شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا

چگونه سایت ها را زیر نظر بگیریم


چگونه سایت ها را زیر نظر بگیریم

بسیاری از ما دوست داریم از تحولات سایت های مورد علاقه خود به طور آنی و لحظه ای مطلع شویم و کوچک ترین تغییری در آن ها از نظرمان دور نماند

بسیاری از ما دوست داریم از تحولات سایت‌های مورد علاقه خود به طور آنی و لحظه‌ای مطلع شویم و کوچک‌ترین تغییری در آن‌ها از نظرمان دور نماند. بدیهی است که این کار به شیوه‌های سنتی به سادگی امکان‌پذیر نیست. خیلی از اوقات این پیگیری‌ها برای ما مشکل‌ساز می‌شود و بسیاری از وقتمان را هدر می‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از کاربران وب‌سایت‌ها علاقه دارند که به‌روزرسانی سایت مورد علاقه خود را به سرعت به اطلاع دیگران برسانند. ما در اینجا قصد داریم ابزاری را معرفی کنیم، تا بدون نیاز به صرف وقت زیاد، از به‌روز شدن سایت‌های مورد علاقه‌ خود باخبر شوید.

RSSFWD.COM یکی از سایت‌هایی است که می‌توان به عنوان مصداق بارز ضرب‌المثل «وقت طلاست» از آن یاد کرد. بدون در نظر گرفتن طراحی گرافیکی مناسب سایت، می‌توان از ابزار مطلوبی که در اختیار کاربران قرار داده شده نام برد و از آن به طور بهینه استفاده کرد.

پیش از ارایه توضیح بیشتر در خصوص این سایت هدف خود را بار دیگر بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم از به‌روزرسانی سایت مورد علاقه خود مطلع شویم، با این توضیح که این اطلاع از به‌روزرسانی، باید موجب صرفه‌جویی در وقتمان شود. سایت RSSFWD این به‌روزرسانی‌ها را از طریق پست الکترونیک به اطلاع می‌رساند.

برای استفاده از امکانات این سایت، مراحل زیر را دنبال کنید. ابتدا در این سایت عضو شوید، مراحل عضویت بیش از یک دقیقه به طول نمی‌انجامد. وارد حساب کاربری خود شوید، سیستم به شما اعلام می‌کند که تا به حال هیچ‌گونه اشتراکی نداشته‌اید. در کادر آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید تا سیستم، آدرس خوراک آن را جست‌وجو و پیدا کند.

پس از آن مشخص کنید که به‌روزرسانی‌ها چند وقت یک‌بار به اطلاع شما برسد، در اینجا سه گزینه در اختیار شما قرار داده شده است. اطلاع‌رسانی به هنگام و روزانه و هفتگی، که با توجه به برنامه‌ریزی خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

مراحل عضویت در خبرنامه به پایان رسید، از این به بعد مطابق برنامه‌ای که مشخص کرده‌اید مطالب برای شما ارسال می‌شود. این سایت به علت خدمات مناسب خود کاربران زیادی دارد.

اما مشکلات جدی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. بسیاری از بازدیدکنندگان سایت‌های اینترنتی بدون توجه به چارچوب پیاد‌ه‌سازی شده در آن، به گشت و گذار در میان صفحات می‌پردازند و توجه چندانی به نحوه پیاده‌سازی و امکاناتی که از سوی طراح در اختیار آن‌ها قرار داده شده است، ندارند. به همین دلیل باید به مجموعه نکاتی اشاره کنیم که به درک مفهوم تحقیق و جست‌وجو در سایت‌ها کمک خواهد کرد.

ممکن است سایت مورد علاقه شما محتوای ایستا و غیردینامیک داشته و به‌روزرسانی برای آن مفهومی نداشته باشد. این‌گونه سایت‌ها که به طور معمول حجم زیادی ندارند و با اهداف مشخصی راه‌اندازی شده‌اند، شامل صفحاتی ایستا هستند که تغییرات در آن‌ها فقط زمانی انجام می‌پذیرد که فایل‌های مربوط به آن دوباره بارگذاری شوند و فایل‌های جدید متفاوت با فایل‌های قبلی باشند. در این‌گونه موارد تاریخ به‌روزرسانی به وسیله ویرایشگر صفحات درج می‌شود، البته این ویرایشگر می‌تواند یک برنامه کامپیوتری یا یک شخص کدنویس باشد. چنانچه سایت موردنظر دارای محتوای پویا باشد، با توجه به امکانات تعبیه شده در آن دارای ابزاری است که به‌روزرسانی‌ها برای بازدیدکنندگان آشکار می‌شود. این نوع سایت‌‌ها حتی با درج نظر یک بازدیدکننده نیز می‌توانند محتوای صفحات خود را تغییر دهند.

در سایت‌های دینامیک، مطالب جدید اغلب در بالای صفحه قرار می‌گیرند و در صورت نمایش دسته‌بندی‌ها، اولین مطلب نمایش داده شده در این دسته‌بندی‌ها، جدیدترین مطلب ارسال شده در همان زمینه هستند. علاوه بر این ممکن است تیتر مطالب جدید کمی درشت‌تر یا با رنگ و جلوه‌ای متفاوت نسبت به سایر مطالب نمایش داده شوند. همچنین ممکن است در گوشه‌ای از صفحه، تاریخ آخرین به‌روزرسانی برای اطلاع کاربر درج شده باشد. ابزار ارایه شده در این سایت‌ها از همه جالب‌تر است. برای مثال، ممکن است کادری در قسمت بالای آن گنجانده و از کاربر خواسته شود تا آدرس پست الکترونیک خود را وارد کند تا مطالب جدید به آدرس ایمیلتان ارسال شود. جالب اینکه مرورگرها نیز با این سایت‌ها سازگاری زیادی دارند، کافی است به گوشه و کنار مرورگر اینترنتی خود نگاهی بیاندازید. قسمت مقابل کادر آدرس یا کمی پایین‌تر را نگاه کنید، مرورگر اینترنتی توانسته آدرس فید این سایت را استخراج کند و آن را برای عضویت در سرویس‌های فیدخوان در اختیار شما قرار دهد.

توصیه می‌کنم دسته‌بندی‌های موضوعات سایت را بررسی کنید، شاید تمامی عناوین درج شده را دوست نداشته باشید، می‌توانید یکی از دسته‌بندی‌ها را انتخاب و بررسی کنید که آیا فید اختصاصی دارد یا خیر؟ از طرفی، دسته‌بندی‌های درج شده در یک سایت ممکن است سایت‌های مجزایی باشند که خروجی آن‌ها در یک صفحه یا Board اصلی گرد هم آمده‌اند. در این حالت می‌توان با اطمینان به فهرست سایت مورد نظر مراجعه و لینک فید آن را پیدا کرد.

این مطلب را به خاطر بسپارید که طراح سایت برای راحتی شما بهترین گزینه‌ها را انتخاب کرده است. به انتهای مطالب با دقت تمام نگاه کنید، این قسمت از سایت دربرگیرنده اجزایی از سایت است که به احتمال زیاد، بازدیدکنندگان و خوانندگان مطالب آن‌ها را خواهند دید، بنابراین ممکن است فید خروجی سایت یا فیدهای سفارشی شده در این قسمت‌ها ظاهر شوند. همچنین در این بخش امکاناتی برای چاپ صفحه ارسال به سایت‌های به اشتراک‌گذاری لینک و... در نظر گرفته می‌شود. اگر سایت موردنظر در قسمت انتهایی خود هیچ‌گونه کادر یا قسمت مجزایی را دربر نداشت، ستون‌های کناری قسمت محتوای اصلی صفحه را بررسی کنید، اما اگر قسمت انتهایی که در موردش صحبت کردیم وجود داشت، آن را بررسی کنید. این قسمت لینک‌های هدایت‌کننده‌ای دارد که اطلاعاتی درباره کپی‌رایت، سیستمی که سایت توسط آن پیاده‌سازی می‌شود و لینک‌های سفارشی شده خوراک سایت است.

البته روش‌های مدرن دیگری نیز برای کسب اطلاع درباره به‌روز شدن یک سایت وجود دارد که در آینده به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

احسان موحدیان