چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
اوتار، گذار از انسانیت
این سئوال که "آیا به راستی مسیری که انسان در پیشگرفته به سوی سعادت اوست؟" موضوع جدیدی نیست. بیاعتمادی به قابلیت دستاوردهای بشری در سعادتمند کردنش و وجود رویکردی انتقادی به اندیشه پیشرفت، بسیار مطرح شده است. فیلم اوتار هم میتواند روایت دیگری از این مسئله باشد. انسان در اثر مواجهه با دستاوردهایش و نتایج خواسته و ناخواسته آنها، به مسیری که طی کرده و آنچه به دست آورده شک میکند و همین شک، سرچشمه اندیشه بازگشت است. آنچه روسو آن را "وحشی نجیب" میخواند نیز نمونهای از همین تمایل به بازگشت است. اما آنچه اوتار را از این رویکرد متمایز میکند نه بازگشت، که گذار از انسان و انسانیت است. اوتار با رویکرد و زبانی انتقادی و کنایهآمیز، انسان و انسانیت ساخته او را مخاطب قرارمیدهد. اوتار را که محصول سال 2009 جیمز کامرون و جان لاندو است در گروه فیلمهای علمی - تخیلی هالیوود قرار میدهند. داستان فیلم، روایتی از آینده انسان است، آیندهای که انسان پس از تخریب سیاره زادگاهش، برای کسب سود بیشتر در فضا سرگردان است و در همین راستا در سیاره پاندورا (Pandora) با ساکنان آنجا، ناویها (Na'vi) مواجه شده است. این مقاله با رویکردی نشانهشناختی به بازخوانی فیلم اوتار میپردازد.
***
پاندورا، سیارهای است که در اولین برخوردش با مخاطب، زمین را برای او تداعی میکند. سیارهای که از لابهلای ابرهای سفیدش میتوان آبها و خشکیها را دید؛ سیارهای با تنوع زیستی بالا و طبیعتی بکر. اما آنچه توجه انسان را در پاندورا به خود جلب میکند آبتینیوم (Unobtanium) است؛ مادهای معدنی که برای شرکت تجاری حامی پروژه پاندورا بسیار ارزشمند است. انسانها برای استخراج این معدن، ناگزیر از برخورد با ناویها هستند چرا که این معادن دقیقا در محل زندگی و مکانهای مقدس این بومیان جای دارند. اوتار از خلال این تقابل انسان و ناویها به نقد انسان میپردازد. کوچک بودن انسان در برابر ناویها سطحیترین نشانه رویکرد دستاندرکاران اوتار در مورد انسان است اما آنها در نمادین کردن ضعفهای انسان به همین نکته اکتفا نمیکنند. حواس ناویها از هر جهت از انسان قویتر است. تاکیدی که بر اندازه و نیز فرم گوشها، بینی و چشمهای ناویها شده کاملا این موضوع را آشکار میکند. اما نقطه اوج این نمادپردازی در داشتن یک عضو ارتباطی برای ناویهاست. یک ناوی برای ارتباط با اسبش به او افسار نمیزند بلکه با این عضو ارتباطیش با او حرف میزند. این عضو، امکان ارتباط با حیوانات، گیاهان و کل طبیعت را برای آنها فراهم میآورد اما انسان فاقد آن است. در حقیقت از خلال این نمادپردازیها اوتار نقاط ضعف انسان را به رخش میکشد. انسانی که نمیتواند درست ببیند، بشنود و حس کند. انسانی که نمیتواند با طبیعت ارتباط برقرار کند و از همین رو کوچک است.
اوتار در نقد انسان از اشارههای تاریخی و نشانههای بسیاری استفاده میکند. این فیلم، شباهتهای متعددی را میان ناویها و بومیان آمریکا به تصویر کشیده است. لباس، آرایش، رنگ پوست متفاوت با مهاجمان، جویندگان طلا/آبتینیوم و حتی چگونگی درگیری نظامی انسانها با ناویها همگی یادآور بومیان آمریکا هستند. فرهنگ ناوی نیز برداشتهای متعددی از فرهنگهای بومیان آمریکا دارد از جمله وجود مراسم گذار، اعتقاد به روح طبیعت، ارتباط ویژه آنها با طبیعت، چگونگی کشتن حیوانات و شکار، وجود توتمها و نام قبایل. اوتار تمامی این شباهتها را به کار میگیرد تا چهره دیگر پیشرفت و هزینههایی را که فرهنگ انسان برای آن پرداخته به مخاطبش یادآوری کند؛ در عین حال با توصیف آینده انسان و آنچه حاصل اندیشه پیشرفت است به او درباره جنگافروزیش و تخریب طبیعت هشدار میدهد.
مسئله دیگری که اوتار مطرح میکند، چالش همیشگی علم یا در معنایی عامتر دانش است. چالشی که از یک سو علم را ابزار تسلط انسان بر محیطش معرفی میکند اما از سوی دیگر دانستن، مسئولیتی میآورد که با خواسته اول در تعارض است. در پاندورا انسانها به واسطه علم، به تولید کالبدی ناویها برای خود اقدام کردهاند که اوتار (Avatar) نامیده میشود. اوتارها برای شناخت ناویها، کسب اطلاعات و ارتباط با آنها برای استخراج آبتینیوم طراحی شدهاند. جیک سالی (Jake Sully)، شخصیت اصلی فیلم که یک سرباز آمریکایی است پس از مرگ برادرش جایگزین او میشود تا در گروه پژوهشی پاندورا فعالیت کند اما از آنجا که دانش او را ندارد تنها میتواند یک سرباز باشد. جیک در اولین ماموریت گروه و پس از درگیری با حیوانات و از دست دادن سلاحش در جنگل گم میشود. اینجا نقطه آغاز حرکت او از فرهنگ به سمت طبیعت است و یا شاید از فرهنگ انسانی به فرهنگ ناویایی. او که پیش از این هیچ آموزشی ندیده به واسطه بروز نشانههایی، در قبیله ناویها پذیرفته میشود و توسط نیتیری(Neytiri)، دختر رئیس قبیله مورد آموزش قرار میگیرد تا طبیعت پاندورا را بشناسد، بشنود و با آن حرف بزند و این امر باعث میشود جایگاه او به یک پژوهشگر فرهنگ ناوی ارتقاء یابد. شرکت حامی پروژه که از تعامل با ناویها ناامید شده به آنها حمله میکند و اینجاست که جیک با این چالش روبرو میشود.
شخصیت جیک تمامی این چالشها را تجربه میکند و فیلم، تمامی آنها را بصورت نمادین بیان میکند. آگاهی جیک از توانمندی کالبد ناویاییش در برابر ضعف کالبد انسانیش با معلولیت کالبد انسانی او به خوبی در فیلم پرداخته شده است. حضور جیک در صحنه حمله انسانها به ناویها و درک تجربه مورد تهاجم قرارگرفتن از سوی انسانهای تا دندان مسلح به ناویهایی که با تیر و کمان از خود دفاع میکنند، علاقه او به فرهنگ ناویها و نیز عشق او به دختر رئیس قبیله، او و البته مخاطب را برای انتخابی میان انسانها و ناویها آماده میکند که جیک، ناوی شدن را انتخاب کرده و از کالبد انسانیش خداحافظی میکند و در قالب کالبد ناویاییش به حیات ادامه میدهد. انتخاب جیک نه به معنای نفی انسانیت که به معنای درک وجود مفهومی ورای آن است. در نهایت، اوتار در صحنه نهایی خود مخاطب را با این سئوال تنها میگذارد که آیا کالبد ناویایی جیک، اوتار او بود یا کالبد انسانیش؟
***
انسان طی دو سده اخیر چندین گذار را در مواجهه با خود تجربه کرده و یا دست کم تمایل به تجربه آن داشته است؛ گذار از اروپا محوری (Eurocentrism)، گذار از قوم محوری (Ethnocentrism) و امروز در اوتار گذار از انسان محوری (Anthropocentrism) مطرح میشود. اوتار با به تصویر کشیده آینده انسان که به سمت برهم زدن تعادل محیط زیست اوست، دستاوردهای انسانیت را به چالش میکشد: آیا فرهنگ انسانی و مشخصا فرهنگ مدرن یک امر مقدس است؟ تا چه حد با تکیه بر دستاوردهای فرهنگی و تکنولوژیک میتوان به تخریب طبیعت پرداخت؟ صحنه خروج آسمانیها (نامی که ناویها بر انسانها نهادهاند) از پاندورا پس از شکست از ناویها و طبیعت آن، سرنوشت مختومی است که انسان را تهدید میکند. اوتار تنها راه پرهیز از این سرنوشت را درک طبیعت و گذار از انسانمحوری میداند. گذاری که در اوتار، جیک در صحنه آخر تجربهاش میکند.
این مطلب ابتدا در ماهنامه سپیده دانایی منتشر شده و برای تجدید انتشار به سایت انسان شناسی و فرهنگ ارائه شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست