چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
۲۰۶ یا ۲۰۷ ارتباط فرانسوی

۲۰۶ تیپ ۶ و ۲۰۷i اتومات اگرچه شاید پیوند برادری با هم نداشته باشند ولی شباهتهای فنی و قیمتی که زیر سایه تفاوتهای ظاهری پنهان شده، به رقابت بیش از پیش آنها دامن زده است. انتخاب بین نوآوری و اصالت، تعیینکننده برنده این کورس خواهد بود.
بدون شک خانواده ۲۰۶ و تیپهای مختلف آن از محبوبترین خودروهای یک دهه بودهاند و هرگونه تغییر در آپشنها و قیمتشان، بازخوردهای زیادی را به همراه داشته است. تیپ ۶ این هاچبک فرانسوی هم که مدلی ارتقا یافته و اتومات است، آخرین محصولیست که از خط تولید این خانواده خارج شده و سعی بر این بوده که کاملترین و بهترین مدل بین این چهار برادر هم باشد. البته با توجه به اینکه خودرویی اتومات در رنج قیمتی تا ۴۰ میلیون تومان در بازار ایران تنوع آنچنانی ندارد، استقبال از این تیپ کم نبوده و به خصوص رانندگانی که با ترافیکهای سنگین روزانه سروکار دارند به این مدل روی خوش نشان دادند (فراموش نکنید تیپ ۶ زمانی تنها ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت).
همین مقبولیت باعث شد تا در نهایت ایرانخودرو آستینها را بالا بزند و خط تولیدش را برای عرضه مدلی بالاتر با نام ۲۰۷i آماده کند. این محصول که به دو تیپ معمولی و اتومات محدود میشود، با ویژگیهای خاص خود که بیشتر به تغییرات ظاهری محدود شده این روزها فروش نسبتا خوبی را هم برای خود ثبت کرده است. البته این بار با توجه به نزدیکی قیمت ۲۰۶ تیپ ۶ و مدل اتومات ۲۰۷i، این دو خودرو را از چند نظر با یکدیگر مقایسه کردهایم تا مشخص شود به غیر از بحث سلیقهای چه عواملی میتواند انتخاب و ترجیح دادن هر کدام به دیگری را موجب شود.
● فلسفه ۲۰۷ در ایران
پژو ۲۰۶ در زمان خود با طراحی ویژه و آیندهنگرانه، مورد تمجید بازار اکثر کشورها قرار گرفت. این خودرو از سال ۱۳۸۰ یعنی زمان ورودش به کشور تاکنون از محبوبترین و پرفروشترین محصولات خودروسازی کشورمان بوده که هواداران و مشتریان خاصی در تمام گروههای سنی به خصوص جوانان پیدا کرده است. عرضه مدل اتومات آن هم تیر خلاصی برای تکمیل خانواده ۲۰۶ بود! همین موفقیت کافی بود تا شاهد ظهور نسل جدید این خودرو در کشور باشیم. البته این بار ایرانخودرو به جای پژو۲۰۷ جهانی، فیس لیفت پژو ۲۰۶ را به عنوان اتومبیلی جدید انتخاب کرد.
پژو ۲۰۷i ایران خودرو نهتنها ۲۰۷ اصلی نیست بلکه با مدل +۲۰۶ (پلاس) که در بعضی کشورها همچون برزیل تولید میشود هم تفاوت دارد؛ بنابراین شاید بهتر بود نام این خودرو را ۲۰۶.۵ میگذاشتند! با این حال این خودرو با توجه به قطعات تولیدی ۲۰۶ در داخل و با کمترین تغییرات، سعی در فروش بیشتر داشته و در دو مدل دندهای و اتومات با موتور ۱۶۰۰ سی سی و تجهیزات کامل، معادل تیپهای ۵ و۶ پژو ۲۰۶ به فروش میرسد.
● تفاوت نمای ظاهری
نتیجهگیری در خصوص فرم ظاهری ۲۰۷ در نماهای مختلف کمی سخت است. در نمای روبهرو بیشترین شباهت را به پژو۲۰۷ اصلی و جهانی دارد؛ اما نمایی اغراقآمیز به دلیل برآمدگی بیش از حد چراغها و نبود تناسب سپر جلو با بدنه، تا حد زیادی توی ذوق میزند. در کل، بخش جلویی ۲۰۷ بیشتر از آنکه زیباتر از ۲۰۶ باشد، تنها جدیدتر است ولی به هیچ عنوان نمیتوان فرم ساده و دلپذیر برادر کوچکتر را نادیده گرفت. در نمای کناری هم با همرنگ شدن دستگیرهها در کنار زه محافظ درها و استفاده از رینگهای آلومینیومی پنج پره سعی در پوشاندن ضعفهای بدنه ۲۰۶ بوده که در مجموع استفاده از رینگ آلومینیومی به زیبایی خودرو افزوده است.
با این حال نوعی دستپاچگی طراحی و نبود تعادل و توازن در بین بخشهای مختلف این خودرو در نمای کناری کاملا به چشم میآید ! در قسمت عقب هم، تغییر فرم سپر و چراغها نسبت به ۲۰۶، به نحوی صورت گرفته که کمترین تغییرات در قالبهای اصلی بدنه انجام شود ولی استفاده از مه شکن در دو طرف سپر و سعی بر حجیم جلوه دادن آن به هماهنگی نمای جلو و عقب افزوده است. در مجموع طراحی پژو۲۰۷ با توجه به زیباییهای طرح اصلی آن، تا حدودی رضایتبخش و قابل توجیه بوده ولی نبود تناسب بین قطعات جدید و قدیمی در برخی نماها چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنارش گذشت؛ نکتهای که باعث میشود خیلیها ظاهر کلاسیک و اصولی ۲۰۶ را به ۲۰۷ ایرانیزه شده ترجیح دهند.
● مقایسه فنی و دینامیکی
با توجه به موتور ۱۶۰۰ پژو ۲۰۶ تیپ ۶ در مدل اتومات ۲۰۷، تفاوت خاصی در توانایی حرکتی این دو رقیب شاهد نیستیم؛ ولی شاید بهتر بود با تغییر جعبه دنده از چهار به پنج سرعته یا به کارگیری موتوری جدید با راندمان بالاتر و مصرف سوخت کمتر، این قضیه به نقطه قوت تبدیل میشد؛ اما به هر حال موتور ۱۱۰ اسب بخار کنونی هم آنچنان جای گله باقی نمیگذارد. با تمام این اوصاف خوشبختانه در ابتدای حرکت با ۲۰۷ اتومات از ضربههای معروف پژو ۲۰۶ تیپ ۶ خبری نیست و شتاب صفر تا صد هم در دو مدل یکسان و در حدود ۱۱.۵ ثانیه ثبت شده است.
ضمن اینکه مصرف سوختشان هم به خاطر شباهتهای فنی و دینامیکی، یکسان و به طور میانگین هفت لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که در ترافیک شهری به حدود ۱۰ لیتر هم میرسد که در مقایسه با سایر خودروهای ۱۶۰۰ سیسی دنده اتوماتیک قابل قبول خواهد بود. همچنین عملکرد کمک فنرهای ۲۰۷ در مواجهه با دستاندازها تقریبا رضایتبخش بوده و در مقابل ضربههای خاص پژو ۲۰۶ چندان به چشم نمیآید که اینجا تکیه بر لاستیکهای میشلن نیز بی تاثیر نیست.
● کیفیت ساخت و امکانات
کیفیت کلی ساخت فضای داخلی در۲۰۷ در حد همان ۲۰۶ بوده که سالها با آن سر و کار داشتهایم. اینجا بیشتر از آنکه در مونتاژ قطعات مشکلی وجود داشته باشد، در جنس خود قطعات وجود دارد و هر آنچه از ۲۰۶ تیپ ۶ از نظر کیفیت ساخت دیدهاید در برادر بزرگتر هم خواهید یافت. از لحاظ امکانات هم ۲۰۷ اتومات به دلیل انتخاب تجهیزات بر مبنای کاملترین تیپ پژو ۲۰۶ کمبودی دراین زمینه احساس نخواهد کرد؛ با اینکه از یک خودروی ۴۰ میلیونی بیشتر از اینها میتوان توقع داشت!
به طور کلی میتوانید در ۲۰۷ از امکاناتی چون سیستم تهویه خودکار، پخش صوت با قابلیت پخش فایلMP۳ و ورودی USB، شیشههای برقی کلیه درها، قفل شدن اتوماتیک درها پس از حرکت، دو کیسه هوا با قابلیت غیرفعال کردن ایربگ سرنشین کناری و سیستم ترمزگیری ABS و تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو بهرهمند شوید. البته در این بخش نبود کنسول میانی تا حدی توی ذوق میزند.
● تفاوت فضای داخلی
در نمای داخلی ۲۰۷، با باز کردن در و نشستن روی صندلیها با تفاوتهایی در حد تغییرات بدنه روبهرو میشوید. در اولین گام، طراحی جلو داشبورد، دریچههای تهویه و استفاده از رنگ نقرهای روی آن نظرتان را جلب خواهد کرد. ضمن اینکه ترکیب جلو داشبورد با برآمدگی و منحنیهای خاص تغییر یافته و بازنگری در فرمان، داشبورد و دریچههای تهویه به زیبایی فضای داخل اضافه کرده است. همچنین کیلومترشمار، آمپر بنزین و دمای موتور در موقعیت و ارتفاعی مناسب نسبت به راننده قرار دارند تا کل این تفاوتها که بیانگر سبک طراحی اروپایی است به لوکستر شدن فضای داخل ۲۰۷ منجر شود.
همه این بازنگریها باعث شده با خودروی به مراتب لوکستری نسبت به ۲۰۶ روبهرو باشیم. اگر با صندلیهای ۲۰۶ هم تاکنون مشکل داشتید بد نیست بدانید در۲۰۷ به خصوص در عقب آن تغییراتی را خواهید دید که این موضوع با افزایش شیب، به بیشتر شدن فضای سرنشینان عقب و راحتی نسبی آنها منتهی شده است. طرح دسته دنده، صفحه نمایش و دکمههای کنترل سیستم تهویه، دستگیره درها و راهنما هم مواردی هستند که در هر دو مدل یکسانند. تغییر دیگر نسبت به ۲۰۶ حذف زبانه قفل درها و قرار گرفتن دکمهای در کنسول وسط به منظور باز و بسته کردن آنها از داخل خودرو است.
● موقعیت بازار
در بازار داخلی برای خرید خودرویی دنده اتومات و باقیمتی حدود ۴۰ میلیون تومان گزینههای زیادی نمیتوان پیدا کرد. شاید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ در کنار ریو اتوماتیک و چند محصول چینی، تنها گزینههای موجود در بازار باشند. ولی با اینکه اختلاف قیمت آنچنانی بین آخرین مدل ۲۰۶ با ۲۰۷ اتومات به چشم نمیخورد، انگیزه لازم برای خرید محصول جدید به وجود میآید؛ اما کاملا مشخص است پرداخت حدود ۴۰ میلیون تومان برای یک خودروی هاچبک شهری و غیر لوکس بیش از حد زیاد است !
در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۶ در بازار قیمتی در حدود ۳۹ میلیون تومان دارد که میتوانید با شل کردن سر کیسه در حد پنج میلیون تومان پشت رُل ۲۰۷ اتومات بنشینید. از لحاظ فنی آنچنان این دو محصول با یکدیگر تفاوت ندارند و تنها مدرن بودن فضای داخلی و تغییرات فرم ظاهری ۲۰۷ میتواند شما را برای خرید آن مشتاق کند. اگر میتوانید از ظاهر تکراری اما زیبا و اصولی ۲۰۶ چشم بپوشید، ۲۰۷ با ظاهری جدید اما نه چندان دلچسب منتظر شماست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست