جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تراژدی امنیت در افغانستان


تراژدی امنیت در افغانستان
با گذشت پنج سال از پایان عملیات پیروزی آفرین «آزادی تزلزل ناپذیر»، این تهدید وجود دارد كه اوضاع در افغانستان از كنترل خارج شود. «مایكل هایدن» مدیر سازمان سیا در مجلس سنای آمریكا تاكید نمود كه در افغانستان رشد شدید نفوذ «القاعده» دیده می شود و تعداد جنگجویان «طالبان» افزایش می یابد.
در عین حال تروریستها تجربه و تاكتیك حمله كه در عراق استفاده می شود را بكار می برند. به گفته هایدن كه اخیرا از كابل بازدید كرده بود، القاعده «حلقه ارتباطی بین عراق و افغانستان است». «مایكل میپلز» مدیر جاسوسی پنتاگون نیز از نتیجه گیری های رییس سازمان سیا حمایت می كند.
تحقیقی درباره اوضاع در افغانستان نیز كه از سوی دولت كابل طی همكاری با سازمان ملل متحد انجام شده نیز یك هشدار می باشد. در این تحقیق به رشد شدید تنش های نظامی اشاره شده است. اگر در سال گذشته حدود ۱۳۰ حمله به نظامیان ناتو در افغانستان ثبت شده بود، در ماه مارس سال جاری ۳۰۰ حمله و در حال حاضر تا ۶۰۰ حمله در ماه ثبت شده است. در نتیجه این حملات و نیز عملیات نیروهای آمریكا، كانادا و انگلیس در استان های شرقی و جنوبی افغانستان از اول سال جاری بیش از ۳۷۰۰ افغانی كشته شده اند.
در این میان ۱۰۰۰ نفر از مردم بی گناه بوده اند.به گزارش نووستی در ادامه این تحقیق گفته شده است كه وضعیت امنیتی غم انگیزتر می شود. كارهای بازسازی در بسیاری مناطق متوقف شده اند، مدارس تعطیل شده اند، سازمان های بشر دوستانه بین المللی كارمندان خود را احضار كرده اند.
در بخش های بسیاری از كشور «مردم یا خود به امور خود می رسند و یا طالبان كه قدرت آن بطور خطرناكی افزایش می یابد». «تام كنیگز» مسوول امور افغانستان در سازمان ملل متحد اعلام می كند: «برای اینكه از شكست گریز نمود، تلاش های نظامی بسیاری لازم است».آلمان كه در افغانستان از لحاظ كثرت نیروها، با ۲۹۰۰ نفر سومین جایگاه را دارد در این رابطه تحت فشاری بی سابقه است.
كار به جایی رسید كه در مجمع پارلمانی ناتو كه چندی پیش در كانادا برگزار شده بود، نمایندگان آمریكا، انگلیس، كانادا و هلند آلمان را به مسوولیت غیر مستقیم بخاطر كشته شدن ۱۲ سرباز كانادایی متهم نمودند چرا كه آلمان ها از حمایت آنها در زمان مقابله در جنوب افغانستان امتناع نمودند.بنا بر اطلاعات موجود در دفتر مركزی ناتو، در این سازمان چنین قضاوت می كنند: از آنجایی كه «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان بیشتر از صدراعظم پیشین خواهان بهبود روابط فراتر از ناتو است، پس این شانس وجود دارد كه موافقت وی را برای فعالیت آلمان ها در عملیات نظامی جنوب افغانستان جلب كنند. بدین ترتیب با متقاعد نمودن آلمان، متقاعد كردن سایرین به پیروی از آن سخت نخواهد بود.
فعلا برلین بر موضع خود ایستاده است. صدر اعظم اعلام نموده كه آلمان همانند سابق باید متمركز بر تامین امنیت و بازسازی استان های شمالی باشد. طبق همه پرسی های انجام شده، ۸۲درصد از آلمان ها مخالف شركت نمودن آلمان در عملیات نظامی هستند.
در عین حال حامد كرزای، رییس جمهوری افغانستان، از كشورهای هم مرز خواست تا جبهه ای متحد علیه گروه های مسلح بوجود آورند. او گفت این گروه های مسلح بیشترین خطر علیه امنیت منطقه آسیای مركزی و جنوبی هستند.به گزارش دویچه وله كرزای این سخنان را در كنفرانس افغانستان در شهر دهلی نو، پایتخت هند، اعلام داشت. این كنفرانس ، بیشتر به روابط اقتصادی میان كشورهای آسیای مركزی و جنوبی پرداخت و حامد كرزای، رییس جمهوری افغانستان، در این كنفرانس از كشورهای شركت كننده خواست تا كمك های بیشتری را برای بازسازی طرح های مختلف در كشورش اختصاص دهند.وی در سخنرانی اش گفت: كاری كه شروع كرده ایم هنوز به پایان نرسیده.
جنگی كه همگی ما متحدا علیه تروریسم جهانی آغاز كرده ایم، باید با اتحاد و استواری همگی ما و با قدرت تمام ادامه یابد. مانموهان سینگ، نخست وزیر هند نیز، در سخنانی ازوضعیت امنیتی در افغانستان و شرایط بحرانی این كشور اظهار نگرانی كرد و گفت: ما نگران خشونت های تروریستی افزایش یابنده در بخش های جنوبی و شرقی افغانستان هستیم. این عملیات تروریستی تنها مانع برقراری امنیت در افغانستان نیست، بلكه مانع توسعه این كشور در بخش های مختلف نیز می شود.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید