چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مقالات قدیمی: یک قرن آفیش (1351)
سالیان درازی است که «آفیش» به عنوان جزئی از تزئینات زندگی ما به شمار میآید. در خیابان، در اماکن عمومی چون مترو و بالاخره اینجا و آنجا حضور دارد. رنگ و فرم آفیشها خواه و ناخواه در حافظهمان نقش میبندد و در اصل، نقش اساسی آفیش آن است که هر چه سریعتر چیزی را که وظیفهی عرضهاش را بر عهده دارد به ما بشناساند.
ببیننده هرگز آنچنان که به سراغ یک تابلوی نقاشی میرود به یک آفیش نزدیک نمیشود. به عبارت دیگر «آفیش» نقش «فعال»تری دارد و در وهلهی اول، اوست که توجه ما را جلب میکند. برخورد با آفیش معمولاً در زمانی بسیار کوتاه یعنی در یک «نگاه» انجام میشود. اما در همین زمان کوتاه باید آنچنان تأثیری داشته باشد که در میان تصاویری که از راه چشم در ذهن نقش میبندد، جایی برتر بیابد.
آفیش باید خالی از زیادهگویی و اطناب باشد و باید هدفی را که در آن مستتر است، در سریعترین شکل ممکن القا کند. هنر آفیش هنر «سادگی» است و نمیتواند و نباید در ذهن اثری دراز مدت داشته باشد. اما باید به محض اینکه به چشم آمد، در ذهن نقش ببندد و وظیفهی خود را دنبال کند، یعنی تمایلی را در ما ارضا نماید و بر اساس تداعی معانی، ما را به انجام عملی که در اندیشهی آن هستیم، وادار نماید.
یک مورد بسیار ساده، مورد آفیشهایی است که بین دو جنگ بر در سربازخانهها، (در فرانسه) نصب شده بود و نقش آن تشویق جوانان به خدمت در گروههای اعزامی به مستعمرات بود. این آفیشها، در کمال ایجاز و تلخیص، در یک تصویر، سرزمینهای دوردست پر آفتاب را نشان میداد و خوشیهای سفری رویایی را به ذهن نظامیان القا میکرد و نیز آفیشهایی را میتوان مثال آورد که «ساوینیاک» (Savaignac) طرح میکرد. او با نشان دادن شخصی در حال تحمل رنج و دردی عظیم، محصول دارویی را تبلیغ میکرد و تأثیر بسیاری بر جای میگذارد.
در نمایشگاه بسیار خوب آفیش که در کتابخانهی ملی در حال حاضر دایر است، سادگی، سرعت، تأثیربخشی و جلب نظر و نیز تأثیرات ذهنی را طی تاریخ «صد ساله»ی آفیش میتوان مشاهده نمود. «صد سال آفیش در جهان» عنوان این نمایشگاه است، که خود ادعایی است بزرگ، چه جهان بسیار وسیع است. نمونههایی از آفیشهای آمریکایی و اروپایی طی صد سال اخیر به نمایش گذارده شده که در عین حال نشان دهندهی گردش قدرت نیز هست.
زندگی آفیش با طرحی که «مانه» (Manet) برای کتابی از «شان فلوری» به نام «گربهها» تهیه کرده بود، آغاز میشود. در اصل این آفیش را برای نصب روی دیوارها، و در خیابان در نظر گرفته نشده، بلکه برای نمایش در کتابفروشیها پیشبینی شده بود. از آن سال تا سال 1900 دورهای بزرگ برای زمدگی آفیش در فرانسه است. دورهای که طی آن نقاشان و طراحانی چون «بونار» (Bonard) - با آفیش مشهورش به نام «شامپانی فرانسه» - و نیز «دومیه» (Doumier)، «اشتاینبن» (Steinben)، «موریس دنی» (Maurice Denis)، بالاخره «کاریر» (Cariére) شکوفا میشوند. البته باید در نظر داشت که «شره» (Cheret) اولین کسی بود که با درک اهمیت حرکت و بازی «آرابسک»ها به منظور جلب بینایی، در تکامل آفیش نقشی اساسی ایفا کرد و نیز «تولوز لوترک» (Toulouse Lautrec). وی نیز در این کار استاد توانایی بود و خیلی زود به تأثیر عمیق آفیش پی برد.
نقاشانی چون «دادلی هاردی» (Dudly Hardly)، در انگلیس، باعث شکوفایی آفیش شدهاند، وی مدیون فرانسه است زیرا بسیار تحت تأثیر «اوبری برد» (Aubery Beard) بود که در سن 26 سالگی بدرود زندگی گفت، «بن نیکولسون» (Ben Nicolson) نیز اصالت کارش را مدیون اوست.
در این دوره، آفیشهای آلمانی، به دلیل تأثیر زیاد بر بیننده، توجه ما را به سوی خود معطوف میدارد. کم کم تقاضای آفیش افزایش یافت و یک گروه هنرمند متخصص در این زمینه بهوجود آمد. بین دو جنگ هنرمندانی چون «لوپو» (Loupot)، «کاساندر» (Cassandre)، «ژان کارلو» (Jean Carlu)، و «پل کولن» (Paul Colin) در آفیشسازی تخصص یافته و به این کار پرداختهاند، اما در کنار این گروه متخصص، نقاشانی مانند «اوتریلو» (Utrillo)، «والادون» (Valadaon)، «وان دونگن» (Van Dongen) نیز برای تبلیغات کار کردهاند و یا حتی پس از جنگ دوم افرادی چون: شاگال، میرو، براک، پیکاسو، ماتیس، دالی و ماتیو، در کنار آفیش سازان حرفهای چون «ویلمو» و «ساوینیاک» به این کار پرداختهاند.
*
در حال حاضر تکنیک در حال تغییرات دایمی است و عکاسی و مونتاژ به مبارزه با «گرافیسم» برخاستهاند.
در نمایشگاه فعلی (در پاریس) دید ما محدود است، اما در مورد تاریخ تکامل آفیش اطلاعاتی گسترده به دست میآوریم. حضور کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، بلژیک، چکسلواکی، آلمان، اتحاد جماهیر شوروی، و هر کدام با رنگ و بوی خاص و خصوصیات فردی مستقل، به ما اجازهی مقایسه میدهد. هدف در همه جا یکی است و پاسخها مختلف.
نقاشی پس از پیدایش موج هنر تجریدی و «مد»هایی که به محض تولد کمال و پختکی مییابند، در همه جا یکسان شده است. اما در عین حال شاید در همینجاست که نبوغ خاص هر ملت جلوهگری میکند.
اطلاعات مقاله:
ماهنامه فرهنگی - هنری رودکی - شماره هفتم - فروردین ماه 1351 - صفحه 11
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست