پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

کارگاه نشانه - معناشناسی ادبیات



      کارگاه نشانه - معناشناسی ادبیات
گروه اخبار

طرح کارگاه: تولید و دریافت معنا در گفتمان های ادبی تابع چه فرآیندی است ؟ در این کارگاه سعی خواهیم نمود با استفاده از رویکرد نشانه- معناشناختی نشان دهیم چگونه گفتمان‌های ادبی با بکارگیری راهبردهایی کنشی، ارزشی، تعاملی، تنشی، پدیدارشناختی، عاطفی، اتیک و زیبایی‌شناختی جریان تولید معنا را شکل می‌دهند. هیچ معنایی از قبل موجود نیست و هیچ متنی معنا را از قبل به اتمام نرسانده است. معنا در جریان فرآیند گفتمانی که گفته‌خوان نیز در آن شریک است شکل گرفته و توسعه می‌یابد. به همین دلیل است که نشانه‌های متنی همواره در چالش، تعامل، هم‌آمیختگی، نفی، ایجاب، سبقت، پذیرش و یا رد نشانه‌های‌ دیگر قرار داشته و به این ترتیب در توسعة فرآیند معنا شریک هستند.
هدف کارگاه : تسلط به روش  و  الگوی مطالعه علمی گفتمان‌های ادبی با تکیه بر رویکرد نشانه- معناشناختی
جلسه اول :
-    مقدمه، طرح مساله، ارایه پرسش‌های اصلی در راستای بکارگیری الگوی تحلیل نشانه –معناشناختی
-    گفتمان و گفتمان ادبی
-    کنش، شوِش و ارزش
جلسه دوم
-    نظام گفتمانی تجویزی کنشی
-    نظام گفتمانی القایی
-    کارکرد تعاملی گفتمان ادبی
جلسه سوم
-    الگوی تنشی تحلیل گفتمان
-    نظام گفتمانی تنشی
-    جابجایی الگوی کلاسیک
-    جایگاه ارزش در نظام تنشی
جلسه چهارم
-    الگوی نظام گفتمانی رخدادی
-    نقش فرآیند حسی- ادراکی
-    کارکرد زیبایی‌شناختی
-    آنِ گفتمانی و حضور عاطفی
جلسه پنجم
-    الگوی نظام گفتمانی مبتنی بر تصادف
-    وجه کنشی و تنشی تصادف
-    الگوی نظام گفتمانی اتیک
-    اتیک و ارزش
-    اتیک و ایده‌آل گرایی
-    اتیک و استعلا

مدرس : حمید رضا شعیری
شروع دوره : 16 آبانماه 1391  ساعت : 17 تا 18.30
مکان : میدان آرژانتین، خیابان شهید احمد قیصر (بخارست)، خیابان دوازدهم، شماره 3
تلفن : 88504616
تعداد جلسات : پنج جلسه

 



دکتر حمید رضا شعیری دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، عضو موسس و مدی