعاد ۱۴۵ در ۱۵۵ سانتیمتر" و بامدیای آکریلیک و بوم در۲ "لترن" پیوسته ، قدرت خالق اثر به لحاظ زیباشناسی در امر بداهه نویسی و با استفاده ازکمترین تنوع رنگ قابل مشاهده بوده و به خلق اثر زیبایی میرسیم که مخاطب را به تحسین وا میدارد.
دراین اثر محمد پور ، همانند سایرآثارش میتوان به نوعی ساختارشکنی و رهایی ازفضاهای کلیشه ای و کادر بندی های معمول رسید. این هنرمند جوان با بهره گیری از اجزا وعناصر خوشنویسی اصیل و به کمک تکنیکهای نقاشی وهمچنین توجه عمیق به معقوله ی مبانی هنرهای تجسمی فضاهای کاملا جدید،اعم ازبافت ، سایه، پرسپکتیو، وحجم را درکنارطیف های رنگی ایجاد شده خلق کرده که خود مبین ذهن پویا وآزاداندیش اوست، و بدینوسیله توانسته تکامل در حرکت هنری خود را به اوج برساند آنچنان که مخاطب را از فرم های زیبای ذکر شده به فضائی سرشار از مفاهیم احساسی رویایی و عرفانی بنوعی رهنمون میکند که شاید بهترین نام برای این اثر همان است که خود انتخاب نموده: "پیچش ابر ها " .
گام نهادن درعرصه ی نقاشی خط امروز وداشتن حرف و کلامی جدید، بسیارسخت ودشواراست و بهمین لحاظ او را بخاطر خلق این اثر تحسین میکنم .
محمد علی اردهالی
تهران بهمن یکهزارو سیصد و نود سه
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان سعید جلیلی ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ریاست جمهوری مناظره مناظره انتخاباتی سیاست
شهرداری تهران هواشناسی اربعین تهران گرما قتل سلامت پلیس فضای مجازی وزارت بهداشت سازمان هواشناسی حوادث
قیمت دلار قیمت طلا خودرو قیمت خودرو حقوق بازنشستگان واردات خودرو مسکن قیمت سکه بازار خودرو دولت سیزدهم دلار تورم
ماه محرم محرم تلویزیون فیلم سینمایی ثبت نام اربعین بازیگر سینما کتاب سینمای ایران رسانه ملی تئاتر
دانش بنیان کنکور ۱۴۰۳ ماهواره
سازمان همکاری شانگهای رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جو بایدن آمریکا روسیه جنگ غزه دونالد ترامپ حزب الله لبنان فرانسه چین
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند سپاهان کریستیانو رونالدو ترکیه لیگ برتر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران
تبلیغات هوش مصنوعی سامسونگ گوگل اینستاگرام نمایشگاه الکامپ اپل عیسی زارع پور ربات
خواب دیابت پارکینسون افسردگی گلابی قهوه سرطان فشار خون