پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

تأملی بر بغرنجی فضا در هنر معاصر



      تأملی بر بغرنجی فضا در هنر معاصر
استفانیا کالیاندرو ترجمه گیلدا رمضان پور

هنر معا صر گاه همچون مهدی به نظر میرسد که فضا در آن با مفاهیم جدید زیبایی شنا سی تعریف میشود. به عقیده پیشگامان،  این هنر تا حدودی در جهت مخا لف مفهوم آفرینش هنری عصر مدرن پیشرفته  و رویکرد ساختارگرای مدل آلبرتی   را رها ساخته و از این رو در مورد آن گفته میشود که پا را از فضای ممتد و همگن فراتر گذاشته. بنابراین میتوان گفت که در این هنر پیچیدگی فضا (بغرنجی مفهوم فضا) نوعی امتیاز ویژه از منظر زیبایی شناسی محسوب میشود. تمایز قائل شدن بین این موارد موضوعی است که در صفحات آتی قصد دارم به آن بپردازم و دیگر اینکه مسئله ادعای جدایی این هنر از آفرینش های پیشین را مورد بررسی قرار خواهم داد. هرچند خود من پیش تر ذکر کردم که هنر معا صر نیازمند داشتن آگاهی های جدید در برخی جنبه های آفرینش هنری است، خصوصاً ظهور یکباره نوعی پسیکوفیزیکِ درک هنری اواخر قرن نوزدهم، ولی اکنون میخواهم وجود نوعی پیوستگی را، ورای تحولات آورده شده، آشکار کنم که توجهی به آن نشده.
با طرح این مسئله قصد داشتم بین نظریه های طرح شده در مورد فضا در هنر اندک ارتباطی برقرار کنم تا بتوانم مفاهیمی را گرد هم آورم که پیشتر عنوان شده و میتوانند ما را در رسیدن به یک تحلیل نشانه-معناشناسانه (دکتر حمید رضا شعیری) در خصوص بغرنجی آثار هنری (معاصر) یاری دهند. البته تحقیق در این زمینه هنوز در ابتدای راه هست و به پایان نرسیده به همین دلیل از خواننده تقاضا دارم که با صبر و بردباری به خواندن این مقاله  بپردازد. مقصود این مقاله به هیچ عنوان به چالش کشیدن قابلیت فضایی هنر و یا ارائه نتایج ثابت شده نیست. آثار هنری، به ویژه از طریق تصاویری که نشر میدهند، در اغلب موارد فضاهای گوناگون را در ارتباط با یکدیگر قرار میدهند. این تصاویر هم فضا را اشغال میکنند و هم در توصیف فضایی که اشغال میکنند مشارکت دارند و به ویژه فضاهای مختلف را در خود یا توسط خود و از طریق خود رهنمون میشوند. همچنین یک تصویر به تنهایی میتواند چندین فضای مختلف و حتی متضاد را در ارتباط با یکدیگر قرار دهد و به عنوان مثال به نقطه تعلیق ، فضا های فیزیکی، ادراکی  و/ یا سمبلیک تبدیل شود. تصویر نامیدن آثار هنری، به عقیده من، به معنای پائین آوردن آنها تا یک بعد صرفاً دیداری نیست. این چشم انداز نه احساس برانگیز بودن آثار هنری را رد می کند و نه قصد کم کردن از ضخامت مادی آنها را دارد.
 

برای مطالعه کامل این مقاله در زیر کلیک کنید:

 

 

 

 

پیوستاندازه
12537.doc138 KB