جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳ رقیب شرقی


۳ رقیب شرقی
۳ كشور چین، هند و روسیه كه ۴۰درصد كل جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند یك پنجم اقتصاد جهان وبیش از نیمی از كلاهك های هسته ای رانیزدر اختیار دارند. به نظر می رسد كه آن ها در حال حاضر با هدف به چالش كشاندن نظم جهانی حاكم آمریكا كه از پایان جنگ سرد تاكنون پا بر جا است با یكدیگر متحد شده اند.
وزرای خارجه این سه كشور چندی پیش درباره راه های ایجاد جهانی چند قطبی و مردمی تر در نشستی در دهلی با یكدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
این نشست تنها ۴ روز بعد از زمانی كه پوتین با انتقاد از سیاست خارجی آمریكا مقام های رسمی غربی را به شدت حیرت زده كرد، برگزار شد. موخرجی، زی ژائو زینگ و سرگئی لاوروف وزرای خارجه این ۳ كشور بر این امر تأكید كردند كه برگزاری این نشست نشان دهنده اتحاد كشورهایشان علیه ایالات متحده نیست. بنا بر بیانیه رسمی مشترك و بر خلاف آنچه كه گفته شد، هدف اصلی این نشست برقراری نظم جهانی بود.
در این نشست، براساس دستور جلسه، قرار بود به موضوعهایی چون مسأله ایران، عراق، افغانستان، خاورمیانه، كره شمالی، امنیت انرژی، گسترش نیافتن سلاح هسته ای و تجارت پرداخته شود. به هر حال محتوای اصلی این نشست به طور كامل مشخص بود: چگونگی استفاده از قدرت اقتصادی و سیاسی رو به رشد این كشورها، برای جلوگیری از سلطه مطلق واشنگتن براین موضوعها.
ویناد سی خانا، عضو انجمن مطالعات چین، گفت: در بلند مدت این كشور ها احساس خواهند كرد كه همه ساختارهای مربوط به روابط بین الملل باید در مدیریت خود آن ها باشدو به نظر می رسد كه آن ها به طور كاملاً مستقلی نسبت به وقایع اخیر بین المللی عكس العملی مشابه نشان داده اند. وی افزود در اداره مسائل منطقه ای و جهانی مابا همكاری به جای مقابله موافقیم.
به گفته دیپلمات ها هنوزبرای گفت و گو درباره محورهای استراتژیك میان دو كشور بزرگ و پر جمعیت جهان زود است، زیرا این كشور ها همچنان وجوه اشتراك بیشتری با كشورهای غربی دارند تا با یكدیگر.
دهلی نو در گذشته روابط نزدیكی با اتحاد جماهیر شوروی سابق داشت، اما در حال حاضر روابط
دوستانه تری با واشنگتن دارد. روابط چین به واسطه جنگ های مرزی با هند در سال ۱۹۶۲ و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۶۹ و فروش اسلحه به پاكستان تیره شده و به نظر می رسد كه روسیه نسبت به دو كشور چین و هند با برتری آمریكا سرسختانه تر مخالفت می كند. اما تلاش هر یك از این كشور ها در عبور از یك اقتصاد فرمایشی و ورود به بازار های آزاد نشانه نزدیكی علایق آن ها است. این ۳ كشور از سال ۲۰۰۳ به نقاط مشترك زیادی در مخالفت با آمریكا درباره حمله به عراق رسیده اند.
بخش دیگری از موافقت نامه این ۳ كشور به مخالفت با مداخله خارجی در زمینه ستیزهای جدایی طلبانه در چچن، شمال غربی هند و منطقه سینگ كیان واقع در شمال غربی چین مربوط می شود. مورد بعدی مسأله انرژی است. هند و چین نسبت به قضیه گاز و نفت روسیه ناامید شده اند و مسكو نیز نگران وابستگی خود به بازارهای غربی است اما وجه اشتراك این سه كشور در زمینه مخالفت آن ها با مداخله نظامی آمریكا در ایران است. این بیانیه مشترك هیچ اشاره ای به ایران نكرده، اما این ۳ كشور درباره نیاز خود، به راه حلی برای گفت وگو با آژانس بین المللی انرژی اتمی موضع یكسانی را اتخاذ نموده اند.
منبع: تایمز لندن
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید