دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
گواهان رسالت پیامبر اسلام
«وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفی بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنی وَ بَیْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ؛
كسانی كه كافرند میگویند: تو فرستاده خدا نیستی. (در پاسخ آنان بگو:) همین بس كه خدا و آن كس كه علم كتاب نزد اوست میان من و شما گواه است».
در نخستین آیه این سوره(۱) خداوند با صراحت هر چه تمامتر، تصدیق كرد كه قرآن كتابی است كه از طرف پروردگار جهان به پیامبر نازل شده است چنانكه فرمود: «وَالَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ» و در پایان سوره میفرماید: همین بس كه خدا و كسیكه علم كتاب پیش اوست بر رسالت تو گواهی میدهد.
مشكلی كه در گواهی دادن خدا به نظر میرسد این است كه چگونه میتوان اطمینان پیدا كرد كه خداوند بر حقانیت مدعی نبوت گواهی داده است.
با بررسی دقیقی میتوان پرده از روی اینگونه شهادتها - كه در قرآن مكرراً وارد شده است - برداشت؛ زیرا اولاً، داوری جامعه بیغرض عرب، بر این بود كه قرآن كلام خداست و از نظر فصاحت و بلاغت، حلاوت و شیرینی، جاذبه و كشش، جمال و زیبایی در درجهای است كه هرگز نمیتوان با آن مبارزه نمود. با توجه به این موضوع كه آنان میدانستند قرآن كلام خداست و همگی از زبان قرآن میشنیدند كه خداوند باصراحت، رسالت او را تصدیق میكند، مسأله گواهی دادن خداوند بر صدق گفتار او روشن میگردد.
ثانیاً، دلیل نبوت پیامبر به قرآن منحصر نبود؛ بلكه خداوند رسالت او را با انواع دلایل و معجزات همراه ساخته بود و هرگز خداوند حكیم این معجزات را در اختیار فرد ناصالح نمیگذارد. اینكه او را با این اسناد مجهز نموده است، خود نوعی شهادت عملی بر رسالت اوست.
در این دو وجه و یا دو تفسیر شهادت، مقصود از «گواهی دادن خدا» همان تصدیق نبوت و رسالت اوست كه گاهی بهطور لفظی و زبانی است و گاهی به صورت عملی .
● شاهد دیگر برای رسالت
در ذیل آیه، شاهد دیگری را نیز یاد آور شده و میفرماید: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» یعنی علاوه بر خدا، شخصی كه علم كتاب نزد اوست به رسالت من نیز گواهی میدهد. اكنون باید دید مقصود از این شخص كه گواهی میدهد و علم كتابی كه در نزد اوست، چیست؟!
اعجاز و انجام كارهای خارج از قدرت بشر، از طرق شناسایی پیامبران واقعی و تشخیص آنها از مدعیان دروغین نبوت است، البته راه منحصر به فرد نیست؛ زیرا تصریح پیامبر قبلی، كه نبوت خود او با دلایل قطعی ثابت شده است، به نبوت و پیامبری فردی كه پس از وی به رسالت میرسد، یكی دیگر از طرق شناسایی پیمبران واقعی از مدعیان قلابی است.
هر گاه خصوصیات و مشخصات دقیق پیامبری در كتابهای انبیای پیشین، بهطور روشن بیان شود و آورندگان آن كتابها با صراحت، علایم و نشانههای پیامبر بعدی را كه پس از آنان خواهد آمد، برای مردم بازگو كنند و پس از مدتی، شخصی با داشتن تمام آن علایم و مشخصات، ادعای نبوت و رهبری نماید، طبعاً افراد بیغرض مطمئن میشوند كه این فرد، همان موعود آسمانی است كه در كتابهای پیامبران پیشین، گزارشهایی از او وارد شده است.
قرآن مجید در آیات فراوانی، نبوت پیامبر گرامی اسلام را از این راه ثابت میكند و میگوید نام و نشان و خصوصیات پیامبر اسلام در كتابهای تورات و انجیل وارد شده است شما میتوانید با مراجعه به آن كتابها حقیقت مطالب را به دست آورید؛ مثلاً آن جا كه میفرماید:
«اَلَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاهِٔ وَ الْإِنْجیلِ؛(۲)
آنان كه از پیامبر درسنخواندهای، كه نام و خصوصیات او را در تورات و انجیل مییابند پیروی میكنند».
به عبارت دیگر، گواه دومی كه آیه مورد بحث یاد آور میشود گواهی دادن كسانی است كه بر محتویات و مضامین كتابهای آسمانی آگاهی و احاطه كامل و گستردهای دارند. این افراد در موقع بررسی كتابهای آسمانی، به نشانههای بعدی آگاه میگردند و اگر همه این مشخصات را در وجود پیامبر گرامی اسلام جمع دیدند، بر نبوت و راستگویی پیامبر گواهی میدهند و به حمایت از او برمیخیزند. از این رو، در این سوره یادآور میشود برخی از اهل كتاب، كه از پیروان حقیقت و دور از بیماری تعصب هستند، از نزول قرآن بر پیامبر خوشحال و شادمان میشوند چنان كه میفرماید: «اَلَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْكِتَابَ یَفْرَحُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ؛(۳) كسانی كه كتاب به آنها دادهایم، از قرآنی كه بر تو نازل شده است، شادمان میگردند زیرا محتویات آن را با آنچه در تورات و انجیل خواندهاند، مطابق و برابر مییابند.
بنابر این، مقصود از «كتاب» در جمله «وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» همان كتابهای آسمانی است و مقصود از شخصی كه «علم كتاب» پیش اوست، كسی است كه از مضامین آنها آگاهی كامل دارد، خواه نصرانی باشد یا یهودی و یا مسلمان.
در این صورت تعجب نخواهید كرد كه روایات شیعه(۴) اتفاق بر این دارند كه مقصود از كسی كه «علم كتاب» نزد اوست امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) است و امام باقر گفتار خود را، كه مقصود از آن علی(ع) است، چنین مدلل میفرماید:
«إنه عالم هذه الاُمهٔ بعد رسول اللّه(ص)؛(۵)
او یگانه عالم و دانشمند بزرگ امت پس از پیامبر است».
مقصود امام، بیان فرد كامل از این معنای وسیع و كلی است نه بیان فرد منحصر؛ زیرا نه تنها علی(ع) در این معنای كلی داخل است؛ بلكه همه پیشوایان معصوم شیعه، كه آگاهی كاملی از كتابهای آسمانی دارند، در این حقیقت شریكند. در ضمن حدیثی تصریح فرموده و میگوید: «إیانا عنی و علی أفضلنا و أولنا و خیرنا بعد النبی؛(۶) مقصود از جمله «كسی كه علم كتاب پیش اوست» همه ما هستیم و امیرمؤمنان نخستین پیشوا و برترین ما و بهترین فرد پس از پیامبر گرامی است».
در این صورت میتوان برای جمله یاد شده معنای وسیعتری قائل شد كه نه تنها دانشمندان طراز اول اسلام، یعنی پیشوایان بزرگ دین شامل شود بلكه دانشمندان و علمای اهل كتاب را نیز دربرگیرد بهخصوص آن گروه كه بعدها روی همین اطلاعات كافی از كتابهای آسمانی به آیین اسلام گرویدند؛ مانند عبدالله بن سلام و تمیم الداری و جارود.
در این جا ممكن است گفته شود، چگونه میتوان برای آیه، معنای وسیعی یاد نمود كه علما و دانشمندان اهل كتاب را نیز شامل گردد در صورتی كه آیه در مكه نازل گردیده و در محیط نزول آیه، اهل كتابی وجود نداشت كه مشركان و كافران به آنها رجوع كنند؟
پاسخ این سؤال روشن است؛ زیرا هر گاه ما مفاد آیه را به دانشمندان اهل كتاب منحصر میكردیم جای این سؤال بود كه در محیط نزول آیه چنین افرادی و جود نداشت و مركز آنان در مدینه بود؛ ولی اگر گفته شود كه مقصود معنای وسیعی است كه برخی از افراد آن، هنگام نزول آیه در مكه وجود داشتند و برخی دیگر در مدینه، كه با گذشت زمان میتوانستند به حقانیت رسالت پیامبر گواهی دهند، در این صورت مكی بودن آیه، اشكالی بهوجود نمیآورد.
