پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا

در پدیدار شناسی روح ِسینمای ایرانی: به بهانه ی سینمای اصلانی(1)



      در پدیدار شناسی روح ِسینمای ایرانی: به بهانه ی سینمای اصلانی(1)
ایرج اسماعیل پور قوچانی

تصویر: اصلانی
می توان مانند خود هگل چنین تحلیل کرد که استخوان با قرار گرفتن در میدان روح به شکل و سمت یک  جمجمه تکامل می یابد, پس روح  خود باید چیزی مانند استخوان یک جمجمه باشد.جمجمه یک قالب استخوانی برای سیالی به نام روح است یعنی همان چیزی که در فارسی به آن روان می گوییم. روح همان آب طربناکی است که از, کاسه ی سر شکل ترابناک خودش را می سازد.
هر رویکرد دیگر به غیر از خود هگل را هم که برای توصیف این جمله انتخاب کنیم باز به پای زیبایی خود این جمله نمی رسیم. خود هگل هم نمی رسد. بعضی جملات این گونه اند. زیبایی این جمله در برابر هم نهادن دو متضاد نیست بلکه در هم نهاد دانستن آنهاست. تفکر متافیزیکی مالوف استخوان را برابرنهاد ِ روح می داند حال یکی دانستن آن ها,  هم ورزش روح است وهم  پرورش جمجمه که خب باز هم یکی است.
 

 

برای خواندن بخش اول این مقاله در زیر کلیک کنید:

 

 

 

پیوستاندازه
14163.doc1.34 MB