شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
بُعد مولفه ی نشانه ای
مفهوم عموما پذیرفته شده ی پایان بندی یک متن ادبی و مخصوصا متن شعری، به نظر میرسد که یکی ازابعاد سازنده اش را پنهان کرده است، بعدی که گشایشی است به "دنیای بیرون" و رابطه اش با "جهانی" است. چرا که این گشایش جز کارکرد شعری زبان را برای از سرگرفتن اصطلاحات یاکوبسون(Jakobson) به کار نمی برد، البته به استثنای هر بازگشتی به کارکرد مرجعی آن. اما آیا مفهوم، در بازی روابط درونی ای که ...
مفهوم عموما پذیرفته شده ی پایان بندی یک متن ادبی و مخصوصا متن شعری، به نظر میرسد که یکی ازابعاد سازنده اش را پنهان کرده است، بعدی که گشایشی است به "دنیای بیرون" و رابطه اش با "جهانی" است. چرا که این گشایش جز کارکرد شعری زبان را برای از سرگرفتن اصطلاحات یاکوبسون(Jakobson) به کار نمی برد، البته به استثنای هر بازگشتی به کارکرد مرجعی آن. اما آیا مفهوم، در بازی روابط درونی ای که
صورت و معنی را دل مجموعه ای بسته از خودش جمع میکند، کاملا ساده شدنی است؟ همچنین آیا مفهوم، جریانی نیست که به وسیله ی آن نشانه به سمت چیزی غیر از خودش هدایت شود، به سمت هدف گیری اش؟ در این فرضیه، خوانا به چیزی مثل قابل رویت ارجاع داده میشود. پیشنهاد میکنیم دستورالعمل شاعرانه را جدی بگیرید، دستورالعملی که برپایه ی آن شعر، با پرسش از ما درباره ی نقشی که مولفه های نشانه ای در آن ایفا میکنند، ما را به دیدن دعوت میکند. به عنوان مثال ازاستفاده ای که رمبو(Rimbaud) درکتاب روشنایی ها از ضمایراشاره میکند، میتوان استفاده کرد و ما می پرسیم که آیا برای شاعر، نوشتن، در چهارچوبی که باید مشخص کرد، در عین حال هم گفتن و هم نشان دادن نیست؟ چرا که طرح مسأله ی مؤلفه، طرح مسأله ی سخن را هم در برمیگیرد، آنچه که ما را در ابتدا لحظه ای متوقف میکند. در واقع پیش فرض نظریه ای پایان بندی متن پیشنهاد میدهد که متن، یک سیستمِ مستقلِ قابل قیاس باشد با متنِ زبان. اما آیا این همگون سازی قانونی است؟ بیهوده نیست آنچه را که یک عملِ سخن باقی مانده بر پایه ی مدل زبان در نظر بگیریم؟ از طرفی این فراموشی جنبه ی استدلالیِ متن و مخصوصا شعر، جنبه ای که آنالیزهایمان را به آن محدود میکنیم، به عنوان نتیجه موقتا کنار گذاشتن روابطش را با بیرون، با خارجِ متن در پی دارد. در واقع این تنها در کلام است، در فرآیند سخن است که زبان رو به دنیایی گشوده میشود. در این دنیای جدید گفتن در نقش دیدن مستقر میشود. هرسخنی، به یک افق دید متصل میشود؛ همانطور که لیوتار(Lyotard) مینویسد، " آنچه که تجربه ی گفتاری مان اجازه نمیدهد بپذیریم این است که هر سخنی در جهت چیزی برای عمل کردن به حرکت درمی آید و این که سخن، ناقص و باز است، کمی مانند حوزه ی دیداری جزیی و محدود و ممتد در راستای یک افق است."[1] این هدف گیریِ خاص هر سخن، تعریف زبان را به عنوان سیستم خودکفا و محصور در معنی زیر سؤال میبرد. لییوتَر ادامه میدهد، " چه طور از این خاصیت تقریبا دیداریِ صحبت کردن، از این شی ای که اصولا محصور و بسته است در خودش در کلیّتی کافی، متوجه شویم که سیستم زبان چیست؟ اگر در فعلیت بخشیِ استدلالی اش زبان این چنین گشوده شود، چنین است که حتی در دلِ سیستمی که آن را میسازد، روزنه هایی وارد میشوند که به وسیله ی آنها این گشایش میتواند حاصل شود: این به کلماتی که معنی ای جز ارجاع دادن به یک موقعیتِ کلامی ندارند مربوط است و اینکه بنونیست(Benvéniste) آنها را «نشانه گر»[2]می نامد. به وسیله ی این نشانه گرها، سخن به درون زبان راه می یابد و به وسیله ی آنها سیستم زبان روی افقی از سخن گشوده میشود. اشاره به اهمیت این کلمات در شعراین است که آنها رسالتِ کلامیِ شعر را احیا میکنند و در نتیجه تلاش برای اینکه چه طور این شعر به سمت چیز دیگری و همچنین کس دیگری غید از خودش هدایت میشود: چرا که صحبت کردن، گفتن چیزی به کسی است. افق شعر، در عین حال یک «جهان» و یک «مخاطب» است.
2. Discours, Figure (درادامه عنوان این کتاب را به اختصا رِDF می نامیم )
3.Benvéniste, Problèmes de linguistique générale, I , la nature des pronoms ( NP).
برای خواندن کل متن روی پیوست کلیک کنید.
پیوست | اندازه |
---|---|
23480.pdf | 336.05 KB |
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیستان و بلوچستان چین دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی نیکا شاکرمی رهبر انقلاب معلمان رسانه
سیل هواشناسی ایران تهران آتش سوزی باران هلال احمر سازمان هواشناسی اصفهان روز معلم شهرداری تهران پلیس
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار تورم مسکن قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان سهام عدالت دلار ایران خودرو بانک مرکزی
صدا و سیما مهران غفوریان تلویزیون ساواک صداوسیما سریال موسیقی سینمای ایران دفاع مقدس رضا عطاران
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین غزه آمریکا ترکیه روسیه حماس اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان جواد نکونام علی خطیر باشگاه استقلال بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اپل ناسا گوگل صاعقه عکاسی تماس تصویری تلفن همراه
کبد چرب فشار خون