شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

خدمات پس از فروش و مشتریان بالقوه


خدمات پس از فروش و مشتریان بالقوه

دربازار لوازم صوتی و تصویری, چشم نوازترین چیز برای مشتریان و مصرف کنندگان, تنوع مارک ها و برندهای مختلف متعلق به کشورهای ژاپن, کره جنوبی, تایوان, چین و است, همچنین از نظر شکل و اندازه نیز هر وسیله ای را می توان در اندازه های مختلف یافت

دربازار لوازم صوتی و تصویری، چشم‌نوازترین چیز برای مشتریان و مصرف‌کنندگان، تنوع مارک‌ها و برندهای مختلف متعلق به کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، چین و... است، همچنین از نظر شکل و اندازه نیز هر وسیله‌ای را می‌توان در اندازه‌های مختلف یافت.برخی دوربین‌ها و سایر وسایل صوتی و تصویری مانند VCD ، DVD و غیره در اندازه‌های کوچک دیده می‌شوند. البته با نفوذ و شد صنایع الکترونیکی دیجیتالی، امکان ساخت وسایل صوتی و تصویری با اندازه کوچکتر نیز وجود دارد اما مشتری نمی‌داند که کدام کالا با کدام نام تجاری، حد و اندازه برای او مفیدتر است.وقتی دوربین دیجیتال بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان با مارک‌های مختلف را در بازار می‌بینیم از خود می‌پرسیم که آیا قادریم متناسب با پولی که می‌دهیم جنسی را خریداری کنیم که به همان نسبت کارائی و ارزش داشته باشد؟ و در زمانی‌که با اشکال در اطلاعات و نبود آن روبه‌رو می‌شیم آیا کسی هست که از او بپرسیم فلان نرم‌افزار چه کارکردی دارد؟ اگر با مشکلی در کارآئی دوربین و یا سایر وسایل صوتی و تصویری روبه‌رو شویم آیا خدمات پس از فروش مناسبی برای آن وجود دارد؟خلاصه آنکه برای مصرف‌کننده ایرانی این نگرانی وجود دارد که پول زیادی را صرف خرید لوازم صوتی و تصویری کند ولی نتواند به اندازه پولی که داده از آن وسیله استفاده کند؟به‌نظر می‌رسد که در این‌باره اطلاع‌رسانی مناسبی از سوی شرکت‌های مادر و نمایندگی‌های اصلی در دبی، مناطق آزاد ایران، دفاتر تهران و گوشه و کنار بازار کشور صورت نگرفته است.اغلب شرکت‌ها تنها به معرفی نام‌های تجاری و محصولات صوتی و تصویری خود در روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون اقدام می‌کنند و هر محصول جدید را با یک شماره مخصوص تبلیغ می‌کنند که معرف درجه‌بندی محصول، مدل و کارآئی جدید آن است. اما کمتر به معرفی نمایندگی‌های فروش، دفاتر خدمات پس از فروش و ارائه اطلاعات بیشتر، می‌پردازند. در نتیجه مشتری با انبوهی از مدل‌ها، نام‌های تجاری، شرکت‌ها و... روبه‌رو می‌شود و یافتن اطلاعات در مورد اصلی یا تقلبی بودن مارک این محصول، کشور تولیدکننده و روش استفاده بهینه از آن، کاری دشوار است.برخی مشتریان به خرید محصولات با نام‌های تبلیغاتی معتبر و شناخته شده اکتفا می‌کنند و در مورد کارائی واقعی این محصولات، اطلاع‌یابی از کم و کیف وسیله خریداری شده و رفع مشکل احتمالی هیچ‌گونه اطلاعی ندارند.لازم است که شرکت‌ها و دفاتر نمایندگی آنها در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و برای حفظ سهم خود در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و برای حفظ سهم خود از بازار و ایجاد اعتماد و رضایت در مشتریان و ایجاد تقاضا در مشتریان بالقوه ایرانی، برنامه‌ریزی کنند، دفترچه‌های فارسی، آموزش‌های اولیه به فروشنده و مشتری را در دستور کار قرار دهند و تلفن‌های ضروری و خدمات پس از فروش و افرادی‌که در پاسخ‌گوئی به مشتریان اطلاعات کافی دارند را در اختیار مشتری قرار دهند و یادآوری کنند که اکثر محصولات دیجیتالی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای گرفتن اطلاعات از دوربین، موبایل و... باید کامپیوترهای خانگی را به پورت USB، کارت گرافیک مخصوص و نرم‌افزارهای مناسب تجهیز کنند.دفاتر نمایندگی و خدمات پس از فروش مربوط به محصولات صوتی و تصویری باید هرگونه اطلاعات اولیه و تکمیلی را در مورد نحوه استفاده از مدل‌های جدید، مدل‌های دیجیتالی و محصولات پیچیده با کارآئی‌های جدید را به مشتری انتقال دهند و دفترچه فارسی، تلفن‌های شبانه‌روزی و پاسخگو و آموزش‌های حضوری برای مشتری را با صبر و حوصله کافی در نظر بگیرند تا مشتری رضایت داشته باشد و به سایر مشتریان بالقوه نیز در مورد خدمات پس از فروش و کیفیت کالاها توضیح دهد و این موضوع می‌تواند به‌صورت بهترین تبلیغ و بازاریابی برای اکثر مشتریان بالقوه در بازار گسترده ایرانی مفید باشد.

محسن شمشیری



همچنین مشاهده کنید