جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
وقتی یک کارگردان خوب فیلم بد میسازد
پل كلارك:مارتین اسكورسیزی پس از فیلم بسیار موفق «خیابانهای پایینشهر» (۱۹۷۳)، فیلم برنده اسكار «آلیس دیگر اینجا زندگی نمیكند» (۱۹۷۴) و شاهكار خود «راننده تاكسی» (۱۹۷۶) تصمیم گرفت به شكلی كاملا شخصی به موزیكالهای كلاسیك هالیوود ادای احترام كند.
نتیجه كار فیلم «نیویورك نیویورك» بود كه به اعتقاد من بخش زیادی از آن بهخصوص سكانسهای موزیكال درست از كار درآمد. اسكورسیزی همیشه در مورد موسیقی عالی عمل كرده و این اتفاق در مورد «نیویورك نیویورك» هم افتاد. اما یك جای كار ایراد داشت. صرفنظر از چند سكانس به یاد ماندنی كل فیلم یك افتضاح كامل است. مشكل بزرگ شیوهای است كه اسكورسیزی برای انتقال از قطعات موزیكال كاملا كنترل شده و صحنههای توأم با دیالوگ به كار میگیرد، صحنههایی كه بیشتر فیلمهای جان كاساوتیس را تداعی میكند. او ستارههای خود رابرت دنیرو و لیزا مینهلی را وادار كرد دیالوگها را به شكلی بداههوار بیان كنند. در حالی كه در بعضی لحظهها شاهد نقشآفرینیهای خوب این دو هستیم، بیشتر صحنهها كسلكننده از كار درمیآید كه به نوعی به ضرباهنگ فیلم لطمه میزند.
نیازی به اشاره به این نكته نیست كه در چنین صحنههایی مینهلی آشكار كم میآورد. آن زمان دنیرو در اوج تواناییهای بازیگری خود بود و در این فیلم به نظر میرسید میخواست كاری كند مینهلی پا به پای او بیاید، اما مینهلی چنین تواناییای نداشت. جایگاه ستارهوار مینهلی به خاطر حضور منحصر بهفرد او بود، تركیبی عجیب از عصبی بودن و شلوغ كاری كه زمان بازی در فیلم «كاباره» تا هر فیلم دیگرش به نمایش میگذاشت اما به عنوان یك بازیگر، مینهلی تواناییهایی محدود داشت.
«نیویورك نیویورك» به نظر آشفته و سرگردان میآید، انگار كه اسكورسیزی كنترل نگاه خود را نداشت. مشكل دیگر مدتزمان فیلم بود. نسخه تدوین اولیه فیلم چهار ساعت و نیم بود، بعد ۱۵۵ دقیقه، سپس ۱۳۶ دقیقه برای اولین اكران و در نهایت ۱۶۳ دقیقه برای نسخهای كه اكنون روی DVD موجود است. این نوسان به خوبی نشان میدهد كه اسكورسیزی نتوانست پروژه خود را به درستی كنترل كند. نتیجه كار فیلمی است كه انگار با خود در حال جنگ است. اسكورسیزی میخواست موزیكالی بسازد كه به لحاظ احساسی پیچیدهتر از نمونههای قبلی باشد. هدف او بیان داستان دو فرد خلاق بود كه عاشق هم بودند اما نمیتوانستند با هم زندگی كنند. در نهایت هرچند نتیجه كار اسكورسیزی خیلی درخور توجه نبود، اما تلاش او قابل تحسین بود.
در آن مقطع مشكل اعتیاد اسكورسیزی برای چند سال حاد بود، تا اینكه یكبار پس از مصرف بیش از حد كارش به بیمارستان كشید. جای شكر دارد كه او توانست به خود بیاید و با ترك اعتیاد كاری كند كه یكی از درخشانترین كارنامههای كاری یك فیلمساز معاصر رقم بخورد.
منبع: اسكرین گرب
منبع : روزنامه تهران امروز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور طالبان رئیسی گشت ارشاد ابراهیم رئیسی توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب
کنکور تهران حجاب سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت اصفهان فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار قیمت دلار ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو قیمت سکه سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران مهران مدیری سحر دولتشاهی کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس چین طوفان الاقصی اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی فوتسال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر انگلیس
تیک تاک همراه اول ناسا فیلترینگ اپل وزیر ارتباطات سامسونگ
مالاریا کاهش وزن پیری سلامت روان زوال عقل داروخانه