شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
موانع نشانه شناختی گفتوگوی تمدنها
موانع نشانه شناختی گفتوگوی تمدنها،، جهانگیر معینی علمداری / نشر هرمس و مرکز بینالمللی گفتوگوی تمدنها1380/ نشر هرمس
مسئله این نیست که جهان به تمدنهای گوناگون تقسیم شدهاست، زیرا چنین تمدن هایی واقعا وجود دارند. مسئله این است که این تقسیم بندیها برجسته شوند و دستاویز رقابتهای تعرض آمیز قرار گیرند.
این اثر مسئله خود را در ابتدا این گونه مطرح میکند: مسئله اساسی در تعیین «مقیاس» است، زیرا انسانها به طور خودآگاه و ناخودآگاه بر مبنای مقیاسهای خود به شناخت پیرامون خود منجر میشوند؛ در این جا پرسش میتواند چنین باشد که چه چیزی میتواند به عنوان مقیاس واقع شود؟ رنگ پوست، نژاد، طبقه و ....؟
در سالهای اخیر نیز در حوزههای روابط بینالملل و تمدنها، دو جریان متفاوت شکل گرفت؛ اولی بر «برخورد» و «رویارویی» تمدنها اصرار میورزد؛ و دیگری بر «گفتوگو»؛ در پس نگاهِ نظر نخست، برخورد تمدنها، نوعی رابطه«خود» و «دیگری » دیده میشود که این دو یکدیگر را منفک از یکدیگر میشناسند؛ از طرف دیگر طرفداران این دیدگاه برای حوزههای تمدنی تفاوتهای ذاتی قائل میشوند در این دیدگاه طرفین خود را در برابر یکدیگر قرار میدهند. در مقابل این نظر، گفتوگوی تمدنها قرار میگیرد که تفاوتهای و تنوعهای فرهنگی و تمدنی را به رسمیت میشناسد و با یکدست و همسانی آنان نیز مخالفت میورزد؛ این بینش شرط برقراری ارتباط را نیز تکثر میداند.
با یادآوری موارد اجمالی بالا، کتاب «موانع نشانهشناختی گفتگوی تمدنها»، گفتگوی تمدن ها را راه حلی مناسب برای برون رفت از برخی از بحرانهای دنیای امروز میشناسد و در عین حال سعی دارد موانع و چالشهای پیش رو را گوشزد کند. لذا به بیان ضرورت شناخت موانع پیشرو میپردازد و معتقد است که با شناخت این موانع میتوان، چالشهای پیش رو را بهتر شناخت. این اثر در قالب شش فصل ارائه شدهاست که به طرح مباحثی میپردازد که در آن موانع و چالشهای پیش روی گفتوگوی تمدنها بیان شدهاست. نگاه مسلط اثر، شناخت موانع است و موانعی را مورد توجه خود قرار دادهاست که سیاسی نیستند و کمتر به دولت مردانِ بینالمللی مربوط میشود
در فصل اول با عنوان «نشانه شناسی؛ یک طرح کلی» به بیان برخی از مباحث کلی نشانه شناسی پرداخته شده است.
در فصل دوم با عنوان «شناخت تمدنها» توضیح داده می شود که تمدن و گفت و گو از منظر نشانه شناسی چیست و اینکه تمدن چگونه بر اساس معیارهای نشانه شناسانه شکل میگیرند هویت های مستقلی پیدا می کنند و نظام های نشانه ای خاص خود را پدید میآورند؟
در فصل سوم و چهارم با عناوین «نشانه معنا و گفت و گوی تمدنها» و «ایدئولوژی خاصیت نشانگی و موانع گفت و گوی تمدنها» موانع گفت و گوی تمدنها به بحث گذاشته میشود.
در فصل پنجم و ششم نیز با عناوین «غیریت و تمدن ها» و «نقش فهم ارتباطی در گفت و گوی تمدنها» موضوع بحث شیوه غلبه بر چنین موانعی است.
ایده گفتگوی تمدنها بر مبنای اعتقاد به لزوم برقراری ارتباط بین هویتهای مختلف فرهنگی-تمدنی شکل گرفت. پیش فرض اصلی این ایده آن است که برقراری چنین ارتباطی نه تنها ممکن بلکه ضروری است و به عبارتی بهتر، گریزی از آن نیست؛ و بدین منظور طرفین باید برای تحقق چنین هدفی از محدود نگری اجتناب ورزند. این ایده به دنبال یکسان سازی فکری جهان نیست زیرا تکثر و تنوع فکری و فرهنگی را امری قطعی و لازم برای شکوفایی میشناسد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست