جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تا سقوط دولت سینیوره


تا سقوط دولت سینیوره
سید حسن نصرالله در این سخنرانی كه پنجشنبه شب صورت گرفت تاكید كرد كه تا سقوط دولت سینیوره، از خواسته‌های خود دست بر نمی‌داریم.
وی در این سخنرانی با درایت و هوشیاری برای چندمین بار تاكید كرد كه تجمع كنندگان به هیچ یك از مقامات لبنانی اهانت نكنند و ناسزا نگویند.
سید حسن نصرالله مجدداً تاكید كرد كه جنگ داخلی، خط قرمز است.
بررسی ابعاد گوناگون بحران لبنان پس از گذشت بیش از یك هفته ایجاب می‌كند تا مروری دوباره بر این ماجرا صورت گیرد.
دولت سینیوره با اقدام مشترك عربستان، آمریكا و برخی دیگر از كشورهای عربی تشكیل شده،اتحادیه مخالفان علاوه بر حزب الله گروه امل به رهبری «نبیه بری» و جریان ملی آزاد لبنان به رهبری «میشل عون» از حمایت گروه‌های مختلف سنی و مسیحی و چهره‌هایی نظیر «امیل لحود» رئیس جمهور لبنان «عمر كرامی» و سلیم الحص برخوردار است.
تمكین نكردن سینیوره نیز به همین خاطر است، یعنی چشم امید به حمایت‌های آمریكا و عربستان دوخته است و گرنه در یك فراینده دموكراتیك هنگامی كه رئیس جمهور، رئیس مجلس، مردم و بزرگترین حزب این كشور یعنی حزب الله با دولت وی مخالفند بهترین كار ممكن كناره‌گیری وی از مسند نخست وزیری است.
انتساب ترور «پیر جمیل» به حزب الله و سوریه، اتهام آموزش‌های نظامی به گروه موسوم به جنبش المهدی عراق از سوی حزب الله لبنان و ... در راستای ایجاد جنگ داخلی در لبنان صورت می‌گیرد. آمریكا و اسرائیل می‌دانند با وجود حزب الله و درایت آنها در امور كشور نمی‌توانند سلطه خود را بر امور لبنان گسترش دهند و حزب الله را خلع سلاح و از صحنه خارج كنند.
این نقش از زمانی شدت یافت كه پیر جمیل وزیر صنایع دولت سینیوره ترور شد و ترور آن به سوریه و حزب الله منسوب گردید.
پیر جمیل یكی از بزرگترین رهبران ائتلاف ضد سوریه‌ای لبنان بود.
حزب الله با اعلام این كه دولت كنونی اعتبار خود را از دست داده خواستار كناره‌گیری دولت سینیوره و تشكیل دولت وحدت ملی شد.
سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان در سخنانی پس از ترور پیر جمیل بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته كه از شبكه المنار پخش شد، بیان كرد كه دولت سینیوره، در عمل به وعده‌هایش شكست خورده است.
حزب الله لبنان كه نقش بسیار مهمی در حفظ حاكمیت و تمامیت ارضی لبنان داشته و دارد و در این راه مبارزات بسیار و شهدای فراوانی را تقدیم كرده است، نگران حفظ حاكمیت لبنان و جلوگیری از قیمومیت خارجی است.
حمایت‌های بی‌دریغ آمریكا و عرسبتان سعودی و برخی از كشورهای عربی از دولت سینیوره، ترس از به قدرت رسیدن حزب الله لبنان به عنوان رهبری دولت وحدت ملی است. آمریكا با از دست دادن دولت سینیوره معادلات سیاسی و برنامه‌های خود را در منطقه خاورمیانه در حال شكست می‌بیند.
اما سینیوره هنوز به خواسته‌ی مردم تن نداده است و از قدرت كناره‌گیری نمی‌كند، او در یك اظهار نظر تازه عنوان كرده است، بحران جاری تنها از طریق مذاكره می‌تواند حل و فصل گردد.
از سوی دیگر مقامات آمریكایی خود را نگران بی‌ثباتی در لبنان نشان می‌دهند. تام كیسی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا گفته است: آمریكا نگران است كه حزب الله و هواداران آن با كمك ایران و سوریه، بخواهند لبنان را بی‌ثبات كنند. وی افزوده است: آمریكا نسبت به حمایت از دولت دموكراتیك لبنان معتقد است.
نگرانی آمریكا به خاطر بی‌ثباتی در لبنان نیست، بلكه به خاطر از دست دادن دولتی در منطقه است كه حامی آمریكا است. دولت سینیوره در جنگ ۳۳ روزه حزب الله با ارتش رژیم اسرائیل نشان داد كه سیاست‌های آمریكا را دنبال می‌كند. عدم پشتیبانی دولت لبنان از حزب الله در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان این ادعا را به اثبات می‌رساند. حتی گزارش‌هایی به دست رسیده است كه دولت سینیوره اطلاعاتی را در زمینه پایگاه‌های حزب الله در منطقه جنوب لبنان و محل استقرار سید حسن نصرالله رهبر حزب الله را در اختیار آمریكا و اسرائیل قرار داده بود.
در حال حاضر بحران لبنان وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است، حدود یك هفته از تجمع مخالفان دولت مقابل ساختمان نخست وزیری می‌گذرد،؛ اما با گذشت هر روز از این تجمع فشارهای مردم بر روی دولت بیشتر می‌شود، سینیوره تاكی می‌تواند در مقابل خواست مردم مقاومت كند، قطعاً نادیده گرفتن تجمع مسالمت آمیز مردم با آن گستردگی، كار منطقی و عاقلانه‌ای نیست.
برخی سیاسیون تصور می‌كنند هر چه این جریان بیشتر به دراز بكشد از تعداد جمعیت مخالفان كم خواهد شد، در واقع به سینیوره پیشنهاد می‌كنند كه به مقاومت خود در مقابل مخالفان ادامه دهد، تا از تعداد آنها كم شود، اما رهبران مخالفان دولت سینیوره نیز راه‌هایی برای ادامه حضور مردم در صحنه دارند. حضور رهبران مخالفان در میان مردم یكی از این راه‌ها است.
سید حسن نصرالله رهبر حزب الله كه در واقع این تجمع به درخواست وی صورت گرفته است، با حضور در جمع مخالفان دولت، برای ادامه این تجمع تا كناره‌گیری فواد سینیوره از پست نخست‌وزیری و برگزاری یك انتخابات زودرس تاكید كرد و البته این تاكید مورد حمایت تجمع‌كنندگان نیز قرار گرفت.
مسالمت‌آمیز بودن این جریان باید ادامه یابد هرگونه ایجاد درگیری و خشونت در كل به زیان لبنان و مردم آن است، رهبران مخالفان خود نیز به این امر واقفند و تدابیری را اندیشده‌اند،اما عوامل خارجی به ویژه آمریكا، اسرائیل و عربستان در صورت ادامه این روند، بیشتر مایل خواهند بود تا پای سازمان ملل برای حل این بحران به لبنان باز شود كه در آن صورت مرحله‌ی اول این اقدام خلع سلاح حزب الله خواهد بود، رهبران مخالفان به ویژه سید حسن نصرالله باید هوشیار باشند، گزارش‌هایی كه از سوی خبرنگاران غربی مخابره می‌شود در یك فضای كاملاً مسموم علیه مخالفان دولت و حزب الله است.
ادامه تجمع و مخالفت‌های مردمی به كناره‌گیری سینیوره منجر خواهد شد.
نویسنده:محمد صفری
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید