سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
ایمپلنت و این همه اهمیت
تقویم برگزاری کنگرههای علمی در کشور ما و احتمالا بسیاری از کشورهای جهان سالیانه است...
چراکه یک همایش را محلی میدانند برای ارائه آخرین مقالات و دستاوردها و تبادل نظر میان کارشناسان آن حوزه در یک بازه زمانی خاص و مثلا یک ساله، اما ممکن است به فراخور نوع و اهداف کنگره و توانایی برگزارکننده، شاهد برگزاری دو سالانه یا بالعکس، ۲ بار در سال یک کنگره هم باشیم اما اگر بشنوید یک انجمن علمی بینالمللی در حوزه دندانپزشکی در بازهای کمتر از یک سال، ۳ دوره کنگره علمی برگزار کرده، تفسیر شما چه خواهد بود؟
● چرا ایمپلنت برای همه ما مهم است؟
فرهنگ پایین رعایت بهداشت و پیشگیری در کشور باعث میشود افراد خیلی زودتر از آنچه باید، دچار بیدندانی تک یا چند دندانی شوند. تجربه بیدندانی برای افراد خوشایند نیست، پس طبیعی است که به دنبال یک جایگزین باشند. نوید ظهور جایگزین مناسب برای دندان یا دندانهای از دسترفته وعده وسوسه انگیزی است؛ حتی اگر بهای برخورداری از این امتیاز گران باشد. در سوی دیگر میدان انبوهی از دندانپزشکان عمومی ایستادهاند که به سلاحی نوظهور در حوزه دندانپزشکی مجهز شدهاند. ارمغان این دانش جدید آسایش و رفاه برای بیماران و درآمد مالی بیشتر برای خود ایشان است. پس مشتاقانه در این بازی دو سر برد گام میگذارند، اما باید به علم این بازی مجهز شد؛ علمی که در دوران تحصیل به دلایل مختلف در اختیار آنها قرار نگرفته است.
پر کردن این خلاء علمی را در وهله نخست شرکتهای بازرگانی بر عهده گرفتهاند، چراکه خارجکردن انحصار درمان ایمپلنت از دست متخصصان و توسعه آن در سطح جامعه ۲۵هزار نفری دندانپزشکان عمومی، بازاری به مراتب بزرگتر را در اختیار آنها قرار میدهد؛ هرچند در شکستن این انحصار حرف و حدیث بسیاری است.
● بازی بزرگان
ایمپلنت دندانی بازار نوظهور و تشنهای در ایران دارد. هر روز شرکت تازهای وارد این بازار میشود و برند تازهای از ایمپلنت دندانی را به جامعه دندانپزشکی کشور عرضه میکند. طبیعی است که با ظهور یک برند تازه در بازار، تلاش برای معرفی آن نیز آغاز میشود. این تلاش شامل آگهی در نشریات دندانپزشکی، اجاره غرفه شرکتهای بازرگانی در بازار جانبی کنگرههای علمی، برگزاری دورههای آموزشی کوتاه?مدت برای معرفی برند و ویژگیهای علمی و فنی آن است اما اگر شما جای نماینده یک برند ایمپلنت باشید، در بازار پر رقابت این محصول چه ایده دیگری برای عرض?اندام پیدا میکنید؟ شاید اجاره یک غرفه بزرگتر در کنگره یا حتی تبدیل شدن به حامی مالی اول یک همایش، جلب همکاری متخصصان و پیشکسوتان دندانپزشکی به عنوان نماینده علمی شرکت، برگزاری پانلهای جراحی زنده در خلال کنگرههای علمی و دعوت از اساتید برجسته جهان و یا شاید هم وعدههای بزرگ و چشمنواز به خریداران؛ مثلا ارائه تخفیف ویژه، اهدای کیت جراحی رایگان و حتی سفرهای علمی- تفریحی به اروپا و آمریکا. امتیازی که تا چندی پیش تنها به اساتید دانشگاهی و متخصصان صاحب نفوذ ارائه میشد و حالا چوب حراج خورده است و به تکتک دندانپزشکان عمومی عرضه میشود.
اما وقتی تمام این راهکارها آزموده شد، در بازی بزرگ، برابر برگهای درشتی که شرکتهای رقیب برای شما رو میکنند، باید به فکر رو کردن برگ برنده بود؛ برگزاری یک همایش بزرگ و مستقل.
به این ترتیب است که همایشهای داخلی و دورههای آموزشی چند روزه بزرگتر میشوند و سمینارها و همایشهای علمی تازه متولد میشوند. کسب وجاهت و پشتوانه علمی برای پوشاندن وجهه بازرگانی این حرکت نیز فرمول سادهای دارد: جلب همکاری چهرههای برجسته علمی با اعطای عنوانهای تشریفاتی، دعوت از دانشمندان ایرانی دانشگاههای غربی که حس میهندوستی و ادای دین به مملکت پاشنه آشیل بسیاری از آنهاست، دعوت از نامهای بزرگ خارجی برای برگزاری سخنرانی و کارگاه عملی و البته خرید برند یک انجمن علمی یا دانشکده که در قالب برگزار کننده بر پیشانی پوستر همایش بنشیند. برای شرکتکنندگان در همایش نیز هیچ چیزی جذابتر از امتیاز بازآموزی بزرگ در قالب یک همایش جمع و جور چند ساعته و کم هزینه نیست.
● دندانپزشکی فقط ایمپلنت نیست
علاوه بر برگزاری انبوه همایشها و سمینارهای تخصصی، ایمپلنت به قلب تپنده بسیاری از همایشهای سالیانه انجمنهای علمی و صنفی دندانپزشکی نیز تبدیل شده است. به این ترتیب همایشی که قابلیت طرح مقاله و برگزاری پانلها و کارگاههای تخصصی ایمپلنت در آن بیشتر باشد، هم از سوی شرکتهای بازرگانی و هم از از سوی دندانپزشکان با استقبال بیشتری مواجه میشود و شکوه بیشتری مییابد.
در هنگامه برگزاری انتخابات انجمن دندان پزشکی ایران، در مرداد ماه سال جاری، یک نظرسنجی توسط سایت دندانپزشکی ایردن، درباره مهمترین رسالت مدیران انجمن دندان پزشکی، برگزار شد. بیشتر از ۶۰۰ دندانپزشک در این رایگیری شرکت کردند، اما تنها ۴ درصد آنها مهمترین رسالت انجمن را برگزاری کنگره دانستند. تصمیمگیری مبتنی بر نظر اعضا و مردم، راهاندازی سیستم آنلاین فراگیر، برگزاری برنامه بازآموزی و تدوین اساسنامه نوین گزینههایی بودند که با کسب بیشتر آرا، به عنوان رسالت اصلی انجمن دندانپزشکی معرفی شده بودند. پیام غیرمستقیم این نظرسنجی آن است که جامعه دندانپزشکی کشور رسالتی بالاتر از برگزاری کنگره و مدیریت حواشی آن را از مدیران انجمنهای دندانپزشکی و سیاستگذاران این حوزه انتظار دارد.
در مراسم افتتاحیه پنجاه و یکمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکی ایران، دکتر اسماعیل یزدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، با اشاره به دلمشغولی سالهای اخیر جامعه دندانپزشکی کشور، یادآوری کرد: «در مسایل پیشگیری و بهداشتی در دندانپزشکی شوق و توان لازم از خود نشان ندادهایم. شکی نیست با تولد فناوریهای نوپا در بعضی از زمینهها همچون ایمپلنت، مجذوب شدهایم؛ طوری که مسوولیتهای دیگر تحتالشعاع قرار گرفته و نیازهای جامعه مرتبط با نظام سلامت در دندانپزشکی در فضای بیرنگی افتاده است. رسالت اصلی برنامههای آموزشی و خدمات ما در نظام سلامت میتواند در راستای جلوگیری از از دست دادن دندانها باشد، زیرا دندانپزشکی فقط جایگزین کردن دندانهای از دست رفته نیست.»
دکتر سیامک شایان امین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست