جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

جنگو راینهارت


جنگو راینهارت

جنگو راینهارت اولین كسی بود كه موسیقی جزی Jazz را در اروپا پدیدار كرد كه از توان و نفوذ زیادی برخوردار بود كه تا به امروز هم به جرات می توان ادعا كرد این نفوذ وجود دارد

جنگو راینهارت اولین كسی بود كه موسیقی جزی Jazz را در اروپا پدیدار كرد كه از توان و نفوذ زیادی برخوردار بود كه تا به امروز هم به جرات می توان ادعا كرد این نفوذ وجود دارد .

همكار وی استفان گراپلی Stephane Grappelli كه در گروه او ویولن می نواخت و از نواختن وی همین بس كه ساز زدن وی را به خرامیدن روی ویولن تشبیه كرده اند . راینهارت آدمی سرگردان و یك كولی واقعی بود كه در موسیقی وی كاملاً این موضوع نمود دارد .

▪ نام واقعی :

John Baptist Reinhardt جان باپتیست راینهارت ( جان باپتیست به معنای یحیی تعمید دهنده است ) .

▪ تولد :

۲۳ ژانویه ۱۹۱۰ در Liverchies, Belgium

▪ مرگ :

۱۶ می ۱۹۵۳ در Fontainebleau, France

▪ رشته موسیقی :

Jazz

▪ استیل :

Gypsy , Swing

▪ ساز :

ویولن ، بانجو ، گیتار آكوستیك كه كاسه بسیار بزرگی دارد و مخصوص این سبك است . گیتار الكتریك .

روح كولی را در پس موسیقی شاد و ریتم سریع دو ضربی موسیقی وی می توان دید كه چنان از غم چهره اش چروكیده شده كه ، زبانی برای بیان آنچه بر او رفته جز موسیقی نمی یابد . راینهارت با روشی كاملاً یگانه كه در عین فروتنی با گیتار آكوستیك خط اول جبهه موسیقی جز در Jazz combo ( گروه كوچك موسیقی جز ) می نواخت سعی در گسترش این نوع موسیقی داشت .

او می خواست سرور آمیز باشد او سولوهای شگفت خود را بر روی دو گیتار همراهی كننده و باس سوار كرد ؛ به همراه استفان گراپلی نوازنده ویولن . او با قدرت بسیار زیادی گروه را به پیش می برد و سعی او در هر اجرا بر بالاتر رفتن كیفیت كاری گروه بود . راینهارت و گروهش اثری بر روی موسیقی جز گذاردند كه بعدها به موسیقی Country معروف شد . هر چند او سواد موسیقی نداشت اما به همراهی گراپلی به ساختن قطعات بكر و بدیعی چون :

Daphne ، Nuages ، Manoir de mes reves ، و سوئینگ : Minor Swing و قطعه ای با كلام به نام Stomping At Decca پرداخت . رالف گلیسون در مورد جنگو گفته است ” او اروپایی بود ، او فرانسوی بود ، او خود جز بود ! ”

یك ویولونیست و بعداً گیتاریست ، ژان باپتیست راینهارت ( جنگو ) در یك كمپ كولی در نزدیكی پاریس بزرگ شد جایی كه او ذات كولی را در موسیقی خویش هضم كرد . آتش خانمان سوز كاروان در سال ۱۹۲۸ دست چپ وی را به شدت سوزاند و او را از استفاده از دو انگشت دست چپش ۳ و ۴ محروم كرد !

اما راینهارت نابغه از پای نیاستاد و و فرم جدیدی از انگشت گذاری را پایه گذاری كرد كه همانند موسیقی اش بكر و بدیع است .

در زمان بهبودی دست وی و دوران نقاهت راینهارت با موسیقی جز آمریكایی آشنا شد ؛ زمانی كه یك صفحه با دور ۷۸ از لوئیس آرمسترانگ Louis Armstrong به نام Dallas Blues را از یك بازارچه خریداری كرد .

ساز زدن وی در كافه ها تا سال ۱۹۳۴ ادامه داشت تا یك روز رئیس هات كلابی كه جنگو در آن می نواخت به وی پیشنهاد كار تجاری داد . پس آن یك گروه پنج نفری (Quintette ) در فرانسه و جهان مطرح شد . تمام كارهای وی بسیار با شكوه بودند و توسط دو كمپانی Decca و HMV ركورد شدند . زمانی كه جنگ در سال ۱۹۳۹ شروع شد این گروه پنج نفره تقریباً از هم گیسخت .

او و گراپلی به لندن رفتند . وی به فرانسه بازگشت و گروهش در لندن باقی ماند . در سالهای جنگ او یك Big Band را رهبری می كرد . یك گروه پنج نفری دیگر به همراهی Hubert Rostaing نوازنده كلارینت به جای گراپلی ویولونیست را سازماندهی كرد . زمانی كه پاریس آزاد شد این گروه با جزمنهای Jazzmen آمریكایی مانند : Mel Powell, Peanuts Hucko and Ray McKinley

همراهی و همكاری كرد . در ۱۹۴۶ راینهارت با گیتار الكتریك توی در آمریكا به عنوان گیتاریست سولو گروه نوازنده پیانو و آهنگساز Duke Ellington داشت كه در آن نتوانست نمایشی قدرتمند ارائه دهد .

بعضی از قطعات وی كه با گیتار الكتریك ضبط شده است به دلیل برخورد وی با زندگی دشوار و پر فراز و نشیب و ناهمخوانی صداهای گیتار الكتریك با موسیقی وی تقریباً مملو از صداهای شلوغ و نا همگون است . این زمان یك دنیای جدا از سرخوشی قدیمی وی بود . در هر حال در ژانویه ۱۹۴۶ راینهارت و گراپلی با هم شروع به كار كردند . در دهه ۱۹۵۰ راینهارت بیشتر به خلوت خود فرو رفته بود . به اروپا بازگشت و نواختن و ضبط كردن را از سر گرفت و این تا زمان مرگ وی در ۱۹۵۳ ادامه داشت .

قطعات ضبط شده وی در دهه ۳۰ ( ۱۹۳۰ میلادی ) میراثی بس گرانبهاست . چنانكه هنوز نوای جنگو در گروه ها و موسیقی كولی شنیده می شود . گروههایی همچون Rosenberg Trio و نوازنده Roman ، Richard S . Ginell .

توماج حاجیلو