چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
سه فن دقیق شنیدن
![سه فن دقیق شنیدن](/web/imgs/16/87/z0w8x1.jpeg)
برای اینکه شنیدن ما فعال باشد، روانشناسان، چهار فن را برای دقیق گوش دادن نام بردهاند که شامل توجه و تمرکز، سوال پرسیدن و کاوش کردن، باز خورد و جمعبندی و خلاصه کردن است.
۱) توجه و تمرکز
یکی از مهمترین اصول گوش دادن دقیق، تمرکز و توجه است که سه جنبه را در بر میگیرد: الف- توجه و تمرکز روی محتوای صحبتهای گوینده و آنچه او میگوید. ب- تمرکز و توجه به حالات بدنی و چگونگی بیان گوینده. ج- توجه و تمرکز بر حالات بدن خود به عنوان شنونده.واقعیت این است که هنگامی میتوانید بر گفتههای دیگری تمرکز کافی داشته باشید که ذهن خود را روی نگاه و نگرش، احساسات و هیجانات گوینده باز نگه داشته و از مداخله عوامل درونی و بیرونی فشارآورنده مثل تعصبات، شتابزدگی، قضاوت سریع، افکار کلیشهای، خستگی، بیحوصلگی، سرما و گرما و آلودگی صوتی جلوگیری کنید. توجه به حالات بدنی گوینده، نکات باارزشی را در مورد احساسات و عواطف آن شخص برایمان بازگو میکند و همینطور حالتهای بدنی ما به عنوان یک شنونده نیز خود حامل پیامهای قابل تعمقی برای گوینده است. به طور مسلم چهرهای گشاده و بدنی مایل به جلو، پیامی متفاوت از چهرهای بیتفاوت و بدنی خشک به همراه دارد که توجه به آن حایز اهمیت است.
۲) سوال پرسیدن و کاوش کردن
انسانها با یکدیگر متفاوت هستند و ذهنیتهای مختلفی به موضوعات مشابه دارند، بنابراین کاملا طبیعی است که معنای واژهها نیز نزد آنها متفاوت باشد. این تفاوت معنایی باعث به وجود آمدن بسیاری از کجفهمیها و سوءتفاهمها میشود. به همین دلیل توصیه میشود هر کجا که فکر میکنید مقصود و منظور گوینده برای شما نامشخص است سوال کنید، سوالات کوتاهی مانند: ممکنه لطفا آن کلمه را توضیح دهید؟ من مطمئن نیستم که منظور شما را درست فهمیدهام، ممکنه لطفا آن را تکرار کنید؟ و... .
۳) بازخورد
از آنجا که منظور از گوش دادن، فهم معنا و منظور صحبتهای فرستنده است تا شنیدن واژهها، بنابراین باید از بازخورد استفاده کرد. در بازخورد با پردازش و تعمق بر صحبتهای گوینده سعی میکنیم مفاهیم ضمنی و مقاصد موجود در صحبتهای طرف مقابل را به او بازگردانیم. بازخورد دادن اغلب به دو صورت احساسی و مفاهیمی است. در بازخورد احساسی، وقتی فرد ناراحت و آشفتهحال به نظر میرسد شما میتوانید احساس او را به خودش منعکس کنید مثل اینکه شخصی با حالت گرفته به شما میگوید: امروز حقوقم را ندادهاند و شما در پاسخ او باید بگویید: معلومه که این مساله تو را ناراحت کرده یا در بازخورد مفاهیم، شما به طور خلاصه محتوای صحبتهای گوینده را منعکس میکنید؛ مثال: فردی به شما میگوید: از وقتی به خانه آمدهام تا الان یکسره در حال کار کردن هستم و شما در مقابل میگویید: اینطور که پیداست تمام وقت گرفتار بودهای.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ایران مسعود پزشکیان علی باقری عزاداری پزشکیان دولت چهاردهم دولت رئیس جمهور ترور انتخابات دولت سیزدهم سعید جلیلی
قتل زمین لرزه خوزستان زلزله هواشناسی افغانستان تیراندازی شهرداری تهران شاهچراغ پشه آئدس تب دنگی سازمان هواشناسی
عربستان سعودی اقتصاد ایران قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو ترافیک ایران خودرو همستر کامبت بازار خودرو حقوق بازنشستگان
عزاداری محرم لیلی رشیدی الناز شاکردوست تلویزیون سریال مهران غفوریان دفاع مقدس مداحی سینمای ایران
فناوری
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ اسرائیل فلسطین غزه ترامپ آمریکا جنگ غزه ترور ترامپ روسیه ایالات متحده آمریکا جو بایدن
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند استقلال رئال مادرید کیلیان امباپه یورو 2024 باشگاه پرسپولیس رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه استقلال
خودروهای وارداتی دیابت ناسا شیائومی هوش مصنوعی کد مورس اپل
تخم مرغ کاهش وزن رژیم غذایی گرمازدگی جذام