یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
دنیای «نمادهای» مذهبی

نمادهایی که در میان مذاهب دیده میشوند، تنوع و گوناگونی خاصی دارند. نمادها (مذهبی و غیره) دارای معنای خاصی هستند، اما آنها در عین حال پدیده و امر خاصی هم هستند. آنها کلمات، کنشها و یا اشیایی هستند که برای چیز خاصی به کار گرفته میشوند: این نمادها دارای قدرت بوده و حتی ـ از منظر کاربرانشان ـ موثر و مفیدند. اغلب اوقات (ممکن است به خاطر قدرتشان اینگونه باشند که ) آنها به هیچ وجه «نماد» در مفهوم رایج و آشنای آن برای ما محسوب نمیشوند، بلکه از نظر کاربرانشان «واقعی» هستند. به عنوان مثال ویکتور ترنر متوجه شد که مردم ندمبو در باب نمادهایشان به عنوان کوـ سولالاKu- solola صحبت میکنند، که به مفهوم «بازنمایی» نیست، بلکه «آشکارکردن» یا «رویتپذیر کردن» یک حقیقت یا یک قدرت است (48: 1967). به عبارت دیگر برای معتقدان به یک مذهب، نمادها میتوانند «تجلیات» یا «نتایج» یا «بقایای» فعالیتها یا رخدادهای معنوی باشند، یا مجاریای باشند که از خلال آنها موجودات و نیروهای (مذهبی) عمل کنند. میرچا الیاده، محقق بزرگ دینشناسی تطبیقی، این ویژگی را تجلی یا انکشاف امر قدسی heirophany مینامد، این اصطلاح برگفته از واژه Heiros به معنای مقدس و phany به معنای ظهور و تجلی است؛ هرچند این بحث قابل طرح است که ارواح یا امور معنوی میتوانند از خلال سایر ابزارها و اشیا عمل کنند، اما واقعیت «تاریخی» اینست که آنها از خلال این موضوع (یعنی نمادها) عمل کردهاند. بنابراین رابطه میان یک نماد مذهبی و معنا یا قدرت آن، اغلب «اختیاری» نیست، بلکه «تاریخی» و واقعی است.
مفاهیم، موجودات و نیروهای مذهبی در مفهوم رایج آن «حاضر» نیستند، توسط نمادها و اشیای مذهبی وجه جسمی و مادی بدانها داده می شود و در نتیجه مومنان آنها را از خلال این فرآیندها «حاضر» کردهاند. این ماهیتها(ی معنوی) در اشکال خاصی به واقعیت عادی «تبدیل میشوند». برخی از آنها بیانگر اشکال ظهور امر متعالی در امر اجتماعی و طبیعی هستند. انسانها، یعنی موجودات واقعیای که ما هستیم، به چیزهایی برای صحبت کردن با آنها، تمرکز کردن بر آنها، و حتی بدست گرفتن و دستکاری کردن آنها نیاز دارند. نمادها به ما تجربه پیوستهای از امر قدسی میدهند و همچنین نشانههایی از واقعیت امر قدسی به واسطه تأثیراتش در زندگی و دنیای ما ارائه میدهند.
---------------------------------------------------------------------------------------
این مطلب ترجمه بخشی از کتاب زیر است
Eller, Jack David (2007) Introducing Anthropology of Religion, London: Routledge
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست