چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
ترک عادت بد در کودکان
حتماً در اطراف خود با کودکانی مواجه شدهاید که دست خود را میمکند و والدین نیز همه گونه تمهیدات را برای ترک این عادت به کار میبرند، ولی به نتیجهای نمیرسند. مکیدن و جویدن یکی از روشهایی است که نوزادان و کودکان به وسیله آن میتوانند محیط اطراف خود را لمس کنند. کودک در سنین شیرخوارگی اغلب بعد از غذاخوردن، انگشت خود را میمکد. برخی دیگر از کودکان به محض این که پستانک را از دهانشان بیرون میآورند، این کار را میکنند. اگر کودک نتواند در دوره شیرخوارگی غریزه مکیدن را از طریق مکیدن شیر ارضاء کند به شیوههایی مانند مکیدن شست و غیره جبران میکند.
همین طور کودکانی را مشاهده میکنیم که عادت به ناخن جویدن دارند، مثلاً موقع انجام تکالیف مدرسه این عادت بد را تکرار میکنند. یا عادت دارند که مدام پاهایشان را تکان دهند اینها همه عادتهای بدی است که کودکان ناخواسته به آن دچار میشوند و والدین هم در ترک آن عاجز میمانند. روانشناسان امور تربیتی معتقدند، عادتها به تدریج و تقریباً ناآگاهانه شکل میگیرند. ترک دادن آنها هم باید آرام و بهتدریج انجام پذیرد، این روش تدریجی تغییر رفتار شکلدهی نامیده میشود و کودکان را قدم به قدم به هدفشان نزدیک میکند.
این درحالی است که بسیاری از والدین در مقابل این رفتارها، شکیبایی خود را از دست میدهند و سعی میکنند در زمانی کوتاه، کودک را وادار به ترک عادت بد خود کنند. به همین دلیل کارشناسان به این نکته تاکید دارند که والدین نباید انتظار داشته باشند کودکشان از همین فردا عادت بدش را ترک کند چرا که در این صورت هر دو آنها ناامید و سرخورده خواهند شد.
بهترین روش برای این کار یافتن پاسخ یا رفتار جایگزین است که کودکان میتوانند برای کاهش یا ترک عادت بد خود از آن رفتار جایگزین استفاده کنند. در واقع یک پاسخ جایگزین یا میتواند رفتار عادتی شود و انجام آن را ناراحتکننده سازد یا میتواند حواس کودک را به چیز دیگری معطوف کند و انجام عادت را به تاخیر اندازد. پاسخهای جایگزین علاوه بر این که به کودکان فعالیت جایگزینی را نشان میدهند به آنان حس کنترل بر عادتشان را نیز ارائه میدهند، برای مثال اگر کودکان موافقت کنند که به جای مکیدن شست آدامس بجوند، عمل جویدن، مکیدن شست را با مشکل مواجه میکند.
شناسایی عامل محرک
بسیاری از عادتهای بد در زمانها و موقعیتهای خاص رخ میدهد، اگر آن زمانها و موقعیتهای خاص را شناسایی کنید، بهتر میتوانید در کنترل آن عادت بد موثر باشید. در واقع والدین میتوانند با حذف یا تغییر محرک و یا دوری دادن کودک از آن محرک خاص، کودک را در جهت کاهش عادت بد سوق دهند، مثلا هنگامی که کودک با تماشای تلویزیون به انجام عادت بد خود که میتواند مکیدن شست یا جویدن ناخن باشد راغب میشود باید با کاهش دفعات تماشای تلویزیون این عادت را به مرور کاهش و ترک داد بنابراین در نظر داشته باشید اگر والدین کودکی که ناخن میجود تمام روشهایی را که برای ترک عادت توصیه شده است، به کار گیرند ولی کنترل محرک را نادیده بگیرند، تلاشهای آنان به جایی نمیرسد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم سلامت حج تمتع تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش دستگیری فضای مجازی شورای شهر تهران
بانک مرکزی دلار ارز خودرو قیمت دلار قیمت طلا ایران خودرو قیمت خودرو سایپا مالیات بازار خودرو تورم
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر کتاب فیلم دفاع مقدس رسانه ملی
اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی غزه فلسطین نوار غزه حماس عربستان یمن نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان بایرن مونیخ تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت قهوه کاهش وزن بارداری خواب سلامت روان آلزایمر