سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

واژه های اتومبیلرانی از زبان میشاییل شوماخر


واژه های اتومبیلرانی از زبان میشاییل شوماخر

headers هدرز مانیفولد بهینه دود می باشد كه گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می كند و باعث كاهش مصرف سوخت, افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می شود

از آنجایی كه بعضی از اصطلاحات به كار رفته در نوشتارها برای همگان شناخته شده نیست و همچنین خیلی از افراد تصور درستی از بعضی اصطلاحات ندارند، تصمیم گرفتیم از زبان میشاییل شوماخر به تعریف اسامی و اصطلاحاتی كه در مقوله اتومبیل به كار می رود، بپردازیم تا سطح اطلاعات كاربران بالا رفته و همچنین بحث ها و مقالات و گزارش ها برای همگان مفهوم بوده و مفید واقع شود.

▪ (Under Steer) آندر استیر:

كه به معنای كم پیچی می باشد به حالتی گفته می شود كه در پیچ، اتومبیل از فرمان تبعیت نكرده و علیرغم زاویه چرخ ها سَر اتومبیل با سُرخوردن اندكی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می كند. این حالت بیشتر در اتومبیل های دیفرانسیل جلو روی می دهد و با رها نمودن گازاصلاح می شود.

▪ (Start) استارت:

خط آغاز هر مسابقه ریس یا رالی و غیره را گویند كه كلیه شركت كنندگان در پشت آن قرارگرفته و با سبز شدن چراغ و یا علامت پرچمدار شروع به حركت می كنند.

▪ (Stress bar) استرس بار:

به نوعی اتصالات بسیار مستحكم گفته می شود كه بین ۲ سر كمك فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می شود در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق كاهش یابد و مانع از تغییر شكل اتاق و افزایش فاصله فنرها و برهم خوردن كمبر چرخ ها شود.

▪ (Slalom) اسلالوم:

نوعی مسابقه مارپیچ است كه به صورت تكنفره و در یك مسیر كه با مانعی همچون كله قندی طراحی شده، انجام می شود و ملاك موفقیت در آن، مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آنها است. به طوری كه مسیر در بهترین زمان و كمترین خطای ممكن طی شود.

▪ (Slick) اسلیك:

نوعی لاستیك بدون عاج است كه از جنس نرم بخصوصی درست شده و روی آسفالت خشك چسبندگی خوبی دارد. این نوع لاستیك با گرم شدن، چسبندگی فوق العاده ای پیدا می كند. همچنین به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس و لغزنده اصلاً كارآیی ندارد.

▪ (Over Steer) اور استیر:

كه به معنای زیاد پیچی می باشد به حالتی گفته می شود كه در پیچ با آنكه فرمان اتومبیل مقدار كمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر سُرخوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می كند و اتومبیل بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود. این حالت بیشتر در اتومبیل های دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود و چنانچه اصلاح نشود، منجر به اسپین می شود.

▪ (Spin) اسپین:

چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود، اتومبیل با توجه به سرعتی كه دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود كه به این حالت اسپین زدن گفته می شود.

● (در مورد لاستیك)

▪ (Profile) پروفایل:

به دیواره لاستیك گفته می شود، یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیك. هرچه این دیواره كوتاه تر باشد، اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد،همچنین ناهمواری ها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند كرد. این دیواره در روی لاستیك به صورت درصدی از پهنای لاستیك بیان شده است.

● (در مورد سر سیلندر)

▪ (Polish)(پولیش) (پالیش):

عبارت است از تراشكاری بسیار ظریف سر سیلندر كه موجب كاهش حجم اتاقك انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراكم و بالطبع افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد. ناگفته نماند كه این كار بسیار حساس می باشد. بدین معنی كه دامنه این تراش به یك میلیمتر نمی رسد؛ چرا كه موجب بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن به سر سیلندر و اجزای آن خواهد شد.

▪ (Toe) تو:

به زاویه افقی چرخ ها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود. چنانچه چرخ ها به سمت داخل متمایل باشند،تو این (Toe in) و چنانچه این تمایل به سمت بیرون باشد، تو آوت (Toe Out) نامیده می شود.

▪ (Tuning) تیونینگ:

به مجموعه اقداماتی گفته می شود كه جهت بهینه سازی قسمتهای مختلف اتومبیل صورت می گیرد كه شامل موارد زیر می باشد

▪ (Body Tuning) بهینه سازی بدنه:

این مورد شامل تغییرات در گلگیرها، ركاب ها، درب صندوق، درپوش موتور، سپرها، سقف و یا افزودن كیت آیرودینامیك شامل اسپویلر، زیر ركاب، فلاپ و غیره به بدنه می باشد كه موجب پایداری بیشتر اتومبیل برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود؛ ضمن اینكه خودرو، ظاهر جذابتری پیدا می كند.

