چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
پیشینه فعالیت های جاسوسی در اسرائیل
قوم یهود به یهودا، چهارمین پسر یعقوب، منتسب است. در پایان زندگیِ یعقوب، یهودا ریاست بزرگترین و پرجمعیتترین طایفهی بنیاسرائیل را به دست داشت و از آن پس قبیله او مهمترین قدرت سیاسیِ بنیاسرائیل بهشمار میرفت.
در اسطورههای یهودی، که نقش مهمی در تکوین فرهنگ و روانشناسیِ قومی یهودیان داشته است، یهودا زیــرکترین و برجستهترین برادران رقیبِ یوسف است و شخصیت او الگویی مقبول به شمار میرود. در این نمادهای اسطورهای، نخستین بار با شخصیت یهودا به سان پیرمردی هرزه آشنا میشویم که ندانسته با عروس خویش، به گمان آنکه «فـاحشــه» است، میآمیزد و در اِزای آن مُهر و زنار و عصای خود را به گرو میدهد.
حاصل این پیوند، دو پسر است که نیاکان دو طایفه از قبیلهی یهودند. تدوین کنندگان یهودیِ «سِفْرِ پیدایشِ» کتاب تورات، از زبان یعقوبِ پیامبر، برای یهودا رسالت فرمانروایی بر بنیاسرائیل و جهانیان را وعده میدهند:
«ای یهودا... دستت بر گردن دشمنانت خواهد بود و پسرانِ پدرت تو را تعظیم خواهند کرد... عصا از یهودا دور نخواهد شد و نه فرمانروایی از میان پایهای وی تا که «شیلو» بیاید و مر او را اطاعت امتها خواهد بود.» این همان عصایی است که یهودا پیشتر به گرو داده بود!
یهودا نماد دورویـــی و خُــدعه در میان پسران یعقوب است. از سویی، در ماجرای توطئهی برادران، علیه حضرت یوسف(ع) نقش اصلی را به دست دارد و از سوی دیگر در نزد یعقوب، سایر برادران را مقصر و خود را دوستدار یوسف(ع) و عامل نجات جان او جلوه میدهد.
او با این خُدعه، سرانجام جانشین یوسف(ع) و فرمانروای قوم بنیاسرائیل میشود. یهودا از قتل یوسف(ع) به دست سایر برادران ممانعت میکند و انداختن او را در چاه پیشنهاد میکند ولی این از سر ترحم نیست، مرگ در چاهی پر از مار و کَژدم قطعاً دردناکتر از مرگی ساده است.
چنان خــدعهگر است که یوسف در میان برادران، تنها او را دارای رحم و مروت میپندارد و برای نجات خویش به او ملتجی میشود. چنان قسی است که به لابهی برادر کوچک کمترین وقعی نمینهد و چنان زیــرک است که، به رغم برتری بر سایر برادران و توانایی در نجات یوسف(ع)، این تصمیم هولناک را به آنان نسبت میدهد....
آنگاه که برادران به زندان یوسف میافتند، بیآنکه زندانبان خود را بشناسد، نخستین کَس که سایر برادران را متهم میکند و تمامی گناه را به ایشان منتسب میسازد یهــوداست....و آنگاه که یوسف(ع)، مَلک مصر، آنان را به مجازات تهدید میکند، باز نخستین کَس که لابه و فغان برمیآورد یهــوداست. به همین علت «یهــودا» اسطورهی خیانت و جاسوسی در جهان لقب میگیرد و نام یهودا و یهودی، با خدعه، پنهانکاری، فریبکاری، جاسوسبازی و ..... گره میخورد.
از اینرو متوجه خواهیم شد که چرا تاریخ اطلاعاتی، حکایت از آن دارد که یهودیان، جزء اولین پرچمداران و مبتکران روشهای جاسوسی در جهان بودهاند. «آنها بر اساس یکسری قوانین دینی و اجتماعی خاص خود، در سطوح بالایی دست به تجسس زدهاند. حتی گفتهاند اگر تجسس نبود، نسل یهود مدتها پیش منقرض شده بود... .
گوستاو لوبون، دانشمند مشهور میگوید: «یهودیان قبل از اینکه به تجسس روی بیاورند هیچ هنر، علم، صنعت یا هر چیز دیگری که بتواند مبنای تمدن باشد نداشتند. آنها هرگز نقشی ولو کوچک و کم اهمیت در ساخت معارف بشری ایفاء نکردهاند»...آنها به برکت تجسس، این داستانها(ی هیجانانگیزرا) بازسازی و تبدیل به داستانهای دینیِ اسرائیلی کردهاند.» که توراتِ فعلی، حاصل این داستانها میباشد.
بر پایهی همین داستانهای توراتی، «مردم عادی در اسرائیل هم معتقدند تاریخ پیدایش سازمانهای اطلاعاتیِ این رژیم، در واقع به زمانی باز میگردد که بر اساس آیات تورات، حضرت موسی(ع)، دوازده نفر را برای جاسوسی به سرزمین کنعان اعزام نمود تا آنجا را شناسایی کرده و از نظر مردم و جمعیت مورد بررسی قرار دهند.
بنا به اعتقاد مردمِ عادی، میتوان از آنجا خطی ترسیم نمود و آن را به سازمان اطلاعات اسرائیل متصل کرد که در زمان جنگ جهانی اول، این سازمان از جانب انگلیس در فلسطین شروع به فعالیت نمود و این روند همچنان ادامه یافته تا به فعالیتهای امروزه سازمان انجامیده است.»
«از آنجا که متون دینی، تاثیر چشمگیری در روح پیروان هر دین دارد، یهودیان بیش از سایر انسانها تحت تاثیر این متون قرار گرفتهاند....(و) شبیخون امنیتیِ یهود نیز بر پایه همین متون دینیِ یهودی که در تورات، تلمود، زوهر و ... آمده، شکل گرفته است. لذا این شبیخون همان ویژگیهای متون دینی را دارد.» که برای آنان به مثابهی یک امر مقدس تلقی میگردد.
ساموئل کاتز افسر بازنشسته واحد اطلاعات نظامی اسرائیل، هنگامی که در کتاب خود به عملیاتهای مهم اشاره میکند آنها را به سمبل های توراتی تشبیه مینماید. او پیروزی اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ را به غلبه «داود اسرائیل بر جالوت جهان عرب» تعبیر میکند. وقتی میخواهد از تاریخچهی جاسوسی بگوید و اقتدار اطلاعاتی اسرائیل را در منطقه به رُخ دیگران بکشد، داستان اعزام جاسوسانی توسط یوشعنبی را بیان میکند. و برای کشتن سرهنگ مصطفی حافظ، از سیاست تورات دایر بر چشم در مقابل چشم استفاده میکند.
«ویکـتور استروفسکی» مامور سرویسِ موساد هم به این فرهنگ دینی در سازمان جاسوسی اشاره میکند. او اظهار میدارد «این نکته را در موساد به ما آموخته بودند که ما همچون داود(ع) با جالوتی(جنگجویِ غولآسایی که در عهد عتیق توسط داود(ع) با سنگ گشته و به دار آویخته شد) فناناپذیر در نبردی بیپایان هستیم.»
ردپای آموزههای دینی در شعارهای سازمانهای اطلاعاتی یهود نیز دیده میشود. «مئیردگان»رئیس سرویس موساد، در سایت رسمی سازمان اظهار میدارد: «افراد موساد وظیفه خود را از روی اعتقاد و ایمان به هدف به انجام رسانده و خدمت خود را در کمال فروتنی و با ارادت و به نحو مخفیانه انجام میدهند.»
همچنین، آیه ۱۴ از بخش یازدهم کتاب «امثال» سلیمانِ نبی(ع) بعنوان سرلوحه فعالیتهای سازمان انتخاب شده که موساد در خصوص انتخاب این آیه ادعا مینماید: «شایسته است که این آیه همواره روشنگر راه و سبب بوجود آمدن ابتکارات و ایـدههای نو گردد ولی در عین حال این آیه در بردارنده هشدار بسیار شـدیـد اللحنی هم میباشد: جائی که که تدبیر نیست، ملت فرو میپاشد اما رستگاری از کثرت مشیران است.»
مدیران سرویس در هدایایی که به طرفهای خارجی میدهند هم بر نشان دادن آیات اطلاعاتیِ عهد عتیق تاکید دارند. «ایسرهارل» معمار سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل، نخستین دیدار خود را در آمریکا و در مقام رئیس موساد در فوریه ۱۹۵۳ به عمل آورد... .
او یک خنجرِ قدیمی را که توسط یکی از پیشهوران یهودیِ ایرانی ساخته شده بود را به دالس رئیس سیا هدیه داد. بر روی خنجر، آیهای از مزامیر داود به این مضمون که «نگهبان اسرائیل نَه چُرت میزند و نَه میخوابد»، حک شده بود. سرویس ضد جاسوسی اسرائیل، شاباک نیز از مضامین تورات برای فعالیتهای خود استفاده کرده است. «جنگافزار شما در نبرد، حیلـه است» این آیهای است که بر روی دیوارهای دفتر کارکنان سرویس مشاهده میشود.
از دیگر علل قداست جاسوسی در بنیاسرائیل، ترس از عقوبتِ عدم توجه به کارکردهای اطلاعاتی است، زیرا بنیاسرائیل یک بار به نتایج عملیات اطلاعاتی بیتوجهی کرد و مجازات سنگین آن را هم چشید. بر اساس آیات تورات، در جریان عملیات پنهانیِ دوازده جاسوسِ اعزامی به کنعان، این قوم و حتی موسی(ع) به گزارشهای اطلاعاتیِ مامورین اعزامی بیتوجهی نموده و خداوند نیز آنان را چهل سال در بیابان آواره نمود و به موسی(ع) نیز اجازهی ورود به سرزمین موعود را نداد.
این سابقه ذهنی باعث شد که از آن پس، جاسوسی و امور پنهانی در نزد یهود از اهمیت و قداست بیشتری برخوردار گردد تا جایی که امروزه سازمانهای اطلاعاتی یهود در سطح دنیا، نقش منجی را برای صهیونیستهای غاصب بازی میکنند.
د . بینا
*منابع در نزد سایت محفوظ است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست