دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

دلالت یا تداعی روند شکل‌گیری معنا در موسیقی



      دلالت یا تداعی روند شکل‌گیری معنا در موسیقی
فرهاد ساساني

1- مقدمه
هدف از این پژوهش این است که نشان دهد در متن موسیقایی – موسیقی سازی یا کلامی – معنا عمدتاً از طریق تداعی شکل می‌گیرد. باید یادآور شد با این توصیف، موسیقی محض صرفاً از جنبه‌ی فرازبانی قابل‌بررسی است و ازاین‌رو متن موسیقایی لزوماً در بافتی خاص رخ می‌دهد و جنبه‌ای گفتمانی دارد. همچنین با ارائه‌ی نمونه‌های مختلف نشان داده خواهد شد

1- مقدمه
هدف از این پژوهش این است که نشان دهد در متن موسیقایی – موسیقی سازی یا کلامی – معنا عمدتاً از طریق تداعی شکل می‌گیرد. باید یادآور شد با این توصیف، موسیقی محض صرفاً از جنبه‌ی فرازبانی قابل‌بررسی است و ازاین‌رو متن موسیقایی لزوماً در بافتی خاص رخ می‌دهد و جنبه‌ای گفتمانی دارد. همچنین با ارائه‌ی نمونه‌های مختلف نشان داده خواهد شد

1- مقدمه
هدف از این پژوهش این است که نشان دهد در متن موسیقایی – موسیقی سازی یا کلامی – معنا عمدتاً از طریق تداعی شکل می‌گیرد. باید یادآور شد با این توصیف، موسیقی محض صرفاً از جنبه‌ی فرازبانی قابل‌بررسی است و ازاین‌رو متن موسیقایی لزوماً در بافتی خاص رخ می‌دهد و جنبه‌ای گفتمانی دارد. همچنین با ارائه‌ی نمونه‌های مختلف نشان داده خواهد شدکه دلالت‌گری نیز یا به واسطه‌ی نهادینه‌شدن و به عبارتی “فرهنگی‌شدنِ” گونه یا متنِ موسیقایی خاصی انجام می‌پذیرد، یا نتیجه‌ی همنیشنی وجوه یا لایه‌های متنی دیگری چون کلام، حرکت و تصویر، و یا حتی سازه‌های گفتمانی دیگر، یعنی بافت، آهنگ‌ساز(ان) و مخاطب است. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد معنا در موسیقی به شکل پیوستاری از تداعی تا دلالت ظهور می‌یابد: از تداعیِ تجربه‌های فردی تا تداعی خاطره‌های جمعی (طرح‌واره‌ها) و تا دلالت‌های “فرهنگی‌شده”.  
    پیش از آغاز بحث، خوب است به پرسشی که ممکن است در ادامه در ذهن خواننده شکل گیرد، پاسخ دهم، چون ابتدا به رویکردهای مختلف به معنی در حوزه‌ی زبان خواهم پرداخت. چرا در بحث از معنی در موسیقی، از زبان بیاغازیم و آن را در مقایسه با معنی زبانی بررسی کنیم. پاسخ طبیعی این است که به‌هرحال بحث معنی در مورد زبان سابقه‌ای بس طولانی و گسترده دارد.

 

برای خواندن مقاله در زیر کلیک کنید:

 

پیوستاندازه
5390.doc204 KB