پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
رهایی از پارادایم های کهنه
در سال ۱۹۶۸ کشور سوئیس به تنهایی ۶۵ درصد از کل صنعت ساعتسازی جهان را به خود اختصاص داده بود. با تولید انبوه ساعتهای الکتریکی کوارتز توسط ژاپنیها آنها ابتدا همه چیز را ردّ کردند، اما در واقع تمام محصولات، اهمیت، شهرت، اعتبار و تمامی ابداعاتشان در معرض خطر قرار گرفت و اصول و پایههای صنعتشان دستخوش دگرگونی بزرگی شد. به گونهای که در طی ده سال، سهم بازار آنها به ده درصد کاهش یافت و ژاپنیها در این زمان سهم خود را از یک درصد، به سی درصد افزایش دادند. در نتیجه صنعتگران سوئیسی مجبور به اخراج پنجاه هزار نفر از ۶۵۰۰۰ نفر ساعتساز خبرة خود شدند.
پرسش: آیا ساعتسازان سوئیسی افرادی احمق، نادان و یا کله شق بودند؟ آیا فقط سوئیسیها دچار این اشتباه شده بودند؟ و یا در طول تاریخ بارها و بارها این دگرگونیها رخ داده بود؟
باید به یاد داشت که این خطاها چگونه رخ میدهند، تا از تکرار آنها خودداری کنیم؟
واقعیت این است که وقوع یک تغییر پارادایمی، باعث انحلال صنعت ساعتسازی سوئیس شد.
● چهار اصل کلیدی در تغییر پارادایمها
در تغییر پارادایمها، چهار اصل کلیدی وجود دارند که اساس تغییر هر پارادایمی بوده، دانستن آنها کمک میکند که قابلیت کنار آمدن با تغییرات در ما افزایش یابد.
۱) پیدایی پارادایمهای جدید، پیش از اینکه بخواهیم و یا به آنها نیاز داشته باشیم.
۲) کسی که موفق میشود پارادایم شما را تغییر دهد، ممکن است که فرد بیرونی باشد.
۳) تلاش در جهت تغییر پارادایمها فقط برای استفاده از منافع آن نیست.
۴) پارادایمهای قدیمی شما، نمیگذارند پارادایمهای جدید را ببینید.
ویژگیهای پیشگامان پارادایم
۱) جرأت: برای رویارویی با فشارهای وارده بر پارادایم جدید جرأت لازم است.
۲) قضاوت شهودی: پیشگامان پارادایم براساس حقایق اولیه که در اثر تلاش و تحقیق بدان رسیدهاند،درمورد موفقیت پارادایم جدید ایمان دارند.
۳) وابستگی به زمان طولانی: آنها میدانند که انتقال پارادایم بین پنج الی ده سال طول خواهد کشید، و این زمان به ظاهر طولانی، ولی دارای منافع زیادی است.
در نتیجه بدون پیشگامان، هیچ چیز تغییر نمیکند و اساساً تحول مفهومی نخواهد داشت. در صورت موفقیت، پیشگامان رهبری را نصیب خود خواهند ساخت و سایرین باید تن به پیروی بدهند و در صورت عدم موفقیت آنان، به خاطر آشکارسازی ریسک و خطرهای احتمالی این تجربه، قابل تقدیر و ستایشاند.
● نمونههای تاریخی از تجربههای جهانی
در دهه هشتاد، پیشبینیها این بود که نظام کمونیست برای همیشه باقی میماند. قابلیتهای اَبررسانهای، چیزی جز کنجکاوی علمی نبود. اینترنت مقوله ای وابسته به کامپیوتر بود و تنها در دانشگاهها وجود داشت.
تصور نادرست شرکت GM که TQM را در ارتباط با خود نمیدانست، شرکت IBM که PC را چیزی در حد یک اسباببازی میدانست و یا سیرز (بزرگترین خردهفروش پیش از پیدایی وال مارت) که از سَم والتون (بنیانگذار بزرگترین شرکت دنیا یعنی فروشگاههای زنجیرهای وال مارت امریکا) وحشتی نداشت؛ در تمامی این موارد نادرستیهایی رخ داده که علت آنها نادانی نبوده، بلکه قدرت پارادایمهای قدیمی را نشان میدهد که ما را از دیدن پارادایمهای جدید محروم میکردند؛ آنها کاملاً در جلو چشمان ما بودند. پارادایمهای قدیمی باعث میشوند که مدیران بازاریابی و فروش از ایجاد و توسعه بازار چشمپوشی کرده و مدیران عالی را از بهبود و توسعه مستمر سیاستها باز دارند. وقتی پارادایم خود را تغییر میدهید، بدون زیادهگویی، دنیا را کاملاً متفاوت میبینید و همان مسائلی که حلّ آنها با پارادایم قدیمی غیرممکن بود، نخستین مسائلی خواهند بود که با پارادایم جدید، حل میشوند.
● تغییرهای پارادایمی و نوآوری
ابتکار، خلاقیت و نوآوری همه و همه واژههایی هستند که معرف ایجاد حرکتی نو و تحول اساسی در جریان عادی فعالیتهایند، از اینرو میتوان بیشترین بخش تغییرهای پارادایمی را وابسته به نوآوریهای ایجاد شده در عرصه زندگی بشری دانست. اصولاً یکی از پایههای پارادایم نوپیدا را میتوان نوآوری، بر مبنای خلاقیت و کشف ایدههای جدید دانست.
پرسش: آیا راه سریعتری برای شروع بحث پارادایمها در سازمان شما وجود دارد؟
امروزه انجام چه موردی غیرممکن است؛ که در صورت اجرا، میتوانست سازمان و زندگی شما را به طور کلی و اساسی در جهت بهبود تغییر دهد؟
این پرسشهای ساده را در تمام سطوح سازمان، فعالیت و زندگی خود مطرح سازید، خواهید دید که چگونه پاسخهایی بسیار قدرتمند آن را حمایت خواهند کرد. موضوع این پرسشها: غیرممکنهاست.
دو عبارت کلیدی در این پرسشها نهفته است:
۱) وقتی پرسیده می شود که چه چیز غیرممکن است، تنها راه یافتن پاسخ، جایی خارج از محدودیتهای شماست. این همان جایی است که پارادایم جدید شکل میگیرد.
۲) عبارت کلیدی دوم، تغییر اساسی است، نه تغییرات جزئی.
● نتیجه
۱) پرسش غیرممکن را در هر سطحی از سازمان خود مطرح سازید و فرصت پاسخگویی را برای تمامی افراد تازهاستخدام و قدیمی، به طور مساوی تقسیم کنید. برای یافتن پارادایمهای جدید از پاسخها شگفتزده خواهید شد.
۲) از رد پارادایمهای نو دوری کنید. این یک بیماری است؛ بیماری یقین به اینکه تنها یک روش، وجود دارد و آن روش ما یا من است؛ فقط روش ما درست است.
۳) در پارادایم انعطافپذیری ایجاد کنید. پارادایمهای خود را به طور پیوسته و هدفمند مورد پرسش و مجادله قرار دهید. چرا که هیچ کس، همه چیز را نمیداند_
۴) فضا را برای شکوفایی استعدادها فراهم سازید، از خلاقیت حمایت کنید و همواره به صورت فعال به رهبری صنعت خود بیندیشید، تا دنباله روی و انفعال را.
در پایان به کشور سوئیس برمیگردیم اما نه آن کشوری که دچار بحران در صنعت ساعتسازی خود شده است، بلکه به کشوری که، دو شرکت سواچ و مرسدس بنز برای تولید نخستین خودروی کوچک الکتریکی جهان درحال همکاری هستند. این مهّم نیست که سوئیسیها ریز ماشین الکتریکی میسازند. نکتهای که مهّم است این است که آنها فهمیدهاند برای رشد، بقا و موفقیت، باید به خارج از حیطة پارادایمهایشان گام بگذارند،حتی اگر هرگز موفق به تولید انبوه آن نشوند، اطلاعات بیشماری را در مورد دنیایی کاملاً متفاوت، کسب خواهند کرد. واین موضوع به هر سازمان مشابهی، به خاطر درس گرفتن از اشتباههایشان، تبریک گفتنی است. به یاد داشته باشیم که:«کشف حقیقی، دیگر یافتن سرزمینهای جدید نیست، بلکه دیدن با چشمان جدید است».
غلامرضا عباسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست