جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

۵ مرحله راه اندازی یک وب سایت حرفه ای


مطمئناً شما می دانید چرا به یک وب سایت نیاز دارید اما تلاش کنید تا دلایل خود را در قالب کلماتی تنظیم کنید خواهید دید این کار به همین سادگی که شما فکر می کردید نیست

۱-تعیین اهدافی برای کارکرد وب سایت

۲- طراحی وب سایت برای انتقال پیام تان

۳-پیدا کردن یک میزبان برای سایت

۴- تبلیغ و ترویج خدمات سایت

۵- نگهداری و توسعه سایت

۱- تعیین اهدافی برای کارکرد وب سایت

مطمئناً شما می دانید چرا به یک وب سایت نیاز دارید. اما تلاش کنید تا دلایل خود را در قالب کلماتی تنظیم کنید. خواهید دید این کار به همین سادگی که شما فکر می کردید نیست.

قبل از اینکه وب سایت شما بتواند به صورت عملی طراحی شود شما نیاز خواهید داشت که به صورت واضح بدانید که چه کاری می خواهید انجام دهید وبهترین راه برای اینکار نوشتن انتظار ها و برنامه هایی است که شما برای سایت خود گزینش کرده اید. اگر در نوشتن فاقد تبحر لازم هستید این اهداف را برای یکی از دوستان خود بگویید و یا برایش مجسم نمایید تا او این کار را برای شما انجام دهد. اگر شما حتی نمی توانید این انتظارات و اهداف را به صورت توصیف و تشریح کنید به احتمال فراوان هنوز هیچ ایده و دیدگاهی نسبت به وب سایت خود ندارید.

این اهداف می تواند شما را درطراحی وب سایت راهنمایی کند و می تواند عامل مهمی در ترغیب بازدید کنندگان هدف به بازدید های مکرر از سایت شما داشته باشد بنابر این برای اینکار بهتر است که به صورت دقیق از جزئیات و ویژگی ها ی کار سایت خود بنویسید. مثلاً اگر در اهداف خود بنویسید که من سایتی می خواهم که به درآمد من بیافزاید هیچگاه نمی توانید در مرحله اول راه اندازی سایت خود موفق باشید.چرا که هدف شما بسیار بزرگ است و تمرکز شما را غیر ممکن خواهد ساخت اما اگر شما این هدف را ذکر کنید چه؟

من می خواهم در وب سایت خود کتابهایی در مورد گل ها و گیاهان بفروشم به ویژه برای دانشجویان.

در این حالت شما می دانید که کالایی دارید و بازدیدکنندگانی خاص که می توانید سایت خود را برای آنها طراحی و راه اندازی کنید.

سایتی که برای کلیه دانشجویان علاقمند به این کتب قابل استفاده باشد و توسط آنها به دیگر دانشجویان هم پیش نهاد شود.

با دست یافتن به بیانی شفاف برای اهداف شما می دانید که دقیقاً چه مسیری پیش رو دارید.

۲- طراحی وب سایت برای انتقال پیام تان

اکنون که هدف شما کاملاً روشن شده است رسالت و نقشی را هم که شما بنا دارید با استفاده از سایتتان به انجام برسانید برای خودتان کاملاً آشکار است و یا می توان با کمی تلاش از آنها آگاه شد. اگر بخواهیم برای مثالی که در بالا ذکر شد رسالت و نقشی را عنوان کنیم میتوانیم اینگونه عنوان کنیم که : آموزش کشت و کار گلهای مختلف چرا که بیشتر بازدیدکنندگان شما دانشجویان خواهند بود.

عوامل مختلفی با همدیگر منطبق می شوند تا طراحی یک سایت مناسب و موفقیت آمیز شود. سه عامل اصلی عبارتند از:

۱- ظاهر طراحی

۲- محتوا

۳- برنامه نویسی

وقتی که شروع به کارکردن بر روی این عوامل کردید هدف و رسالتی که انتخاب کرده اید را فراموش نکنید.

۱- طراحی ظاهری

طراحی ظاهری مناسب به مهارت، ورزیدگی و دید هنرمندانه نیاز دارد اگرچه این بدان معنی نیست که شما نمی توانید از عهده این کار بر آیید. مطالب زیر را برای زمانی که طرح سایت خود را آغاز می کنید به خاطر بسپارید.

· ثابت قدم باشید. زمانی که تصمیم خود را برای طراحی سایت تان گرفتید این روحیه را در طراحی تمامی صفحات پیگیری کنید.

· برنامه ویژه ای برای کاربرد رنگ در وب سایت خود داشته باشید از رنگهایی استفاده کنید که اهمیت موضوع را به خوبی نشان دهد. چه رنگها، بافت و مشخصه های ظاهری ای می تواند توصیف گر منظور سایت شما باشد.

· وقتی یک سایت اینترنتی برای کسب و کار خود طراحی می کنید سعی کنیدجلوه های بصری آن را به خوبی مورد توجه قرار دهید. بررسی کنید که آیا متن شما در پس زمینه ای که انتخاب کرده اید قابل خواندن است یا خیر؟

از رنگهایی صحیحی که در وب کارایی دارند برای متون و پس زمینه های خود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطالب این سایت را در مورد رنگها در وب مطالعه کنید: http://www.lynda.com/hexh.html

· در مورد چگونگی به کار گیری جلوه های گرافیکی در سایت خود تصمیم گیری کنید. هرگز بازدیدکننده سایت را با به کار بردن جلوه های گرافیکی سنگین سردرگم نکنید و سرعت بارگذاری سایت خود را با این کار کاهش ندهید. جلوه های گرافیکی حجیمی که اهداف کوچکی را از طریق آنها دنبال می کنید.

· با دقت تمام امکانات و مطالبی را که قصد دارید در وب سایت خود قرار دهید انتخاب کنید و کارایی هر یک را در راه ارائه پیام اصلی سایت بررسی کنید.

· نسبت به زمان بارگذاری سایت خود در مرورگر بازدیدکنندگان آگاه باشید. حجم فایل های گرافیکی خود را کاهش دهید. سعی کنید مجموع حجم هر صفحه از وب سایت شما با در نظر گرفتن متون، تصاویر و... در حدود ۵۰-۶۰ کیلو بایت باشد. برخی ار بازدیدکنندگان در صورت طولانی شدن زمان بارگذاری صفحه آن را رها خواهند کرد.

· دو نمونه از معمول ترین فرم های تصاویر گرافیکی "gif"،"jpg" طبق یک قانون کلی از فرمتJpg برای عکس های بزرگ خبری و... استفاده می شود و از فرمتgif برای عکس های ساده کوچک

· توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان با استفاده از مرورگر ها و سیستم عامل های مختلفی از وب سایت شما دیدن می کنند. بنا برا این ممکن است دچار مشکلاتی شوند. سعی کنید قبل از ارسال سایت طراحی شده آن را با حداکثر تطابق قابل استفاده برای کلیه کارابران اینترنت قرار دهید.

۲- محتوا

بازدیدکنندگان به خاطر آنچه شما می گویید، آنچه به او نشان می دهید و چگونگی معرفی کالایی که ارائه کرده اید برای دیدن سایت شما وقت می گذارند.

به بازدید کنندگانتان دلیلی بدهید تا آنها در سایت شما به گشت و گذار بپردازند. به انها محتوا بدهید.

· شما چه چیزی ارائه می کنید که دیگران ندارند؟

· دلیل اینکه شما تنها کسی هستید که از اطلاعات خاصی بهره می برید چیست؟

· آیا شما اطلاعات ارزشمند و به روز شده ای را در اختیار قرار می دهید؟

· از نظر املایی و انشایی محتوای سایت شما دقیق و درست است؟

محتوای سایتی لذت بخش است که یا حاوی اطلاعات باشد و یا سرگرمی های خاصی در آن وجو داشته باشد.

محتوا می تواند شامل متن، عکس، صدا، بازی، مطالعات، مباحثات و.... باشد. اگر وب سایت شما حاوی اطلاعات و یا امکانات مورد علاقه بازدیدکنندگان نباشد به راحتی باید گفت که اسم آنچه که الان برروی وب سایت شماست نمی توان محتوا نامید.

تصور می کنیم که شما به هر طریقی محتوای سایت خود را تامین کرده اید اما پیش از ارسال آنها به وب به سوالات زیر پاسخ دهید.

آیا فایل های صوتی درست کار می کنند؟


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.