یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
در پرتو ضیافت الهی
● مقدّمه
در فرهنگ اسلامی، رمضان این ماه ضیافت الهی؛ آغاز ماههای سال بوده امام صادق علیهالسلام میفرماید: «اِذا سَلُمَ شَهرُ رمضانَ سَلُمتِ السّنَهُٔ»، قال علیهالسلام : «و رأس السّنهٔ شهرُ رمضانَ.»
سلامت «سال» در گرو سلامت آن است. اگر این ماه انسان مواجه با آفت شود، تمام سال دچار آسیب خواهد شد.
قرآن و مجامع حدیثی، فضایل فراوانی برای «ماه رمضان» بیان کردهاند که در این نوشتار کوتاه، به نقل برخی از آنها بسنده میشود:
۱) ماه خدا:
ماه رمضان تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و مستقیما به خداوند سبحان استناد دارد. امام رضا علیهالسلام از حضرت علی علیهالسلام نقل فرمود: «روزی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله خطبهای خواند و در آغاز آن فرمود: «ایُّها النّاسُ قَد اَقبَلَ اِلیکم شهرُ اللّهِ...»؛ مردم، آگاه باشید که ماه خدا به سوی شما روی کرده است... .
از امام صادق علیهالسلام نیز نقل شده است: پیامبر فرمود: «... شهرُ رمضانَ شهرُ اللّهِ عزَّ و جلّ...»؛ «ماه رمضان ماه خدای بزرگ است...
امام سجاد علیهالسلام نیز در وقت وداع با ماه رمضان چنین فرمود:
«السّلام علیکَ یا شهرَ اللّهِ الأکبر، و یا عیدَ اولیائِه...»؛ سلام بر تو ای بزرگترین ماه خدا و ای عید دوستان خدا.
۲) برتر از تمام ماهها:
ماه رمضان به لحاظ ارزشی، با سایر ماهها فرق دارد و بر آنها برتری دارد. از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل شده است: «انَّ شهرَکم هذا لیسَ کالشهور»؛محقّقا این ماه شما همانند دیگر ماههای سال نیست.
از امام زینالعابدین علیهالسلام نیز چنین نقل شده است: «السّلامُ علیکَ مِن شهرٍ لا تُنافسه الأیّآمُ»؛ سلام بر تو، ماهی که هیچ ایّام دیگر شایستگی رقابت با تو ندارند. به دیگر سخن، هیچ زمان دیگری با تو منافسه و رقابت نمیکند، تو پیشگامی و یازده ماه به دنبال تو اند.
امام سجاد علیهالسلام در سخن دیگری در جهت تبیین وجه این برتری میفرماید: «پس خداوند برتری ماه رمضان را بر دیگر ماهها از این راه نشان داده که در این ماه، محرّمات زیاد و فضیلتهای آشکار و مشهوری مقرّر شده است. و از اینرو، از باب بزرگداشت این ماه، چیزهایی را که در دیگر ماهها حلال است، در ماه رمضان حرام شمرده و به خاطر تکریم آن، خوردنیها و نوشیدنیها را ممنوع فرموده است... و فضیلت یک شب از شبهای این ماه را بر فضیلت شبهای هزار ماه دیگر ترجیح داده و نام آن را «شب قدر» نهاد...»
۳) ماه زینت بهشت:
مأموران الهی برای ورود و فرا رسیدن ماه رمضان، بهشت را زینت میکنند.
۴) ماه نزول قرآن:
قرآن که برترین کتاب آسمانی و بهترین سخن الهی است،ر ماه رمضان و شب مبارک «قدر» نازل شده است. شب قدر طبق صریح آیه قرآن و گفتار نبوی، از هزار ماه برتر است. امام صادق علیهالسلام فرمود: «و قلبُ شهر رمضانَ لیلهُٔ القدرِ.»
۵) ماه ضیافت الهی:
رمضان تنها ماهی است که از آن به عنوان ظرف مناسب برای مهمانی پروردگار از بندگان مؤمن یاد شده است. بدین روی، میبینیم: در فرازی از خطبهای که رسول گرامی صلیاللهعلیهوآله در آستانه ورود به «ماه رمضان» ایراد فرموده آمده است: «اَیُّها النّاسُ قَد اَقبلَ اِلیکم شهرُ اللّهِ... هو شهرٌ دُعیتم فیه الی ضیافهِٔ اللّه...»؛ ای مردم، ماه خداوند به سوی شما روی کرده است...؛ ماهی که شما در آن ماه به مهمانی پروردگار کریم دعوت شدهاید.
الف) مفهوم «ضیافت الهی»
نزد ارباب فن، اولین قدم در حوزه «ضیافت الهی» کسب فهم دقیق نسبت به معنای این تعبیر بلند عرفانی است. امام خمینی قدسسره در اینباره میفرماید: «... ما باید حساب کنیم، ببینیم که این ضیافت چی بوده است، و ما چقدر راه یافتیم به این ضیافت. در عین حالی که همه عالم تحت رحمت الهی است و هرچه هست رحمت اوست و رحمت او به همه چیز واسعه است، لکن باب ضیافت یک باب دیگر است، دعوت به «ضیافت» یک مسئله دیگری است.»
ایشان در گفتار دیگری فرمود: «من فکر میکردم که این ضیافتی که شما مؤمنین دعوت برش شدید که "ضیافت اللّه" است این چیست؟ دعوت شدیم به "ضیافت..." "ضیافت" رفتن در حضور آن کسی است که انسانی را دعوت کرده است. خدا دعوت کرده است، ما هم در اثر این، در دنبال این دعوت وارد میشویم در این ضیافت، آیا ما در این ماه رمضان، در این ضیافت وارد شدهایم؟... آیا در محضر حق تعالی، که دعوت کرده است ما را، ما رفتهایم در این محضر تا استفاده بکنیم؟ یا وارد نشدهایم؟...»
به هر حال، باید دانست که «ضیافت الهی» با مهمانیهای معمولی بسیار متفاوت است. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در تبیین این تفاوت میفرماید: «خداوند دعوت کرده است ما را به اینکه شما باید وارد بشوید در این میهمانخانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هواها، ترک خودیها، ترک منیها. اینها همه در این میهمانخانه است. همانطوری که شهوات ظاهری را باید ترک بکنیم، از شهوات باطنی، که بالاترین سدّ راه است برای انسان، باید از اینها جلوگیری کنیم. تمام این مفاسد که در عالم حاصل میشود، برای این است که در این ضیافت وارد نشدهاند، یا اگر وارد شدهاند استفاده نکردهاند... کوشش کنید که این دعوت را لبّیک بگویید، راه به شما بدهند در اینجا، و اگر چنانچه راه یافتید مسائل حل است...»
نکته مهم اینکه فهم درست از این ضیافت، موجب میشود مهمانهای پروردگار نه تنها از طولانی شدن ماه رمضان خسته نشوند، بلکه آرزویشان این باشد که تمام سال ماه رمضان باشد تا همواره از حضور در این میهمانخانه بهره گیرند. رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «لو یعلَمُ العبادُ ما فی رمضان َ لودّوا ان یکونَ رمضانُ السّنهَٔ.»
سعیدبنجبیرمیگوید: «از ابنعباسپرسیدم: پاداش کسی که در ماه رمضان روزه بگیرد و حقّش را بشناسد چیست؟ ابن عباس پاسخ داد: ابن جبیر، خودت را آماده کن تا پاسخی به تو بدهم که تا به حال گوشهایت آن را نشنیده و بر قلبت خطور نکرده است... از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شنیدم که میفرمود: «لو عَلمتم مالکم فی رمضانَ لزدتم للّهِ ـ تبارک و تعالی ـ شکرا»؛اگر میدانستید در ماه رمضان چه منافعی برای شما در نظر گرفته شده است، هر آینه زیاد خدا را شکر میکردید.
ب) همگانی بودن ضیافت الهی
در ضیافت الهی، به دلیل نامتناهی بودن وجود پروردگار و گسترده بودن دامنه عطا و رحمت الهی، هیچ نوع محدودیت کمّی مطرح نیست؛ دعوتنامه برای همه مردم صادر شده و همگان به حضور در این مهمانی فراخوانده شدهاند. بدین روی، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در زمان ابلاغ این دعوتنامه میفرماید: «ای مردم، ماه خدا به شما رو کرده است...؛ ماهی که شما در آن ماه به مهمانی پروردگار دعوت شدهاید.»
امام خمینی قدسسره نیز در راستای این سخن بلند نبوی میفرماید: «خدا همه را دعوت کرده است به این ضیافت، و اهل معرفت و کُمّل از اولیا در آن ضیافت وارد میشوند و میتوانند، البته (افراد) نادری میتوانند از عهده برآیند.»
همّتی باید، قدم در راه زن صاحب آن خواه مرد و خواه زن
غیرتی باید، به مقصد ره نورد خانه پرداز جهان چه زن چه مرد
شرط راه آمد نمودن قطع راه بر سر رهرو چه معجر چه کلاه.
ج) آداب ضیافت الهی
یکی از محورهای مهم در حوزه ضیافت، توجه به آداب مربوط به آن است. اگر مهمانان، به درستی با این آداب آشنا نباشند و یا به آن عمل نکنند، نتیجه مطلوبی از ضیافت نصیبشان نخواهد شد. برخی از این آداب عبارتند از:
۱) ترک هواهای نفسانی
در آموزههای وحیانی، متابعت از «هوای نفس» و پیروی از خواهشهای نفسانی، ریشه همه لغزشها و مصیبتها به حساب آمده است. بدین روی، رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «انّما سُمِّی الهوی لأَنَّه یَهوی بصاحبِه»؛(۲۹) به خواهشهای نفسانی، «هوا» گفتهاند؛ چون صاحبشان را به انحطاط و سقوط میکشانند. پس باید به مقابله با هوای نفس برخاست تا از شرّ آن در امان ماند.
اگرچه کسب موفقیت در این عرصه و نجات یافتن از خطر هوای نفس، و چشم پوشیدن از خواهشهای نفسانی در عرصههای زندگی منوط به تحمّل سختیهای فراوان است، ولی حقیقتی دستیافتنی است. به هر حال، باید یوسفوار در این راستا حرکت کرد و از خداوند مدد جُست. خوشبختانه ماه رمضان مناسبترین زمان برای آغاز این مبارزه و چیره شدن بر شیاطین است؛ چه آنکه آنها در این ماه، در قید و بند قرار دارند و بسته شدهاند. رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله در فرازهای پایانی خطبه شریفه شعبانیه میفرماید: «... والشّیاطین مغلولهٌٔ فاسألوا رَبّکم اَن لا یُسلّطُها علیکم...»؛... شیاطین (در این ماه) بسته شدهاند. پس، از خدای خود بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد.
در بخشی از سلامهای امام سجاد علیهالسلام به ماه رمضان نیز میخوانیم: «السّلام علیکَ مِن ناصرٍ أعانَ علی الشیطانِ و صاحبٍ سَهّلَ سُبُل الأحسان»؛سلام بر تو ای رفیقی که کمک کردی تا بر شیطان مسلّط شویم و ای دوستی که راههای خوبی را بر ما آسان گرداندی.
به دیگر سخن، امام سجاد علیهالسلام میفرماید: «انسان در این ماه بر شیطان مسلّط میشود و به خاطرات شیطانی گوش فرا نمیدهد. گویا میفرماید: تو برای ما دوست خوبی بودی که توانستیم به کمک تو بر شیطان پیروز شویم. ما نه تنها در بُعد سلبی از دست شیطان نجات پیدا کردیم و کار بدی نکردیم، بلکه در بعد اثباتی هم پیروز شدیم. راههای خیر را خوب و به آسانی طی کردیم. اگر در غیر ماه مبارک رمضان کار خیر را به سختی انجام میدادیم، در این ماه به آسانی انجام دادیم. تو باعث شدی که ما راه احسان را با سهولت طی کنیم.
امام خمینی قدسسره در مقام توصیه به همه کسانی که خواهان ورود به عرصه ضیافت الهی میباشند، فرمود: «همه کسانی که دعوت شدند به این ضیافت، بدانند که ضیافت خدا در این نشئه، چشمپوشی از شهوات است و ترک آن چیزی که قلب انسان، یعنی روح طبیعی انسان، بهش مایل است. آنها را باید ترک کنید. این ضیافت خداست و این ضیافت سایه ضیافتهایی است که در طول عالم وجود تحقق دارد، منتهی در عالم ماده، به این صورت است که ترک شهوات طبیعی است، شهوات جسمانی است، و در عالم مثال، ترک شهوات خیالی است، و در عالم بعد از مثال، ترک شهوات عقلانی است...؛ ضیافت اللّه به ترک این چیزهاست؛ برای اینکه این ضیافت، رفتن در حضور آن کسی است که انسان را دعوت کرده است.
«اگر ذرّهای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است. یا اگر وارد شده است، استفاده نکرده است. تمام این جار و جنجالهایی که در دنیا میبینید، برای این است که استفاده از این ضیافت نکردهاند، در این میهمانی وارد نشدهاند، دعوت خدا را قبول نکردهاند... ترک اکل و شرب کردیم، لکن آنکه باید بشود نشده است... اگر میبینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم ـ خدای نخواسته ـ نمونهاش هست، بدانید در این ضیافت وارد نشدید. ماه رمضان را ادراک نکردید.»
۲) توجه به ورود ماه ضیافت
بیشتر انسانها از نعمتهایی که خداوند ارزانی آنان داشته است غافلند. در نتیجه، استفاده درست از آنها نمیکنند. شاید بدین جهت است که خداوند از انسان با وصف «کفور» و «کفّار» یاد میکند. صاحبان چنین رفتاری ناپسند پس از زوال این نعمت، متوجه عظمت آن میگردند و برای از دست رفتن آن حسرت میخورند، که سودی ندارد.
بیتردید، یکی از برترین نعمتهایی که خداوند به بشریت عرضه داشته دعوت به مهمانی الهی در ماه رمضان است که بیشتر مردم از عظمت آن غافلند و معرفتی نسبت به آن ندارند. تنها اولیای خاص الهی از آن آگاه و بر آن شاکرند و از درگاهش مسئلت میکنند تا به آنان توفیق شناخت آن را نیز عطا فرماید.
در فرازی از دعای وداع امام سجاد علیهالسلام با ماه رمضان، چنین میخوانیم: «الحمدُ للّهِ الّذی جَعَلَ مِن تِلکَ السُّبُلِ شَهرهُ شهرَ رمضان، شهر الصّیام و شهرَ الأسلام و شهرَ الطّهورِ... اللّهُمَّ صَلِّ علی محمدٍ و آله وَاَلْهِمنا معرفهَٔ فضلِه و اِجلالَ حُرمته...»؛ ستایش خدایی را سزاست که یکی از راههای رضوانش را ماه خودش، یعنی ماه رمضان، قرار داد؛ ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت... خداوندا، بر محمّد صلیاللهعلیهوآله و آل او درود فرست و توفیق شناخت فضیلت این ماه و بزرگداشت حرمت آن را به ما الهام فرما...»
این سخن امام سجّاد علیهالسلام در عین آنکه شکر درک ماه رمضان و تقاضای توفیق معرفت آن از درگاه خدای متعال میباشد، هشدار به آنانی است که شاهد گذشت سال و ماه هستند، ولی از طلوع و غروب این ماه عزیز غافلند.
به یقین، کسانی که از ورود ماه رمضان بیگانه باشند، توفیق بهرهگیری از آن را نیز از دست خواهند داد. پس برای مصون ماندن از چنین آفتی بزرگ، شایسته است که از آمادگی لازم برای ورود به ماه رمضان برخوردار باشیم.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «کانَ رسولُ اللّه صلیاللهعلیهوآله اِذا دَخَلَ شهرُ رمضان یقولُ "اللّهمَّ اِنَّهُ قَد دَخلَ شهرُ رمضانَ"...»؛پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله همواره هنگام ورود ماه رمضان، به خداوند عرضه میداشت: پروردگارا، ماه رمضان فرا رسید.
در باب سیره امام صادق علیهالسلام نیز میخوانیم: آن بزرگوار هم در وقت ورود ماه رمضان، به خداوند عرضه میداشت: «اللّهمَّ هذا شهرُ رمضان المبارکِ الّذی اَنزلتَ فیه القرآنَ... قَد حضَر...»؛ خدایا، ماه رمضان مبارکی که تو قرآن را در آن فرو فرستادی، فرا رسید.
مرحوم شیخ جعفر شوشتری پس از نقل این سخن امام صادق علیهالسلام ، چنین آورده است: «امام صادق علیهالسلام نمیخواهد خدا را خبر کند بر آنکه ماه مبارک داخل شده، بلکه میخواهد عرض کند که ای خدای من، من مطلع شدهام به دخول ماه مبارک. تو هم عرض کن: ای خدای من، من مطّلع شدهام که ماه مبارک داخل شده است.»
۳) شکر درک ماه ضیافت
صفت شاکر بودن بسیار زیبا بوده و مورد تأکید قرآن و رهبران دینی استو از افراد سپاسگزار به نیکی یاد شده است. بدین روی، بر دعوتشدگان و رهیافتگان به باب ضیافت الهی لازم است پس از طلوع ماه رمضان، به اسوههایی همچون پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهمالسلام تأسّی کنند و روی به درگاه خالق متعال آرند و او را از اعطای این نعمت عظیم، سپاسگزار باشند.
ابن عبّاس میگوید: «پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: "لَو عَلِمتم مالکم فی شهرِ رمضان لَزدتم للّهِ تعالی شکرا.»
امام سجاد علیهالسلام نیز هنگام خداحافظی با ماه رمضان، به خداوند عرضه میدارد: «اللّهمَّ اِنّا اهلُ هذا الشهر الّذی شرّفتنابِه و وفّقتنا بمنّکَ له حینَ جَهِلَ الاشقیاءُ وقتَه، و حُرموا لشقائهم فَضلَه»؛خداوندا، ما اهل این ماهی هستیم که ما را بدان شرافت بخشیدی و با فضیلت، به ما توفیق درک آن را عطا نمودی، در حالی که شقاوتپیشگان نسبت به وقت گرانبهای آن جاهل، و به خاطر شقاوتشان از فضل آن بیبهرهاند.
در حالات سیّدبن طاووسآمده است: وی به دلیل آنکه با الهام از برخی روایات، ماه رمضان را آغاز سال اهل سیر و سلوک میدانست، با درک ماه رمضان جدید، به سپاسگزاری خداوند روی میآورد و میگفت: «چگونه من نماز شکر نخوانم،
و حال آنکه پروردگار کریم، مرا از خطرهای سال گذشته حفظ کرد و فرصتی در اختیارم قرار داد تا به استقبال سال جدید روم، و مرا از طریق بیماری و غیره، از دستیابی به سعادت در این ماه و عبادت در آن محروم نکرد.»
۴) رعایت حرمت ماه ضیافت
در برخی از روایات آمده است: «حدّ و مجازات پارهای از گناهان در ماه رمضان، به جهت نادیدهگیری حرمت آن، تشدید میشود.» پس بر ضیوف الرّحمان لازم است حرمت ماه رمضان را نگه دارند و در جهت ادای حقّ او کوشا باشند.
امام سجاد علیهالسلام میفرماید: «ولزِمنالَه الذّمامَ المحفوظ و الحرمهَٔ المرعیهَٔ، و الحقُّ المقضیّ...»؛ و بر ما لازم است که عهد محفوظ و حرمت شایسته رعایت و حق ادا شدنی او را نگاه داریم.
بیتردید، رعایت حرمت ماه ضیافت، سعادت و خوشبختی به دنبال خواهد داشت؛ همانگونه که امام سجاد علیهالسلام در خطاب به ماه رمضان فرمود: «وما اَسعدَ مَن رَعی حُرمتکَ بِک...»؛ و چه خوشبخت است کسی که به خاطر تو، احترامت را نگه دارد!
در فراز دیگر از این دعا، از درگاه خداوند اینگونه میخواهد: خدایا، کسی که به طور شایسته رعایت حقّ این ماه را نموده و حرمت آن را به خوبی حفظ کرده و به شایستگی، حدود و احکام این ماه را بجای آورده و از گناهان در این ماه خودداری نموده و یا به گونهای به قرب تو راه یافته که حتما از او راضی شدهای و رحمت خود را شامل حالش گردانیدهای، پس، از خزانه داناییات مثل آن را به ما هم عطا فرما و چندین برابر آن از فضل خویش برما ببخشای، که به راستی، فضل تو کاستی ندارد و خزینههای تو کم نمیگردند، بلکه افزونتر میشوند و معادن احسان تو هرگز فنا نمیپذیرند، و به راستی بخششهای تو عطایی است خوش گوار.
د) نمودهایی از رهاورد ضیافت الهی
یکی از محورهای مهم در آیات و روایات در باب ضیافت الهی، توجه به رهاوردهای مهم این ضیافت بزرگ است.
بیتردید، تبیین این رهاوردها نقش مهمی در فزونی عشق افراد به ماه ضیافت، و تلاش مضاعف آنان در جهت استفاده بهینه از این عطای الهی ایفا خواهد نمود. در اینجا، از باب نمونه، برخی از آنها بررسی میشوند:
۱) قرب الهی
برترین مقام معنوی انسان، نیل به مقام «وصل» و «قرب الهی» است. کسانی که توفیق دست یافتن به چنین مقامی رفیقشان گردد، از منزلت والایی نزد پروردگار برخوردارند. و در عالم آخرت نیز صاحب جایگاهی خاص و متنعّم به نعمتهای ویژه میباشندو آب شربشان از چشمه مخصوصی خواهد بود.
طبق آیات و روایات، رسیدن به مقام «قرب»، امری است شدنی و ممکن،ولی مشروط به تحمّل رنجهای خاص خودش است؛ مانند: بیداری شب، پرهیز از گناه و دوری از لقمههای حرام.
خوشبختانه آیات و روایات، راهکارهای مشخصی برای این منظور ارائه کردهاند. جامع همه آنها انجام «عمل صالح» و تلاش در جهت اطاعت محض از فرمان پروردگار کریم است:
ـ «فَمَن کانَ یَرجوُا لِقاءَ رَبَّهِ فَلیعمل عملاً صالحا»(کهف: ۱۰۹)؛ هر کس امید لقای پروردگارش را دارد، باید عمل صالح انجام دهد.
ـ «مَن کانَ یرجُوا لِقاءَ اللّهِ فاِنَّ اَجلَ اللّهِ لآتٍ.»(عنکبوت: ۵) در این آیه محذوفی در تقدیر است: مَن کانَ یرجُوا لقاءَ اللّهِ فلیُبادِرْ بالطّاعهِٔ قبلَ اَن یلحقهُ الأجلُ؛ هرکس امید لقای پروردگار را دارد، باید هرچه میتواند از اطاعت فرمان او مضایقه نکند؛ زیرا زمانی که خداوند تعیین کرده است، سرانجام فرا میرسد.
بدون هیچ تردیدی باید گفت: یکی از برترین مصداقهای «عمل صالح» و گام برداشتن در طریق اطاعت خالق متعال، گرفتن «روزه»، بخصوص روزه ماه مبارک رمضان، است. در حدیث شریف قدسی پروردگار کریم میفرماید: «الصّومُ لی و اَنَا اَجزی به»؛روزه مال من است و من شخصا جزای روزهدار را خواهم داد.
البته اگر کلمه «أجزی» به ضمّ همزه (أُجزی) قرائت شود، معنای این حدیث چنین است: روزه مال من است و من جزای روزهدار هستم؛ یعنی روزهدار با این عملش، به مقام قرب الهی میرسد.
به عبارت دیگر، «باطن روزه، انسان را به "جنّهٔ اللقاء"، که به حساب نمیآید، میرساند.»
امام خمینی قدسسره میفرماید: «ماه مبارک رمضان، که ماه مبارک است، ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولیّ اعظم، یعنی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ، [به مقام قرب] واصل شده و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است.»
۲) استجابت دعا
یکی از وعدههای الهی در قرآن، «اجابت دعا»ی اهل دعا و نیایش است. پروردگار کریم از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله خواست به مردم خبر دهد: «قال رَبُّکُم ادعونی اَستَجِب لَکُم» (غافر: ۶۰)؛ پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا دعای شما را اجابت کنم.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله درباره حتمی بودن این وعده الهی، میفرماید: «ما کانَ اللّهُ لِیفتحَ لعبدٍ الدّعاءَ فیغلقَ عَنهُ الأجابهَٔ، اللّهُ اکرمُ مِن ذلکَ»؛از ساحت قدس الهی دور است که به بندهای وعده اجابت دهد، ولی راه اجابت آن را به رویش ببندد، او کریمتر از این است.
البته استجابت دعا متوقف بر شرایطی خاص و رعایت آدابی ویژه و عدم موانع است.
از جمله اموری که در اجابت دعا نقش مهمی ایفا میکنند، موقعیت زمانی است. ماه ضیافت الهی بهترین زمان برای استجابت دعاست.
در فرازی از خطبه «شعبانیه» نبیّ اکرم صلیاللهعلیهوآله آمده است: «و دعاؤُکم فیه مستجابٌ»؛دعای شما در ماه رمضان به اجابت خواهد رسید.
امیرمؤمنان علیهالسلام نیز میفرماید: «علیکم فی شهر رمضانَ بکثرهِٔ الأستغفار و الدُّعاء... فیَدفعُ البلاءَ عَنکم»؛بر شما لازم است در ماه رمضان، زیاد استغفار دعا کنید؛ زیرا بلا را از شما دفع میکند.
نکته مهماینکه ازپیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله نقلشدهاستکه: خداوند عدهای از فرشتگان را موکّل فرموده است که برای روزهداران دعاکنند. سپس حضرت فرمود: «جبرئیل ـ سلامالله علیه ـ به من گفت: خدای سبحان فرمود: من فرشتگان را موکّل برای دعا کسی نکردم، مگر آنکه دعایشان را مستجاب میکنم. برای اینکه دعای فرشتگان را مستجاب کند، آنها را موکّل فرمود که برای روزهداران دعا کنند.»
۳) آزادی
در اسلام، چیزی به عظمت «آزادی» ارزش ندارد، و نعمتی بالاتر از آزادی و آزادگی و حریّت نیست، تا انسان، گرفتار شهوت و غضب و برده هوا نباشد، و زمامش را به دست هوسش نسپرد. معصومان علیهمالسلام در بسیاری از کلمات به ما آموختند که آزاد شوید.
یکی از مهمترین چیزهایی که سبب به خطر افتادن این عطیّه بزرگ الهی به بشر میشود، ارتکاب معصیت و غوطه خوردن در شهوات و آلودگی به گناه است. انسان گرفتار شهوات و تمایلات نفسانی، انسانی آزاد محسوب نمیشود.
به همین دلیل امام صادق علیهالسلام میفرماید: «مَن رفَض الشّهوات فصَار حُرّا»؛اگر کسی شهوت را ترک کند، آزاد میشود.
انبیای الهی مبعوث شدند تا بشریّت را از هر نوع اسارت نجات بخشند، و تمام غُلها و زنجیرهای اسارت آفرین را از پیش پای او بردارندو او را از بندگی همه معبودهای دروغین رها سازند.
یکی از رایجترین نوع اسارت در حیات بشری، اسارت هواهای نفسانی و غوطهخوردن در گرداب گناه است. ماه ضیافت الهی فرصت مناسبی است برای رهیدن از همه اسارتها، بخصوص رهیدن از این نوع اسارت.
رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «ایُّها النّاسُ انّ اَنفسَکُم مرهونهٌٔ بِأعمالِکم ففکُّوها بأستغفارکم»؛مردم! شما آزاد نیستید، در قفس هستید و نمیدانید که در قفس هستید؛ گناهانتان شما را در قفس زندانی کرده است. در ماه مبارک رمضان، با استغفار خود را آزاد کنید.
انسان گنهکار بدهکار است و بدهکار باید گرو بسپرد. در اینجا، خانه و زمین را به عنوان گرو قبول نمیکنند، اینجا جان را به گرو میگیرند. آنکه بگوید من هرچه بخواهم میکنم، هرجا بخواهم میروم، و هرچه بخواهم میگویم، او اسیر است؛ آزاد نیست. آنکه گرفتار «هوس» و «آز» است، برده است، نه آزاد. ما اگر بخواهیم بدانیم بندهایم یا آزاد راه دارد، و آن اینکه اگر به دلخواه خود عمل میکنیم، معلوم میشود در قفس «آز» هستیم، و اگر به خواسته خدای سبحان عمل میکنیم، آزاد هستیم. آنکه «آزاد» است به غیر خدا نمیاندیشد. این ماه، ماه آزاد شدن است، هر روز که میگذرد یک بند از بندهایی که بافتهایم باید بگسلد تا پایان ماه کاملاً آزاد شویم.
کسانی که از ماه مبارک رمضان و سفره ضیافت الهی استفاده بهینه کردهاند و با برنامهریزی دقیق، از لحظه لحظه آن بهره جستهاند، آزاد شدهاند.
امام سجاد علیهالسلام میفرماید: «السّلامُ علیک ما اکثرَ عتقاءُ اللّهِ فیک»؛سلام بر تو ای ماهی که چقدر بندهها را خدا در این ماه آزاد کرد.
انشاءالله همه ما در ماه ضیافت الهی برای رستن از هر قید و بند غیرمقعول و غیرشرعی تلاش کنیم تا در زمره آزادشدگان در این ماه عزیز قرار گیریم.
رضا ساعی شاهی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست