پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
کارون محور وحدت شد
مردم خوزستان با هدف جلوگیری از انتقال آب کارون برای چهارمین بار زنجیره انسانی تشکیل دادند. هزاران نفر از سراسر خوزستان به صورت خودجوش زنجیره انسانی حمایت از این رود را بستند. این زنجیره مردمی در فاصله پل هفتم تا پل سوم اهواز از ساعت 16 بعدازظهر تا ساعت 19 ادامه داشت. دوستداران کارون در آرامش با پلاکاردهایی که در دست داشتند اعتراض خود را به انتقال آب نشان دادند. «کلنا لِکارون»؛ «هوا را از من بگیر، کارون را نه»؛ «کارون خط الأحمر»؛ «کارون را نجات میدهیم»؛ «نطالب الحکومه به عدم بناء السدود»؛ «کارون لنا» و... شعارهایی بودند که به زبان عربی و فارسی در دست محافظان کارون بود. اما نکتهای که در این تجمع انسانی قابل توجه بود، تعریف و شکلگیری کارکرد جدید رود کارون بود که برای نخستینبار توانایی خود در به وحدت کشاندن فرهنگها را نشان داد. هرچند این کارکرد در گذشته نیز خود را در میان مردم قبایل مختلف خوزستان و بهخصوص اهواز نشان داده بود اما فعالان اجتماعی کمتر به آن توجه نشان دادهاند. همواره سوالاتی ذهن بسیاری از جویندگان هویت و وحدت را مشغول کرده بود. حال آنکه تحقیقات اخیر بعضی فعالان جامعهشناسی استان، نشان میدهد که مبنای وحدت و آرامش میان قبایل قدیمی این دیار، نظامهای شطی یا وحدت برپایه مسیر رودها بود. همانطور که در کرخه، وحدت میان قبایل خسرج، چعب و... تا پاییندست از این رود را میبینیم. در مسیر رود کارون نیز همین کنش میان مردمان کنارههای کارون وجود داشت. حاصل همنشینی خوزیها و عربها از صدها سال گذشته خوزستان تا دوران متاخر وحدت میان مردم قدیم شهرهایی همچون ملاثانی، ویس و... شد. اما هماینک در اهوازی که مجموعهای از سایر فرهنگهای مختلف استان در آن زندگی میکنند، کارون توانست کارکرد جدید خود را به ما نشان دهد. تعریف جدیدی که کارون به ما داده، نیازمند تامل و تمرکز بیشتری است.
نباید فراموش کرد که نمونههای بسیاری از فجایع زیستمحیطی اخیر در کشور، وحدت را استوارتر کردند. برای مثال روز شنبه، 21 مرداد 1391 آذربایجان شرقی با دو زلزله شش ریشتری لرزید و تعداد زیادی کشته و زخمی برجا گذاشت. این خبر با سرعت زیادی به رسانهها و شبکههای اینترنتی منتقل شد و در میان همه مردم ایران پیچید. خبرها، گزارشها، یادداشتها و اشعار بسیاری در عرض چند روز پس از وقوع زلزله در رسانهها و بهخصوص رسانههای مجازی تولید شد که سبب شد مشارکتی عظیم در پی وقوع این زلزله در ابعاد کمکهای مردمی، تولید متنهای مختلف تحلیلی، خبری و...، اقدام جامعه هنری و فرهنگی برای راهاندازی سیستمهای کمکرسانی، واکنشهای عاطفی و احساسی و تصمیمگیریهایی برای حل مساله، همدردی، همیاری و بازسازیهای مجدد به وجود بیاید.
اما حادثه قهریای مثل محیطزیست چقدر میتواند موجب ایجاد یک همبستگی اجتماعی شود یا به این قضیه کمک کند؟ مثلا زلزله اتفاق افتاده در آذربایجان با تمام دردهایش موجب تقویت همبستگیهای قومیتی یا کم شدن اختلافات قومیتی و وحدت فرهنگهای مختلف برای همیاری به قربانیان این حادثه شد و یک تبادل فرهنگی مثبت اتفاق افتاد. اما چه پیوندی میتوان بین حوادث قهری و مفهوم همبستگی اجتماعی ارائه داد؟ این سوالی است که باید متخصصان علوم اجتماعی به آن پاسخ دهند.
اگر جامعهای دارای انسجام و وحدت و انضباط و یکپارچگی هویتی نسبی و فرهنگ بالایی از نظر مدنیت باشد، وقتی با یک «فاجعه طبیعی» روبهرو میشود، بدون شک، نه فقط به نسبت تلفات کمتری خواهد داشت، زیرا قوانین و ضوابط و سازوکارهای مقابله با آن حادثه طبیعی را رعایت کرده است، بلکه در مدیریت بحران و فاجعه نیز پختگی بسیار بالاتری از خود نشان داده و فرآیندهای بازسازی فیزیکی و رفع ضربههای روانی و اجتماعی و آسیبهای ناشی از آن واقعه را با سرعت و کیفیت بیشتری انجام خواهد داد. از این رو به باور متخصصان علوم اجتماعی همچون دکتر ناصر فکوهی امروز بزرگترین شانس ما اتفاقا در همین تکثر فرهنگی، این چند زبانه بودن، چند فرهنگی بودن و این است که سبکهای زندگی بسیار متفاوتی داریم و توانستهایم بهرغم همه اختلافهایمان با هم زندگی کنیم. البته این شانس زمانی از یک موقعیت بالقوه به یک موقعیت بالفعل تبدیل میشود که بتوانیم آن را به خوبی مدیریت کنیم که از این لحاظ ما همواره موفق نبودهایم و فاصله زیادی با موقعیت آرمانی و حتی مطلوب داریم. دلیلش نیز روشن است زیرا ما کمتر توانستهایم «تفاوت» را اصل بگیریم و خواستهایم آن را لزوما یک «آسیب» و یک «کجروی» به حساب بیاوریم که باز هم به باور فکوهی این تفکر بیشک به مشکلات بیشماری منجر میشود. پس نگاه همراه با هراس را کنار بگذاریم و به حضور سایر فرهنگها اعتماد کنیم. اعتمادی مدبرانه که استاندار جدید خوزستان با تدبیر از آن حمایت کرد. فراموش نکنیم که ما انسانها بیشتر از آنچه از یکدیگر متفاوت باشیم به یکدیگر شباهت داریم و اگر این نکته را درک کنیم بسیاری از مشکلاتمان نیز حل خواهد شد.
این گفتگو پیش از این در روزنامه بهار منتشر شده بود. در زیر لینک ثابت روزنامه بهار آمده است.
http://baharnewspaper.com/News/92/08/04/21905.html
از قاسم منصور آل کثیر در انسان شناسی و فرهنگ بخوانید
تألیف و گفت و گو:
گذری بر آئین گرگیعان در بین عرب های خوزستان
http://anthropology.ir/node/8547
گفتگو با ناصر فکوهی درباره ی هویت و وحدت
http://anthropology.ir/node/10276
گفتگو با عبدالنبی قیّم فرهنگ نویس و تاریخ نگار: پانصد سال تاریخ خوزستان
http://anthropology.ir/node/8866
آیین ازدواج در بین مردم عرب خوزستان
http://anthropology.ir/node/7948
پوشش در قریه سید محمد تفاخ(الهدامة)
http://anthropology.ir/node/9272
معرفی دو کتاب درباره خوزستان
http://anthropology.ir/node/10646
گفتگو با محمدرضا فرطوسی دربارهی فیلم "آن مرد اسب دارد"
http://anthropology.ir/node/10664
فیلم مستند"الرماد"
http://anthropology.ir/node/9514
گفتگو با ناصر فکوهی :نوزایی، شکوفایی و بحران هویت و ملی گرایی عقب افتاده
http://anthropology.ir/node/11049
همکاری با موسسه پژوهشی و مطالعاتی خوزستان در طرح نظر سنجی
گفتگو با ناصر فکوهی، به بهانه ورود به ششمین سال فعالیت انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/11162
دو رسم "ام الوسخ" و "ام الحلس"(پایان رمضان) در میان مردم خوزستان
http://anthropology.ir/node/11169
گفتگو با ناصر فکوهی: کدام «تجدد» ؟ کدام «مدرنیته»؟
http://anthropology.ir/node/11569
گفتگو با ناصر فکوهی: ضرورت مطالعات قوم شناسی در ایران
http://anthropology.ir/node/12762
گشتی در بازار کهنه دزفول
http://anthropology.ir/node/12423
بازار دزفول ؛ تابستان 1390(عکس: قاسم منصور آل کثیر)؛
http://anthropology.ir/node/12421
فراخوان سومین جشنواره شعر عربی (یادمان دعبل خزاعی)
http://anthropology.ir/node/14182
پرندگانی که میخوانند، مینالند: پژوهشی در باب پرنده افسانهای مردم کرد و عرب
http://anthropology.ir/node/14241
به مناسبت روز جهانی زنان روستایی/ بانوان روستایی حافظان هویتهای بومی
http://www.anthropology.ir/node/15129
زنان دزفولی ورشو را زنده نگه میدارند
http://www.anthropology.ir/node/15230
منطقه دروازه در شهر اهواز، عکس : محرم / آذر1391
http://www.anthropology.ir/node/15865
وبگردی؛ آشنایی با سایت انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/14567
گفتگو با ناصر فکوهی، کنش فرهنگی کتابخوانی: خیالپروری نسبت به گذشته طلایی را کنار بگذاریم
http://anthropology.ir/node/18954
گفتگو با ناصر فکوهی: انتظارات جامعه دانشگاهی و روشنفکر از دولت جدید
http://anthropology.ir/node/19223
گفتگو با ناصر فکوهی: زبان جهانی در برابر زبان ملی، زبان ملی در برابر زبان محلی – قومی
http://anthropology.ir/node/16789
صفحه ی نگارنده در سایت انسان شناسی و فرهنگ:
http://anthropology.ir/node/7805
دوست و همکار گرامی
چنانکه از مطالب و مقالات منتشر شده به وسیله «انسان شناسی و فرهنگ» بهره می برید و انتشار آزاد آنها را مفید می دانید، دقت کنید که برای تداوم کار این سایت و خدمات دیگر مرکز انسان شناسی و فرهنگ، در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان وجود دارد. برای اطلاع از چگونگی کمک رسانی و اقدام در این جهت خبر زیر را بخوانید
http://anthropology.ir/node/11294
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست