یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مسجد پلی به سوی بهشت
مسجد، خانه خدا و محل عبادت، برترین و شریفترین مكان زمین است. مركز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقی و محل شنیدن دعوت حضرت دوستبه سوی خیر و كمال است.
مسجد، آبادكننده دل، تصفیهكننده جان، و مركز تجلی انوار ربوبی بر قلب مؤمنان است. مسجد، خانه هدایت و مركز تربیت، و جایگاه اهل معرفت و محل سوز و گداز عاشقان حقیقی است.
مسجد، ماوای خردمندان، خانه بركت مستمندان، و مكان مناجات دردمندان و سرزمین برآورده شدن حاجتحاجتمندان است.
مسجد، خانه قرآن، مدرسه عشق، مكتب بینش و محل گرفتن فیوضات ربانیه از عالم قدس است.
مسجد، پلی به سوی بهشت، و راهی به سوی فضیلت، و طریقی به سمت هدایت است.
مسجد، مكانی است كه عبادت و بندگی در آن، افضل و برتر از تمامی مكانهاست و آباد نگاه داشتن آن، از بزرگترین عبادات است.
«مسجد جایگاه بسیج عباد خدا برای عبادت و خدمتبه خلق، برای امر به معروف و نهی از منكر، برای حل مشكلات مسلمین، و برای آمادگی جهت جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانیت است.
مسجد مركزی است كه امروز قدرش مجهول است، و فردای قیامتبرای آنانكه حقش را ادا نكردند عامل بزرگترین اندوه و حسرت، و واسطه شرمساری و خجالت در پیشگاه حضرت دوست است.» (۱)
از مسجد خورشید ایمان طلوع میكند و چشمههای هدایت و رحمت جاری میشود. آنان كه از همه زودتر وارد مسجد شوند، فردای قیامت پرچمداران اهل بهشتخواهند بود و پیش از همه وارد بهشت، محل لقاء دوستخواهند شد.
راستی چه ماوایی امنتر از خانه دوست، آنگاه كه همه علم دشمنی بر دوش گیرند، گرمای جانسوز بیخودیها در عصر بیگانگی، امان همه را ببر، هیچ سایه سار رحمتی به امنی شبستان خانه دوست نیست.
عارفی وارسته گوید: «اگرچه زمین مسجد قرار داده شده و به جای آوردن نماز در همه جای زمین جایز است، ولی در عین حال، سفارش بسیاری شده كه مسلمانان بسیار به مسجد رفت و آمد كنند و نمازهای واجب را در آنجا به پا دارند، به ویژه برای همسایگان مسجد كه سفارش ویژه شده است.»
پس ادب در این است كه بنده به خانه مولی رفته در آنجا با او سخن گوید كه این منتی بس بزرگ از سوی خداوند استبر بندگان كه ایشان را به خانه خویش دعوت كرده است.
گرچه تمام زمین از آن پروردگار است ولی از آنرو، مساجد را خانه خویش خوانده تا در آنجا با میهمان آن كند كه ما در خانه خود با میهمان میكنیم. یعنی ذات اقدس محبوب مسجد را محل ملاقات خود، محل انس و زیارت خویش قرار داده است. و با بندگان و زائران خود در این محل به گونهای خاص معامله میكند.
«چه نیكوست وقتی آهنگ مسجد میكنیم، همتخویش را در شناخت صاحبخانه قرار دهیم، و در حد امكان، آداب حضور را رعایت كنیم كه این در قرب و نزدیكی به صاحبخانه بسیار مؤثر و كارآمد است. به راستی بنگریم كه در حضور پروردگار رفتارمان چگونه است؟ با رعایت ادب حضور است كه درهای قبول به رویمان گشوده میشود.» (۲)
از امام صادقعلیه السلام در اینباره روایتشده است كه فرمودند: «هرگاه به درب مسجد رسیدی پس بدان كه تو آهنگ سلطانی بزرگ و ملكی عظیم نمودهای ك بر بساطش جز پاكیزهشدگان، دیگری پای ننهد، و برای مجالست او جز صدیقان و راستكرداران رخصت داده نشود و آنگاه كه بر بساط او قدم نهی، بدان كه اگر اندك غفلتی از تو سر بزند در خطری عظیم و پرتگاهی سهمگین قرار گرفتهای... پس در پیشگاه او به عجز و تقصیر و فقر خود اعتراف نما، چرا كه تو قصد عبادت و انس با او نمودهای و اسرارت را بر او عرضه نما و بدان كه پنهان و آشكار همه مخلوقات را او میداند و ذرهای بر او پوشیده نیست... پس اگر حلاوت مناجات با او را چشیدی و از گفتوگوی با او احساس لذت نمودی و از جام رحمت و كرامت او چشیدی، این نشانه حسن اقبال او بر تو و اجابت دعوتت از سوی اوست. بدان كه برای خدمت او شایسته هستی، پس داخل مسجد شو كه اذن و امان به تو داده شده است...» (۳) و این یكی از آثار حضور در مسجد است. كه بركات این دیدار بیمانند است و بیشمار.
مولای موحدان علیعلیه السلام پارهای از این آثار را اینگونه بیان میفرماید: «انسانی كه به مساجد رفت و آمد میكند، دست كم یكی از امور هشتگانه ذیل نصیب او میشود: اول: برادری ایمانی كه در مسیر خداوند از او استفاده كند. دوم: علم و دانش نو و تازه. سوم: فهم و درك آیهای از آیات قرآن. چهارم: شنیدن سخنی كه او را به هدایت رهنمون كند. پنجم: رحمتی كه انتظار آن را از جانب خداوند میكشد. ششم: سخنی كه او را از گمراهی و هلاكتباز دارد. هفتم: ترك گناه به سبب روح خشیت و خداترس كه در سایه رفت و آمد به مسجد به قلب او وارد شده. هشتم: ترك گناه به خاطر حیا از برادران ایمانی خود كه در مسجد با آنان آشنا شده است.» (۴)
هیچ انسانی در زندگی اجتماعی خویش از دوستان خوب، بینیاز نیست. دوستخوب، معین و یاور انسان در طی راه سعادت و كمال و یار و غمخوار او در عرصه بروز مشكلات و سختیهاست. بنابراین، مساله دوستیابی و اینكه انسان، دوستان صمیمی و همدل خویش را از میان چه افرادی برگزیند، از اهمیتخاصی برخوردار است.
یكی از مراكزی كه در روایات، به عنوان كانون دوستانیابی مطرح شده، مسجد است. (۵)
حضور در مسجد، مایه آبادانی و عمران معنوی آن میشود كه خداوند متعال در قرآن به آن اشاره فرموده است: «مساجد خدا را تنها كسانی آباد میكنند كه به خدا و روز باز پسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسیدهاند، پس امید است كه اینان از راه یافتگان باشند.» (۶)
آبادكنندگان مساجد و كانونهای پرستش و عبادت پنجشرط مهم و اساسی دارند كه عبارت است از: ایمان به خدا و روز رستاخیز «من آمن بالله و الیوم الاخر»
این دو شرط جنبه اعتقادی و زیربنایی دارد و تا این شرط محقق نشود، هیچ عمل شایسته و خالصی از انسان سرنمیزند، بلكه اگر ظاهرا هم شایسته باشد، در باطن آلوده به انواع غرضهای ناپاك خواهد بود. بعد به شرطهای سوم و چهارم اشاره كرده و میفرماید: «و نماز را برپا دارید و زكات بدهید.»
یعنی ایمان به خدا و روز رستاخیز تنها در مرحله ادعا نباشد، بلكه با اعمال پاك خود آن را تایید كند، هم پیوندش با خدا محكم باشد و نماز را به درستی انجام دهد، و هم پیوندش با خلق خدا، و زكات بپردازد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست