جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


همه با هم ،۶ماه خانه نخرید!


همه با هم ،۶ماه خانه نخرید!
رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش گفته بود با وجود سه قفله شدن خزانه بانک مرکزی به روی بانکها حجم نقدینگی در جامعه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این نقدینگی در بازار ملک و مسکن نفوذ کرده و باعث گرانی مسکن شده است.
البته به نظر ایشان تمام تورم ناشی از بازار مسکن نیست لذا اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن کمکی به افزایش عرضه مسکن خواهد بود در واقع بانک مسکن باید شرایطی را فراهم کند که فروش امتیاز وام مسکن محل سوداگری عده ای قرار نگیرد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر متقاضیان مسکن ۶ ماه اقدامی برای خرید مسکن نکنند بازار به حالت رکود کشیده می شود.
دکتر خالقی کارشناس اقتصادی در این خصوص می گوید: فعلا تنها راه مبارزه با گرانی مسکن نخریدن مسکن به مدت ۶ ماه است.وی در پاسخ به سوالی که آیا برداشت وام مسکن از سوی بانک های خصوصی موجب افزایش قیمت مسکن می شود تاکید کرد: به هیچ وجه این موضوع نمی تواند درست باشد زیرا که پرداخت ۵۰ میلیون تومان وام از سوی بانک های خصوصی جواب گوی خرید یک واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان به بالا در تهران نیست.وی تصریح کرد: پرداخت وام مسکن از سوی بانک های خصوصی می تواند به افرادی که به مسکن احتیاج دارند کمک کند.
● فروشنده ها از آینده بازار می ترسند
در همین راستا رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که مطمئنا مسئولان از ابلاغ دستورالعمل پرداخت نکردن تسهیلات از سوی بانک های خصوصی برای خرید مسکن و تاثیر آن به خوبی آگاه هستند گفت: کاهش تعداد وام مسکن مطمئنا بازار مسکن را راکد می کند.مصطفی قلی خسروی افزود: مطمئنا مسئولان بانک مرکزی از تاثیر تصویب و ابلاغ دستورالعمل پرداخت نکردن تسهیلات مسکن از سوی بانک های خصوصی بر بازار مسکن باخبر و آگاه هستند و بهتر می دانند که این موضوع چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت.
وی ادامه داد: اما به اعتقاد بنده وقتی تعداد تسهیلات برای خرید مسکن کاهش می یابد بازار مسکن وارد رکود خرید و فروش می شود.وی در خصوص رکود و امتناع فروشنده ها از فروش مسکن می گوید: وضعیت قیمت مسکن در حال حاضر مشخص نیست و فروشنده ها نیز به دلیل ترس از احتمال رشد قیمت ها، از فروش واحد مسکونی خود امتناع می کنند.
وی می افزاید: ترس از ناتوانی در خرید واحد مسکن باعث شده تا برخی از فروشنده ها از فروش واحد مسکونی امتناع کنند. قلی خسروی گفت: ایجاد توازن عرضه و تقاضا موجب جلب اطمینان فروشنده برای فروش واحد مسکونی می شود بنابراین فروشنده در این وضعیت اگر اقدام به فروش واحد مسکونی حتی پس از یک ماه هم نکند مشکلی پیش نمی آید.
دکتر خرمی، یک حسابرس، در این خصوص معتقد است: بسته سیاستی، نظارتی ابلاغی بانک مرکزی یکی از بی سابقه ترین قدم های مفید برای اصلاح نظام بانکی کشور است. وی افزود:این بسته شامل موارد عدیده ای در اصلاح عملیاتی سیستم بانکی است،به گونه ای که اصول اساسی بانکداری یعنی شفافیت،پاسخگویی،عدم تبعیض،نظارت و اعتبار در سیستم بانکی را با ملاحظات خاص ایران در قالب عملیات بانکی غیر ربوی و با نگاه استانداردهای بین المللی و بانکداری الکترونیکی مدرن تصحیح می کند. این کارشناس مسائل بانکی افزود:کلیات این بسته شامل موارد زیر است که تحلیل هر کدام از آنها احتیاج به ساعتها گفتگوی جداگانه دارد ولی اهم موارد را می توان اقلام زیر دانست، سیاست ارشادی جهت دهی منابع به سمت تولید و تشویق صاحبان دارایی ها به سرمایه گذاری در بخشهای غیرمسکن، رفع تبعیض موجود بین بانکهای دولتی و خصوصی و حذف رانتهای اعطا شده به بانکهای خصوصی، الزام بانکها برای تحقق مکانیزم اسلامی مشارکت در سود و زیان و منع بانکها از استفاده از منابع بانک مرکزی به جز شرایط ویژه.
اگر چه مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی و شخص وزیر مسکن در اواخر سال گذشته نوید رونق بازار و ساخت مسکن را در سال جاری داده بودند، به دلیل بی ثباتی قیمتها با گذشت یک ماه از ابتدای سال فروشنده ها از فروش واحد مسکونی خود امتناع می کنند.موضوعی که این روزها در بازار مسکن به وضوح به چشم می خورد رکود خرید و فروش مسکن به دلیل افزایش قیمت و کاهش قدرت خریداران و امتناع فروشندگان از فروش واحد مسکونی خود به دلیل بی ثبات بودن قیمتها است. براساس این گزارش، این روزها بسیاری از متقاضیان خرید واحد مسکونی با وجود تلاش زیاد و حتی داشتن مبلغ مورد نیاز از پیدا کردن واحد مسکونی برای خرید عاجز مانده اند.
● روند صعودی قیمت ها دلیل تردید فروشنده ها
محسن بهرام غفاری رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: منحنی قیمت مسکن به سمت صعود است بنابراین این موضوع موجب می شود تا فروشنده ها از فروش مسکن خود تردید داشته باشند. وی افزود: به هر حال این روزها بخش مسکن به یک موضوع مهم در جامعه تبدیل شده و امیدواریم راهکار مناسبی برای حل آن پیدا شود.
● ترس از ناتوانی در خرید دلیل امتناع فروشنده هاست
مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه سازان مسکن به فارس اظهار داشت: ترس از ناتوانی در خرید مسکن موجب شده تا فروشنده ها از فروش واحد مسکونی خود امتناع کنند. بیگدلی گفت: رشد ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری موجب شده تا قیمت مسکن نیز افزایش یابد این افزایش قیمت نیز در خرید و فروش نشدن مسکن تاثیر بسزایی داشته است. وی با تاکید بر اینکه دولت مسیر رونق تولید مسکن را با ابلاغ بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی پیدا کرده است گفت: ابهام بازار و آینده قیمت مسکن که روز به روز افزایش می یابد موجب شده تا فروشنده ها از فروش واحد مسکونی امتناع کنند.
● رشد قیمت ها دلیل رکود
علیرضا سرحدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان گفت: روند رو به رشد قیمت مسکن موجب شده تا بسیاری از فروشندگان برای ثبات قیمت ها صبر کنند چرا که معتقد هستند اگر واحد مسکونی خود را بفروشند احتمال رشد قیمت و عاجز شدن از خرید مسکن وجود دارد. وی با بیان اینکه تمام دلایل بالا بودن قیمت مسکن فراهم است افزود: رشد قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری موجب شده تا قیمت مسکن نیز افزایش یابد البته مسئله زمین هنوز از سوی دولت حل نشده است. وی اظهار داشت: اگر مسکن های طرح مهر در سالهای بعد اجرا شود مطمئنا بر روی قیمت ها اثر مثبت خواهد گذاشت.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید