یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
عشق نقره یی
امروز تولد سرگئی آیزنشتاین كارگردان نامدار سینمای جهان
سرگئی میخاییلوویچ آیزنشتاین، تئوریسین و فیلمساز نامدار روس در ۳ ژانویه ۱۸۹۸ در «ریگا»ی روسیه، كه پدرش یهودی و آلمانیالاصل مهندس بود، زاده شد. او بخاطر علاقه شدیدش به طراحی، نقشهبرداری و بویژه معماری از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ در مدرسه مهندسی و معماری «سن پترزبورگ» تحصیل كرد و در ضمن در مدرسه هنرهای زیبا نیز درس خواند. ولی سرگئی جوان نتوانست در برابر جاذبه تئاتر مقاومت كند و سرانجام به سوی آن كشیده شد. شدت علاقهاش به تئاتر به اندازهیی بود كه حتی در زمان خدمتش در ارتش سرخ دست از كار هنری برنداشت و در ارتش نیز به عنوان طراح و صحنهآرای تئاتر به فعالیت پرداخت و با كار در روی نمایشنامههای سیاسی تبلیغاتی در ارتش به تلاش خود ادامه داد. كشف دنیای رنسانس ایتالیا و مخصوصاص كشف «لئوناردو داوینچی» بزرگ، چنان تاؤیر عمیقی بر روحیه او گذاشت كه ذوق او را دچار بحران كرد و هنگامی كه مقالهیی از فروید در مورد یكی از خاطرات كودكی «لئوناردو» خواند، چنان تحت تاؤیر قرار گرفت كه اندیشه عزیمت به دین و تحصیل روانشناسی در او راه یافت. در جریان جنگ داخلی به عنوان سرباز در جناح بلشویكها جنگید و بعد از جنگ بود كه ابتدا به گروه تئاتری «لف» كه زیر
نظر «میرهولد» اداره میشد، پیوست بعد از مدتی در ۱۹۲۰ به مسكو رفت و به عنوان نقاش پوستر و طراح صحنه در تئاتر كارگری «پرولت كولت» به كار پرداخت. در این زمان آیزنشتاین كار صحنه را با طراحی دكور «مكبث» برای سرگئی یوتكه ویچ آغاز كرد. بعد از مدتی به كارگردانی تئاتر روی آورد و تعدادی نمایشنامه، از جمله نمایشنامه «مكزیكی» از جك لندن را در ۱۹۲۲ كارگردانی كرد. در این زمان مدتی «گریگوری آلكساندروف» را در مقام هنرپیشه تئاتر رهبری كرد. تا اینكه بالاخره واقعگرایی، آیزنشتاین را از تئاتر به سینما كشانید. هنگام تنظیم نمایشنامه «اعتصاب» با انتخاب كارخانه به عنوان صحنه واقعی نمایش سعی كرد به آن حالتی واقعی بدهد، اما این تجربه با شكست روبرو شد. آیزنشتاین متوجه شد كه بدون استفاده از امكانات سینما قادر به تحقق آرزوهای خود نیست. لذا او در ۱۹۲۴ فیلم «اعتصاب» را ساخت و به دنبال این كار ابتدا در همین سال فیلم «دكتر مابوز» را برای نمایش در روسیه مجدداص تدوین كرد و بعد رویدادهای سال ۱۹۰۵ را به صورت فیلم در آورد، یكی از این رویدادها شورش رزمناوپوتمكین بود كه در سال ۱۹۲۵ به عنوان یك فیلم بلند داستانی عرضه شد. این فیلم كه آیزنشتاین با دست
یاری و بازی «آلكساندروف» به وجود آورده بود در شمار اولین فیلمهایی است كه در آن از بازیگران حرفهیی استفاده نشده و در ضمن به جای شخصیتسازی، یك موضوع خاص پرورده شده است. بدین ترتیب فیلمی كه از یك انقلاب اجتماعی تهیه شده بود از لحاظ سینمایی نیز منقلب كننده بود. همچنین فیلم «رزمناو پوتمكین» در استودیو ساخته نشد و بطور طبیعی در عرشه یك كشتی فیلمبرداری شد و همین قضیه نشانگر واقعگرایی و پیروی از مكتب مستند است. بعدها عظمت این فیلم زمانی روشن شد كه در ۱۹۵۷ نمایندگان فیلم شناس بیستوشش كشور جهان از جمله سیسیل ب دومیل برای انتخاب بهترین فیلم تاریخ سینما در بروكسل اجتماع كردند. در این تاریخ كه شصت سال از عمر سینما میگذشت با یك رایگیری در پایان كنفرانس، فیلم «رزمناو پوتمكین» به اتفاق اكثریت آرا، صد رای موافق در مقابل هفده رای مخالف به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما، تا آن زمان شناخته شد.
البته باید یادآوری كرد كه آیزنشتاین قبل از «رزمناو پوتمكین»، در سال ۱۹۲۳ فیلم كوتاهی به نام «خاطرات گلوموف» میسازد كه صحنههای این فیلم سه دقیقهیی را عملیات سیركی دلقكی و كمیك تشكیل میدهند كه در آن زمان به عنوان میان پرده در یك كل از اجراهای تئاتری خودش به نام «مرد عاقل» نوشته «آستروفسكی» به نمایش در میآید.
«آیزنشتاین» در ۱۹۲۶ برای معرفی فیلم «رزمناو پوتمكین» به برلین سفر كرد و بعد از مراجعت به كشورش، كار روی فیلم «خط مشی كلی» را آغاز كرد كه موضوع اشتراكی كردن مزارع را در شوروی مورد بررسی و تبلیغ قرار میداد. او بعد از مدتی فیلم معروف «اكتبر» را در ۱۹۲۷ به وجود آورد و در پی آن برای تدارك فیلم «كهنه و نو» كوشید تا اینكه آن را در ۱۹۲۹ ساخت و به شهرت و محبوبیت جهانی رسید. در همین سال به اتفاق «الكساندروف» دوست و همكار دیرینش و «ادوآرتیسه» فیلمبردار معروفش به برلین، سویس، پاریس و لندن مسافرت كرد و در همین زمان است كه در كنگره فیلمهای مستقل شركت میكند و چندی بعد در تهیه یك فیلم همكاری میكند كه متاسفانه آن فیلم ناتمام میماند.
«آیزنشتاین» پس از این دوره به كار تدریس فیلم پرداخته و در سال ۱۹۳۰ در تهیه فیلم «عشق احساساتی» به همكارش «الكساندروف» كمك و یاری میكند. سپس توسط «جسی لاسكی، با كمپانی پارامونت قرارداد میبندد و به امریكا رفته و فیلمنامه «تراژدی امریكایی» را مینویسد كه توسط كمپانی مذكور قراردادش باطل میشود.
بعد از این واقعه «پاتون سینكلر» موافقت میكند تا مخارج تهیه یك فیلم در مكزیك را به كارگردانی «آیزنشتاین» بپردازد، اما او بعد از آنكه در ۱۹۳۱ شصت هزار متر از فیلم را برای چاپ به هالیوود میفرستد، روابطش با «سینكلر» را به هم میزند و «روادید» مراجعت به امریكا رادریافت میكند و وقتی مدت اجازه اقامتش تمام میشود «سینكلر» موافقت میكند تا نگاتیوهای فیلم را به مسكو بفرستد به دنبال این حوادث او فیلم را میفرستد اما بعداص پشیمان شده و دستور میدهد تا آن را برگردانند. «سینكلر» بعد از اینكه فیلم به دستش میرسد با «سال لسر» قرارداد تدوین فیلم را در امریكا امضا میكند. در نتیجه در ۱۹۲۳ فیلم مذكور تحت عنوان «رعد بر فراز مكزیك» از طرف «سال لسر» پخش میشود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی دولت حجاب مجلس دولت سیزدهم گشت ارشاد جمهوری اسلامی ایران رئیسی امام خمینی رئیس جمهور جنگ
هواشناسی سیل تهران پلیس قتل شهرداری تهران کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی آتش سوزی
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت بازار مسکن
زنان سریال سریال حشاشین سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین آمریکا روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
تبلیغات فناوری اپل هوش مصنوعی گوگل سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا