چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
برقراری نظم ترافیکی به کدام قیمت
مدتی است در راستای مباحث آلودگی هوا و عدم توجه رانندگان خودروهای شخصی برای تردد و ورود به مناطق محدوده طرح زوج و فرد و یا ترافیک شاهد قدرت نمایی نیروی انتظامی در خیابانها هستیم ، به انگیزه نظم ولی به کدام قیمت ؟
نیروی انتظامی در رویکرد جدید خود چند سال قبل با جداسازی نیروهای خود در حوزه راهنمایی و رانندگی و ترافیک با تشکیل پلیس راه و پلیس راهور و کنترل نا محسوس و پلیس بزرگراه نشان داد که رویکرد جدیدی را در حوزه تخصصی کردن نیروهای خود تعقیب میکند ،رویکردی که هم قابل دفاع بود و هم مورد تقدیر مردم قرار گرفت . اما مدتی است که پس از طرح مباحثی در خصوص آلودگی هوا و ترافیک سنگین تهران شاهد حضور نیروی انتظامی با چهرهای متفاوت در عرصه ترافیک و خیابانها هستیم ، نیروهایی با رنگ لباس متفاوت ، بعضا یا هیبت متفاوت ، با اسلحه ، باتوم ، دستبند ، گاز و اسپری و دستبند به کمر ! آنهم برای کنترل ترافیک ! و اقداماتی نظیر قفل زدن به چرخ خودروها در معابر ،که البته خود اینکار در مبادی مربوطه منجر به ایجاد سد معبر و ترافیک میشود . در اینخصوص برخی نکات قابل تامل است :
۱) شان و کرامت انسانی مردم در این طرح در کجا رعایت میشود ؟ آیا تخلف عده ای باید سبب شود که نیروی انتظامی مانور قدرت داده و با هیبتی هراس آور در عرصه ها ظاهر شود ؟ این امر در حالی است که در بسیاری کشورها ی جهان جز در موارد خاص نیروی پلیس در انظار مردم ظاهر نمیشود . براستی آیا نیروی انتظامی به این نکته اندیشیده است که چرا مردم باید تاوان تخلف عده ای را داده و به حیثیت آنها خدشه وارد شود ؟ توجه به برخی از فرازهای قانون اساسی لازم است :
ـ جمهوری اسلامی ایران ، نظامی است بر پایه ایمان به :...۲ـ کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا ( اصل ۲ قانون اساسی )
ـ جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم ،همه امکانات خود را برای امور زیر بکار برد :
۱) ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی.
۲) بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسائل دیگر ....۷- تامین آزادیهای اساسی و اجتماعی در حدود قانون...۱۵- توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون بین همه مردم ...( اصل ۳ قانون اساسی )
براستی آیا مطالعه ای انجام شده که اینگونه رفتار نیروی انتظامی چقدر منجر به احساس هتک حیثیت افراد میشود . در نظر بگیرید زمانی که در یکی از خیابانها و در حاشیه آن قصد توقف دارید که حداکثر مامور پلیس میتواند شما را جریمه کرده و یا به فرض در جاهایی که تابلو نصب نموده در صورت توقف اتومبیل شما را با جرثقیل حمل کند ،ولی شما در حال توقف با ماموری با لباس ویژه و انواع سلاحها روبرو شوید که شما را منع از توقف کند و بدون برگه جریمه ای فقط با اتکا بر لوازمی که در اختیار دارد احساسی به شما دست دهد که اینجا جای توقف نیست و یا در همان حال توقف صدای بلندگوی اتومبیل پلیسی با تندی بسیار در لحن گفتار به ما دستور حرکت دهد ،چه احساسی باید به مردم دست دهد ؟ آیا واقعا این نوع رفتار برای بینندگان و شنوندگان به احساس امنیت عمومی می انجامد و یا احساس ایجاد نظم ؟! بنظر میرسد در این موارد شائبه جدی وجود دارد آیا پلیس حق دارد با مردم چنین رفتارکند ؟ پلیسی که برای توقف در حاشیه خیابان با تابلوی توقف ممنوع حداکثر میتواند جریمه کند آیا حق دارد با ایجاد رعب و هراس از آنان اجرای قانون را مطالبه کند ؟ براستی این اختیارات ویژه از کجا نشات گرفته است ؟ زمانی که تیمسار مرتضوی به عنوان اولین فردی که بعنوان فرمانده راهنمایی و رانندگی تلاشهای خود را برای ایجاد نظم در شهرها آغاز کرد که یادش بخیر و خدایش به سلامت دارد و هر آنچه امروز می بینیم تداوم زحمات اوست و البته شاید در ایجاد نظم اجتماعی عقبتر هم رفته باشیم ، ولی او که ماموران راهنمایی را در خیابانها به خط کرد و برگه جریمه دست آنها داد با اعتراض فراوان روبرو شد که طبق ضوابط راهنمایی و رانندگی فقط افسران پلیس حق جریمه دارند و نه وظیفه ها و ... و او مجبور شد از طرح خود عقب بنشیند ولی معلوم نیست با حضور اینهمه پلیس مسلح و دست بند به دست و با هیبتهای خاص چرا مردم نباید حق اعتراض داشته باشند که به کرامت و شان انسانی آنها اهانت میشود ؟! و آیا قوه قضائیه در مقام دفاع از حقوق عامه مردم در باره این رفتارها نباید وظیفهای را برای خود تعریف کند ؟
۳) بر اساس قانون نیروی انتظامی مقرر شده که این نیرو وظیفه استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی را برعهده دارد ( بند ۱ ماده ۴ قانون نیروی انتظامی ) و در همین راستا وظیفه دارد که اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزیع و حفظ حریم راههای کشور را بر عهده داشته باشد ( بند ۱۲ ماده ۴ همان قانون ) ولی آیا اجرای این مسئولیت در کنار مسئولیت سایر افراد نیست ؟ آیا نیروی انتظامی که در چند سال اخیر برای گسترش آگاهی مردم تلاش خوبی از خود نشان داده است گمان میکند واقعا به وظیفه خود در اطلاع رسانی عمومی و افزایش آگاهی مردم به نحو کامل عمل نموده است ؟آیا دستگاههای مربوطه در کشور در ایفای وظایف قانونی خود برای حفظ محیط زیست و کنترل آلودگی هوا اقدام نموده اند ؟ آیا تمام دستگاههای مربوطه در کنترل ترافیک و کاهش بار ترافیک وظایف قانونی خود را درست عمل نموده اند که اکنون با این نوع رفتار قاهرانه از مردم اجرای مقررات را مطالبه میکنند ؟ کسی تا کنون سوال کرده که ایجاد سهمیه ۱۲۰ لیتری بنزین اعطای حقی به شهروندان است که بر اساس آن باید بتواند این بنزین را مصرف کند و اگر با ماشین خود بیرون نیاید امکان دارد این احساس به او دست دهد که از اعمال حقوق قانونی خود منع شده ؟!
۴) ماموران نیروی انتظامی در مقام ضابطین قوه قضائیه در اجرای نظم و تامین عدالت و دفاع از قانون باید خود نیز تحت نظارت مردم باشند . اعطای این نوع اختیارات گسترده حتی به پلیس راهنمایی و رانندگی برای منع مردم از تردد و یا توقف ، تفسیری موسع از اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی است که گسترش آن معلوم نیست با حقوق عمومی مردم انطباقی داشته باشد .اعطای اختیاری از منع تردد ،دستور ، توقیف خودرو حتی در وسط جاده و اعزام اجباری به پارکینگ آنهم با وضعیتی که به لحاظ نوع حمل آنها و یا نحوه نگاهداری در پارکینگ میتواند به خساراتی به اتومبیلهای مردم بیانجامد که خود تضییع حقوق عامه است و نه تامین آن.
۵) از سوی دیگر با رویکرد تخصصی نیروی انتظامی معلوم نیست چرا مجددا از پلیس راهور به نیروهای عادی پلیس برگشته ایم و حضور این افراد که باید وظایف دیگری داشته باشند را شاهد هستیم . جالب اینجاست که در سال ۱۳۷۹با تصویب مجلس اداره راهنمایی و رانندگی تهران طی مصوبه ای بطور مستقل برسمیت شناخته شد و مجری سیاستهای شهرداری گشت و بطور استثنایی اجازه داده شد که طبق تبصره ۲ الحاقی به ماده ۴ در امور امنیت شهری با نیروی انتظامی همکاری کند :
ـ تبصره ۲ - اداره راهنمائی و رانندگی شهر تهران عنداللزوم در زمینه برقراری امنیت برابر با ابلاغیههای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) انجام وظیفه مینماید.
ولی هم اکنون ظاهرا در اجرای همکاریهای متقابل باید از سایر نیروهای انتظامی در اداره راهنمایی و رانندگی تهران بهره برد! البته بماند اینکه با تصویب این قانون شائبه مغایرت قانونی اقدامات انجام شده در استفاده از سیار نیروهای پلیس در امور راهنمایی و رانندگی هم به ذهن متبادر میشود .
توجه به این نکته ضروری است که حضور پر رنگ نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی و اجرای تکالیف قانونی در حوزه اختیارات قانونی و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی محل هیچگونه خدشه ای نیست ، ولی اجرای مقررات باید با رعایت حیثیت مردم و شان و کرامت انسانی آنها و بدون احساس نا امنی ناشی از رفتارهایی باشد که حتی در قالب پوشش نیروی انتظامی میتواند به ایجاد رعب وهراس بیانجامد.
دکتر سیدبهزاد پورسید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست