دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

دانشنامۀ مرگ و مردن (5)



      دانشنامۀ مرگ و مردن (5)
هاجر قربانی

در مدخل‌های دانشنامۀ مرگ و مردن، مدخل C یکی از پرتنوع‌ترین مدخل‌هاست که به ترم‌های فرهنگی مرگ بیشتر پرداخته است. دراین مدخل فرهنگِ مرگ چنین تعریف می‌شود: «فرهنگ را می‌توان به مثابۀ مجموعه‌ای واحد از ارزش‌ها، دانش، ایده‌ها، باورها، و استاندارهای رفتار به اشتراک گذاشته توسط یک گروه از مردم تعریف کرد. نفوذ فرهنگ در مفهوم و تجربۀ مرگ و مردن یک امر ممکن است و در جنبه‌هایی از نگهداری پایانِ زندگی مانند مدیریتِ علائم، برنامۀ مراقبت پیشرفته، غم و اندوه و مشاوره در سوگواری، با توجه به نگاه و نظریه‌های کراولی و دیگران اعمال می‌شود. چنانچه، تعدادی از فرهنگ‌ها در چندلایگی ایالت متحده امریکا، مهیا کنندگان مراقبت‌های بهداشتی باید به نگرش چند فرهنگی نسبتِ به مرگ و سوگ اشنا شوند. حتّی اگر قوانین، مقررات بهداشت، اداب و رسوم و قوانینِ کارتأثیر بسزایی در چگونگی مدیریتِ مرگ در ایالات متحده داشته باشد، ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﻋﺰاﺩاﺭﻱ اﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

مشاوران حوزه غم توصیه می‌کنند که در زمانِ ارزیابیِ واکنشِ فرد به مرگِ آنکه دوستش دارد (عاشقش است)، پزشکانِ ناآشنا به فرهنگ باید در بابِ آداب و رسوم، باورها یا هنجارهای فرهنگی تحقیق کنند و آنچه را که از طریقِ فرهنگ فرد انتظار می‌رود و یا مورد نیاز است را بفهمند. ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ ﺩﺭ اﻧﺠﺎﻡ ﻣﺮاﺳﻢ ﻣﻮﺭﺩ اﻧﺘﻆﺎﺭ, ﻣﻴﺘﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺣﻞ ﻧﺸﺪۀ اﺯﺩﺳﺖ ﺩاﺩﻥ( ﺗﻮﺿﻴﺢ اﺻﻂﻼﺡ ﺭﻭاﻧﺸﻨﺎﺳﻲ: از دﺳﺖ ﺩاﺩﻥ ﻓﺮﺩ ﻧﺰﺩﻳﻚ اﻣﺎ ﭘﺮﻭﺳﻪ ﻛﻨﺎﺭﺁﻣﺪﻥ ﺑﺎ اﺯﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ) اﻓﺮاﺩ ﻓﺎﻣﻴﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. این اغلب یک مسئولیتِ دلهره اور است چون که متخصصان مراقبت‌های سلامت به بیمارانِ قومیت‌های مختلف خدمت می‌کنند [...]».

ترم‌های مدخل C شامل موارد ذیل است که در نوشتارهای بعدی به مهم‌ترینِ آنها [*] پرداخته خواهد شد:

سوهاضمه/

*(کاداور)بدن آمادۀ کالبد شکافی:cadaver/

بدن کالبد شکافیِ سگ/

 آسایشگاه تسکین انجمن مراقبت‌های کانادایی/

آدم خواری/

ظرفیت(مقابله با مرگ)/

مجازاتِ اعدام/

 مراقبت بیمار در حالِ مرگ(پرستار)/

 فرسودگیِ شغلیِ پرستار/

 صندوق تابوت/

کاتاکومب/

تزئیناتِ تابوت/

مهمانی(گردهمایی) تشییع جنازه/

مرگ فاجعه آور/

*مذهب کاتولیک و مرگ: Catholicism and death/

 دلیل مرگ/

 *روزهای برگزاری مراسم یادمان: celebration days/

* گورستان‌ها: cemeteries/

هدیۀ خیره/

نظریه الگوی تنفسی جان  شین و ویلیام استوک/

*مرگ کودک: child death/

غم و اندوه ناشی از مرگ عزیزان/

پرسش‌های کنجکاوانه کودکان/

انتخاب برای متوقف کردن خوردن و نوشیدن/

 *مسیحیت و مرگ: Christianity and death/

 *طبقه بندی مرگ: classification of deaths/

مرگ بالینی/

خاتمه دادن به رخداد مرگ/

*تابوت/

 سکه قرارداده شده بر روی چشم مرده/

دخمه مردگان/

 کُما/

 مراقبت و آسایش/

* ارتباط با مردگان: communication with the dead/

شایستگی فردی/

واکنش به اندوه پیچیده/

* نامه تسلیت: condolence letters/

* آیین کنفسیوس و مرگ: Confucianism and death/

مواجه با مرگ کودک/

مواجه با مرگ دوستان/

مواجه با مرگ خانواده/

مواجه با مرگ همسر/

 مواجه با مرگ حیوان خانوادگی/

 مواجه با مرگ خواخر و برادر/

 * پزشکی قانونی: coroners/

جسد/

گُل برای جسد/

پروسه تشییع/

هزینه‌های مردن/

مشاوره/

*بقایای سوزانده شده: cremains/

* سوزاندن: cremation/

 کوره‌هایی که لاشه مرده یا آشغال را در آن می‌سوزانند/

 معیارهای مرگ/

 سرمازیستی/

دخمه/

فرهنگ مرگ/

تغییر رنگ مایل به آبی در پوست ناشی از گردش خون ضعیف یا کسیژن ناکافی/.

(کاداور)بدن برای کالبد شکافی: Cadaver

انسانِ مرده یا بدن حیوانات معمولاً برای کالبدشکافی توسط محققان یا دانشجویان پزشکی در نظر گرفته می‌شود. برای نسل‌ها، اجساد (cadaver) یک ابزار اصلی برای آموزش پزشکان آینده، پرستاران و دندانپزشکان برای آناتومی بدن بوده است. از میان قسمت‌هایی که جسد به تحقیقات کمک کرده است، ارتوپدی و بازسازی مفصل زانو است. در یک نمونه دانشگاهی، تنها یک جسد ممکن است به مدت دو سال توسط آزامایشگاه آناتومی استفاده شود که ممکن است 4 بدن توسط 24 دانشجو در هر زمانی مورد استفاده قرار گیرد. برای بسیاری از دانشجویان، اوّلین ارتباط با جسدها اندوه و سپاسگزاری آنها را برمی‌انگیزاند و به گونه‌ای به نگرش آنها در باب مرگ کمک می‌کند.نیروی کار انجمن دانشجویی پزشکی آمریکا در مورد مرگ و مردن پروژه‌ای را که به دانشجویان کمک کند تا راهی برای بیان احساسشان و گفتن «خداحافظ» به اجسادهایشان در پایانِ مدتِ کار با آنها- قبل از اینکه جسدها به طرز انسانی از بین برود (دفن یا سوزانده شود)پیدا کنند.

با رشد کامل تصاویرِ کامپیوتری شده بر روی سی-دی رام و وب سایت، اجساد ممکن است که در کلاسِ درس اهمیت کمتری پیدا کند. برخی از آموزش دهندگان می‌گویند که تصاویر دیجیتال بیشتر برای نیازهای پزشکی عمومی مناسب است، در حال حاضر اجسادها برای تمرینِ جراحی و رادیولوژیست‌ها مورد نیازند امّا دیگران اصرار دارند که جسدهای واقعی برای یادگیری حرکت‌های سریع و شبیه‌سازی‌های عمیق لازم است. در مقالۀ نیوزویک، دکتر محمد اشرف عزیز دانشگاه هوارد دانشکده وابسته به پزشکی عنوان کرده و می‌گوید: « وقتی که دانشجویان با جسد (کاداور) روبرو می‌شوند انها در ارتباط بسیار بسیار نزدیک با آن بوده، و خاطرات (بودن یا آنها) بیش از یک عمر باقی می‌ماند.

بر اساس گزارش انجمن آمریکایی آناتومیست‌ها، دانشگاه‌های پزشکی سراسر کشور افزایش اهدای کاداور در سال‌های اخیر دیده شده است به گونه‌ای که این ایده بیشتر به دلیل افزایش دانش درباره روش و ارزش پزشکی مورد پذیرش قرار گرفته است. برخی از افراد بدنِ خود را اهدا می کنند به عنوان کاداور تحقیقاتی بخاطر احساسات خاص برای یک دانشگاه؛ اهدا دیگران هم می‌خواهند دنیا و مکان بهتری ساخته شود.

بسته به دانشگاه پزشکی، بدن‌ها معمولاً برای دو تا سه سال نگهداری می‌شوند. اغلب برای یک سال یا تا زمانی که کلاس دانشجویان برای مطالعات شروع شود ذخیره می‌شوند. زمانی که کار دانشجویان با بدن تمام شد، بیشتر دانشگاه‌ها یک برنامه یادمان برای باقی مانده جسد برگزار می‌کنند و باقی مانده جسد را در باغ یادمانِ دانشگاه به خاک سپرده، مگر اینکه خانواده درخواست برگرداندن خاکستر آن را داشته باشند.علاوه بر آموزش دانشجویان پزشکی و کمک به محققان علوم، کاداور به جامعه در راه‌های دیگر هم کمک می‌کند. انها به جراحان کمک می‌کنند.

  • این مدخل به طور مداوم انتشار می‌یابد.