۱) بهینه سازی سیستم تعلیق

۲) بهینه سازی سیستم فرمان

۳) بهینه سازی زیر بندی اتومبیل

۴ تقویت موتور و گیربكس

مجموعه اقداماتی روی پیشرانه اتومبیل كه از افزودن و یا تعویض بعضی قطعات گرفته تا تعویض كامل موتور و گیربكس را در بر می گیرد.

▪ حجم موتور:

به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود كه پیستون ها در آن در حركت هستند و سوخت موجود در آن را متراكم می كنند كه برابراست با h*(۳.۱۴*r*r)*۴=V

r=شعاع پیستون

h=كورس پیستون

و واحد آن سی سی یا سانتیمتر مكعب می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود. به عنوان مثال حجم موتور پیكان ۱۶۰۰ سی سی و یا پژو ۴۰۵ با حجم های ۱۶۰۰ ، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی (ساخت داخل) می باشد كه نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.

▪ (Drag) دراگ:

مسابقه ای است كه در یك مسیر مستقیم به طول ۴۰۰ متر، ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد.

▪ (Drift) دریفت:

عبور از یك پیچ با حداكثر سرعت ممكن را گویند. به صورتی كه ۲ یا ۴ چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده، پیچ را طی می كند. فیلم دریفت ب ام و ۲۰۰۲ در پیست تهران این عمل در مورد اتومبیل های دیفرانسیل جلو و عقب متفاوت بوده كه در بخش آموزش به توضیح كامل در مورد آن پرداخته خواهد شد.

▪ (Race) ریس:

مسابقه ای كه در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان كمتر است.

▪ (خط مسابقه) (Race line) ریس لاین:

خطی فرضی است كه رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان كمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است كه گاهی ممكن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قویتر كه ریس لاین را رعایت نمی كند، پشت سر بگذارد.

▪ (Center) سنتر:

لوله رابط هدرز و منبع اگزوز می باشد.

▪ فلاپ:

به مجموعه ۴ تكه ای گفته می شود كه در قسمت پایین اتاق و سپرها نصب شده و موجب پایداری بیشتر اتومبیل مقابل جریان شدید هوا می شود كه شامل ۲ عدد زیرسپری و ۲ عدد زیرركاب است. در بعضی مدل ها زیر سپر با سپر یكی شده كه آن را سپرفلاپ نیز می گویند. نوعی از فلاپ نیز فقط جنبه تزیینی داشته كه در قسمت پایین درهای خودرو نصب می گردد. بعضی مدل های قدیمی مرسدس بنز دارای این نوع فلاپ می باشند، گاهی نیز ۴ قطعه بچه گلگیر به این مجموعه اضافه شده و با رنگی متمایز برروی اتومبیل نصب می گردد كه نمای خاصی به اتومبیل می دهد.

▪ (Camber) كمبر:

عبارت از زوایه دار بودن راستای عمودی چرخ ها با راستای قائم می باشد كه چنانچه این زاویه به سمت بیرون اتومبیل باشد، به آن كمبر مثبت و چنانچه به سمت داخل باشد، كمبر منفی گفته می شود. كمبر مثبت را می بایست به سرعت اصلاح نمود چون خیلی راحت موجب واژگون شدن اتومبیل می شود.

▪ (Cam Shaft) كم شافت:

اصطلاح خارجی میل سوپاپ می باشد. نصب كم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده كه به لحاظ استحكام بیشتر و همچنین بادامك های بزرگتر موجب بهبود ورودی و خروجی موتور و در نتیجه كارآیی بیشتر موتور می شود.

▪ كورس پیستون:

عبارت از فاصله نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین پیستون می باشد كه با چرخش شاتون حول میل لنگ پیستون، این فاصله را به صورت رفت و برگشتی طی می كند.

▪ (Torque) گشتاور یا نیروی تورك:

نیروی وارد بر میل لنگ است كه ایجاد شتاب می كند و هرچه این نیرو بیشتر باشد، اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت.

▪ (Lap) لپ:

به مسیری كه از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد، یك دور یا لپ گفته می شود.

▪ (Warm up) وارم آپ:

پس از ورود اتومبیل های مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مكانی كه طبق مرحله تایمگیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیك ها، ترمزها و به طور كلی آماده نمودن اتومبیل جهت مسابقه، كلیه شركت كنندگان یك دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می كنند كه این دور را اصطلاحاً دور مارشال و یا وارم آپ می نامند.

▪ (Weber) وبر:

نوعی كاربراتور دو دهانه ایتالیایی می باشد كه تأثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد اما از سوخت، حداكثر استفاده را می كند. استفاده از این نوع كاربراتور برای تقویت و آماده سازی اتومبیل ها برای مسابقات بسیار رایج است.

▪ (headers) هدرز:

مانیفولد بهینه دود می باشد كه گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می كند و باعث كاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می شود.



همچنین مشاهده کنید