گذشته از این، سران شرك و كفر در مكه پیش از مهاجرت پیامبر اكرم با دانشمندان اهل كتاب، كه در مدینه میزیستند، تماسهایی داشتند و همواره از آنها میخواستند به متون كتابهای خود، مراجعه كنند و در باره صحت و عدم صحت نبوت پیامبر اسلام داوری نمایند.
ابن هشام مینویسد: در سال ششم بعثت پیامبر اكرم(ص) جمعیتی از طرف قریش، كه در میان آنها حارث بن نضر و عقبهٔ بن ابی معیط وجود داشت، رهسپار مدینه شدند، تا رسالت پیامبر اسلام را با دانشمندان یهود در میان بگذارند. آنان به نمایندگان قریش گفتند كه، از محمد سه موضوع زیر را سؤال كنید:
. حقیقت روح چیست؟
. سرگذشت جوانانی كه در روزگارهای پیشین از انظار مردم غایب شدند به كجا منجر گردید (اصحاب كهف)؛
. زندگی مردی كه در شرق و غرب جهان گردش كرد (ذوالقرنین) چیست؟
سپس افزودند: هر گاه وی به این سؤالها پاسخ داد قطعاً پیامبر و برگزیده خداست. در غیر این صورت، باید با او مبارزه كرد. ابن هشام میگوید: نمایندگان قریش پس از ترتیب مجلسی، هر سه سؤال را در اختیار پیامبر گذاردند و وحی الهی پاسخ آنها را در سورههای اسراء، آیه ۸۵ و كهف، طی آیههای ۹ - ۲۸ و آیههای ۸۳ - ۹۸ داد.(۷) این بخش تاریخی حاكی است كه آنچنان نبود قریش با اهل كتاب هیچ گونه رابطهای نداشته باشند.
گواه این حقیقت سی و ششمین آیه همین سوره است(۸) كه آشكارا گواهی میدهد برخی از اهل كتاب از نزول قرآن بر پیامبر خوشحال و شادمان میگردند، بلكه گاهگاهی برای كشف حقیقت با آن حضرت تماس داشتند. بنابر این، هیچ مانعی نخواهد داشت كه آیه، متضمن معنای وسیعی باشد كه همه افراد آگاه از مضامین كتابهای آسمانی را در بر گیرد، اگر چه فرد كامل و برتر آنها امیرمؤمنان و پس از وی پیشوایان دیگر، وارثان علم پیامبر هستند. در تفسیر آیه نظرهای دیگری نیز هست كه بیان آنها در این جا نمیگنجد.
قم، حوزه علمیّه، جعفر سبحانی
رجب ۱۳۹۴ / ۵ شهریور ۱۳۵۳
. «تِلْكَ آیَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ...» - رعد(۱۳) آیه ۱.
. اعراف (۷) آیه ۱۵۷.
. رعد (۱۳) آیه ۳۶.
. مرحوم علامه مجلسی، بسیاری از این روایت را در بحارالانوار (ج ۳۵، باب ۲۴، ص ۴۲۹ - ۴۳۶) گرد آورده است و همچنین مرحوم سید هاشم بحرینی در تفسیر برهان (ج ۲، ص ۳۰۲ - ۳۰۴) و عیاشی در تفسیر خود (ج ۲، ص ۲۲۰ - ۲۲۱) قسمتی از این روایات را نقل كردهاند.
. بصائر الدرجات، ص ۵۸؛ بحارالانوار، ۳۵، ص ۴۳۲.
. تفسیر عیاشی، ج ۲، ص۲۲۰؛ بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۳۳.
۷. سیره ابن هشام، ج ا، ص ۳۰۰ - ۳۱۰.
. «اَلَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْكِتَابَ یَفْرَحُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ - رعد (۱۳) آیه ۳۶.
منبع : سایت بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست