شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
زن در آینه انقلاب اسلامی ایران
پس از طلوع جمال پیامبر خاتمصلی الله علیه وآله، كاروان تمدن اسلامی فراز و نشیبهای بسیاری را پیموده و به هر بیابان كه وارد آمد، رحمتخداوند در آنجا نازل شد. وادی به وادی تاریخ، لبریز از شكوفایی، سرسبزی و بركات این كاروان است و بهمن ۱۳۵۷ اوج طراوت سرگذشت مسلمانان در عصر حاضر محسوب میشود. بهاری كه دستان بزرگ مردی از سلاله پیامبرصلی الله علیه وآله آن را برای ملت ایران به ارمغان آورد و شمیم گلهای آن جهان را فرا گرفت و مستضعفان و محرومان از بركات آن بهرهها بردند.
جاهلیت جدید هر چند بر مرد و زن ظلم میراند اما زنان به واسطه ویژگیهای شخصیتی و جنسی كه دارند در این دوره بیشتر مورد تعدی و ستم قرار میگیرند و شاید به جرات بتوان ادعا كرد كه ثمرات انقلاب اسلامی برای زنان بیشتر از مردان بوده است.
در این نوشتار بنا داریم كه با بررسی وضعیت زنان در پیش از انقلاب، نقش و اثر آنان را در پیروزی انقلاب و سپس تاثیر انقلاب در تحول جایگاه فكری و عملی زن در ایران را تبیین نماییم و از آنجا كه پیوندی ناگسستنی بین انقلاب اسلامی و امام خمینیرحمه الله وجود دارد، سعی شده است كه هر یك از این ابعاد با توجه به دیدگاه آن بزرگوار بررسی گردد.
وضعیت زن پیش از انقلاب اسلامی
دهههای آخر قرن بیستم میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه حضور چهرههایی متفاوت و گاه متضاد از زنان در ایران بود. عظمت و وسعت تحولات انقلاب اسلامی ایران زمانی مشخص میشود كه ساختار فكری و نحوه عملكرد این چهرهها تبیین شود. در دهه هفتاد میلادی، هم زمان با اوجگیری موج سوم تمدن بشری، تقابل دو قشر سنتی و متجدد در جهان بالا گرفت. قشر «سنتی» نمادی از علاقمندان به پایبندی به سنن و آداب و رسوم گذشته، اعم از صحیح یا نادرست است، به طوری كه آنها به تحولات جامعه توجهی نداشته و با هر گونه تغییر و تحول در شرایط به روال معمول مخالف هستند. اما قشر «متجدد» پیرو تحولات جدید و تابع مقتضیات آن است و از آنجا كه خاستگاه این تحولات «غرب» استبه ناچار این قشر نیز مطابق فرهنگ غرب رفتار میكند و با تحولات متعدد و نوین آن متحول میشود، اگر چه آن تحولات موافق با معیارها و ارزشهای اخلاقی، سنتی و دینی وی نباشد. كشور ایران و به خصوص زنان ایران نیز از این روال مستثنی نبودند و فضای فرهنگی - اجتماعی حاكم بر كشور در آن دوران چنان بود كه بیشتر زنان یا بی قید و شرط از «غرب» پیروی میكردند و یا در چنبره آداب و رسوم غلط اسیر بودند. عنوان «زن سنتی» در دوران رژیم پهلوی گروه عظیمی از زنان ایران را در بر میگرفت. ابعاد و محدوده عملكرد این گروه را سنت و آداب و رسوم رایج معین میكرد. ظاهر و پوشاك، رفتارهای اجتماعی و فكر و اندیشه ایشان به شدت تحت تاثیر سنتبود و از آنجا كه سنن ایرانی با آداب اسلامی پیوندی عمیق و تاریخی دارد، اغلب این زنان نیز بنا بر سنت اجداد خویش حجاب را رعایت و از احكام اسلام پیروی میكردند، بی آنكه تفاوتی بین سنتهای غلط و خرافی و احكام و آداب دینی بگذارند و باز بی آنكه آگاهی و شناختی نسبتبه حقیقت و منشا هر یك از این دو داشته باشند. در نظر این گروه آداب و رسوم مربوط به «عید نوروز» همان قدر مقدس و لازم الاجرا بود كه آداب و سنن مربوط به «ماه رمضان».
تقلید از سنتهای نادرست و پیروی ظاهری از آیین اسلام، بی هیچ معرفتی از حقیقت دین، بزرگترین مانع برای حضور و رشد زن سنتی در جامعه بود. زن سنتی اگر چه در برابر تغییرات مورد نظر شاه مقاومت میكرد اما به اصلاح جامعه و پیاده كردن اهداف اساسی اسلام نیز نیازی نمیدید. غل و زنجیری از سنتهای نادرستبه دست و پای این زنان بسته شده بود و همین امر مجال هر گونه رشد فكری، شكوفایی، پویای و مبارزه را از ایشان سلب میكرد. به همین سبب در زمینههای مختلف اجتماعی اثری از زن سنتی دیده نمیشود; زیرا اینان از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی كاملا دوری میكردند و به بیان بهتر اصلا توان حضور در این عرصهها را نداشتند و همین امر چهرهای ذلیل و ناتوان از زن سنتی - مذهبی را ترسیم میكرد به گونهای كه حتی تا چند سال پس از پیروزی انقلاب حضور یك بانوی تحصیلكرده محجبه در عرصههای علمی، اقتصادی یا اجتماعی موجب شگفتی میشد.
گروه دیگر زنان دوران رژیم پهلوی زنان «متجدد» یا «فرنگی مآب» بودند كه بدون هیچ قید و شرطی از فرهنگ غرب پیروی میكردند. این گروه زن غربی را الگو قرار داده و سعی میكردند كه با زن غربی همگام و هماهنگ و منطبق باشند.حضرت امام خمینیقدس سره در این باره میفرمایید:
«یكی از امور دیگری هم كه باز من گفتهام این است كه ما را جوری بار آورده بودند كه یا باید فرنگی مآب باشیم یا هیچی. یك نفر جوان، یك نفر خانم اگر سرتا پایش فرنگی مآب است، این معلوم میشود خیلی عالی مقام است و اگر چنان چه مثل سایر مسلمانها است، این خیلی عقب افتاده است.» (۱) زن متجدد پس از كشف حجاب رضاشاه در ۱۷ دی ۱۳۱۴ متولد شد و «خدا میداند كه به این ملت ایران چه گذشت. در این كشف حجاب حجاب انسانیت را پاره كردند.» (۲)
هدف از كشف حجاب برداشتن موانع از سر راه رشد و ترقی و تحصیل زن نبود، هر چند كه به ظاهر در تمامی زمینههای تحصیلی در مقاطع مختلف تا سطوح عالی، در زمینههای كاری و شغلی، در امور هنری اجتماعی و... راه برای او هموار بود اما آنچه كه ارزش و ملاك برتری شمرده میشد و بلندگوهای نظام شاهنشاهی آن را تبلیغ میكردند در درجه اول ظاهر و جسم زن بود: «شاه برای زنان این خاصیت را قائل بود كه میگفت: زن باید فریبا باشد.» (۳) شركت در مسابقه «دختر شایسته» و به بیان روشنتر «ملكه زیبایی» و برگزیده شدن در این مسابقه، آرزوی بسیاری از دختران متجدد بود، مسابقهای كه در آن ملاك نه كمال و هوش و حكمت و عقل و اندیشه كه زیبایی چشم و لب و اندازههای بدن بود.
مفهوم آزادی زن در آن دوران، بیش از آن كه حوزههای انسانی و اخلاقی را در برگیرد و راه رشد و ترقی زن را فراهم كند، زمینه ساز بهره برداری سهلتر و بردگی بیشتر زن شد: «ما دو قسم آزادی داریم كه یك قسم مفیدش در غیر زمان این دو جنایتكار (۴) بود و در زمان اینها این قسم از آزادی به كلی ممنوع بود و آن آزادی كه آنها میخواستند كه زنها آزاد باشند كه هر جوری بزك بكنند و بیایند توی خیابانها و با جوانها خدای نخواسته چه كنند. آن را آزادی قرار داده بودند.» (۵) زن در این دوران تبدیل به «شیء» ای شد كه به نام آزادی استفاده از آن به سهولت امكانپذیر گردید. كاربرد زنان در حوزه اقتصاد بسیار مطلوبتر از مردان بود چرا كه زن نیروی كار ارزانتر و فرمانبردارتر از مرد، در تولید و صنعت است، نیرویی كه پس از استفاده از توان فكر و بازویش، او را تحت تاثیر مد و تجمل قرار میدادند تا از یك سو هم خود مصرف كننده تولیداتش باشد و هم راحتتر از زن سنتی مورد بهره برداری جنسی قرار میگرفت. در این میان تنها گروه اندكی از زنان بودند كه با معرفتحقیقی از دین و نیز تكیه بر آیین اصیل ملی از زمینههای فراهم شده بهترین استفاده را كردند. «زن مسلمان ایرانی» كه در دوران ستم شاهی در اقلیت قرار داشتبا حضور در صحنههای جهاد و مبارزه، همگام با مردان با طاغوت مبارزه میكرد، شهید میشد و یا زندان میرفت: «امروز زنان آزاده ما زندانها را پر كردهاند.» (۶) و یا عرصههای علم و حكمت را در مینوردید كه نمونه بارز آن عالمه مجتهده بانو امین رحمهٔالله علیها- بودند. و زنان ایران با چنین ساختار فكری و عملی در آستانه بروز انقلاب اسلامی قرار گرفتند، در حالی كه هر یك از این گروهها از سوی خیل عظیمی از هم فكران مرد خویش حمایت میشدند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست